کد خبر: 762605
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
مسئولان به جای چاره‌اندیشی فقط حرف ‌می‌زنند
اين روزها به موازات تداوم معضل آلودگي هوا، ارگان‌هاي متولي در امر پايش و مقابله با اين معضل پيروز، فشاري مضاعف را تحمل مي‌كنند...
علی خدایی بیجاری
اين روزها به موازات تداوم معضل آلودگي هوا، ارگان‌هاي متولي در امر پايش و مقابله با اين معضل پيروز، فشاري مضاعف را تحمل مي‌كنند و اين فشار رواني تا به جايي مي‌كشد كه مسئولان سكانداري كه وظيفه هدايت ارگان‌هاي خود را بر عهده دارند، در يك گفت‌و‌گوي تلويزيوني نمي‌توانند منع آشفتگي و مهار خشم كنند و در چنين مواقعي گفت‌و‌گويي چالشي رخ مي‌دهد مانند گفت‌و‌گوي يك‌شنبه شب «‌گفت‌وگوي ويژه خبري». بنابراين به نظر مي‌رسد علت اين مهارگسيختگي‌ها چيزي جز ارائه آمارهاي بدون منبع نيست؛ آمارهايي كه محلي از اعراب ندارد و تا به جايي متغير است كه بتواند تمام قصور را بر گردن سازماني ديگر بيندازد!
 معضل آلودگي 20 روزه هوا در تهران و بسياري از كلانشهرها مضاف بر مطالبه رسانه‌هايي كه تريبون مردم هستند، مسئولان تلويزيون را بر آن داشته بود كه در گفت وگو با مسئولان امر تا حدي گره‌گشايي كنند بلكه اين گفت‌و‌گو منتج به اقدامي نجات بخش باشد! اما نتيجه اين گفت‌و‌گو از چالش‌ها و اختلافات عميقي حكايت داشت كه در بين برخي اعضاي «كميته اضطرار كاهش آلودگي هوا» وجود دارد؛ كميته‌اي كه در واقع بايد گناه غلظت آلاينده‌ها را به پاي آنان نوشت، چراكه قاطبه نمايندگان ارگان‌هاي مختلف كه در اين كميته حاضرند، دفاعيات‌شان فلسفه شريفي ندارد كه بر اساس منافع و مصالح مردم باشد، بلكه سفسطه‌هايي است كه پيرو آن به هر نحوي از انحا قصور و اهمال‌ورزي‌هاي خود را به گردن ساير دستگاه‌ها و مسئولان بيندازند. پس تا مادامي كه در مصلحت حضرات بر اين پاشنه مي‌چرخد، نمي‌توان به اين كميته دل خوش كرد، چراكه كميته كاهش آلودگي هوا مصداق همان تمثيلي‌ است كه «نه كور مي‌كند و نه شفا مي‌دهد» ! پس كاملاً طبيعي است كه نهادهاي مسئول براي سرپوش گذاشتن بر كوتاهي‌هاي خود به آمار سازي‌هاي بي‌اساس متوسل شوند!
 
معاينه‌هاي فني كه كاغذ پاره‌اند !
سردار تيمور حسيني، رئيس پليس راهور تهران يكي از مهمانان گفت‌و‌گوي تلفني برنامه ياد شده بود كه با بيان اينكه پليس در ۹ ماه اخير با خودروهاي فاقد معاينه فني و دودزا و آلاينده 530هزار مورد برخورد داشته، خطاب به مهدي چمران كه كهنه گلايه شهرداري را مبني بر عدم تخصيص بودجه و اعتبار دولت به بخش حمل‌ونقل عمومي مطرح مي‌كرد، گفت «برگه‌اي كه شما به صاحبان خودرو به عنوان معاينه فني مي‌دهيد، كاغذ پاره است!»
اما چمران بدون بر‌آشفتگي و بدون سعي در زدودن هر اتهامي از شهرداري پاسخ نسبتاً معقولي را خطاب به متصديان امر حمل‌ونقل در شهرداري و پليس راهنمايي و رانندگي داد و گفت كه «اگر اين كاغذپاره‌ها خوب اجرا شود، باز هم ۱۲ درصد از مشكل آلودگي حل مي‌شود» و اين اظهار‌نظر چمران در واقع وارد دانستن اعتراض‌هايي است كه به متوليان امر مقابله با آلودگي هوا مي‌شود.

70 هزار خودروي فرسوده چگونه17هزار شد!
روز هشتم آبان سال92 بود كه دكتر كاظم ندافي، رئيس مركز سلامت محيط وزارت بهداشت گفت: ۷۰ هزار خودروي فرسوده در تهران يورو 2 هم ندارند و معادل ۲ ميليون خودرو آلودگي ايجاد مي‌كنند. 15 درصد خودرو‌هايي كه به مراكز مكانيزه معاينه فني مراجعه كردند نيز مشكل آلودگي دارند و 30برابر يك خودروي استاندارد آلودگي توليد مي‌كنند.
شايد بتوان اظهارات ندافي را به عنوان دليلي بر مدعاي سردار حسيني مبني بر كاغذ پاره بودن برگه‌هاي معاينه  اقامه كرد، چراكه واضح و مبرهن است كه بخش مهمي از آلودگي‌هاي تهران مستقيم و غير‌مستقيم متوجه شهرداري تهران است، چراكه دستگاه عريض و طويل معاينه فني خودرو در نگاه اول براي شهرداري تهران يك دستگاه درآمد زاست و در چنين مواقعي است كه زمزمه‌هايي مبني بر تشديد معاينه فني به گوش مي‌رسد. همچنان كه بنا به نظريه‌هايي ارائه طرح ترافيك روزانه (كه پيشتر در سر چهار‌راه‌ها فروخته مي‌شد و حالا به صورت اينترنتي قابل دريافت است)منجر به تشديد غلظت آلاينده‌ها مي‌شود اما شهرداري تمام تلاش خود را صرف ارائه چنين طرح آلاينده‌اي مي‌كند. ضمن آنكه در اين وانفسا شهرداري تهران به بهانه مشاركت نكردن دولت در تخصيص اعتبار و بودجه، از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي سر باز مي‌زند و اين در حالي است كه از سويي قيمت‌ بليت مترو و شركت واحد به صورت منظم افزايش مي‌يابد و در مقابل قطارها و اتوبوس‌هاي موجود در ناوگان حمل و‌نقل پايتخت هر روز نسبت به روز قبل فرسوده‌تر مي‌شوند!
اين در حالي است كه سيد وحيد سعادت، سرپرست معاونت نوسازي ستاد مديريت سوخت يكي ديگر از مهمانان تلفني گفت‌و‌گوي ويژه خبري طي سخنان خود به اين جمع بندي مي‌رسد كه در تهران ۱۷ هزار تاكسي فرسوده وجود دارد!
و از سوي ديگر دكتر وحيد حسيني، رئيس شركت كنترل كيفي هوا ۸۰ درصد آلايندگي‌ها را مربوط به خودروهای ديزلي و موتورسيكلت دانست و گفت در تمام بندهاي مصوبه سال ۹۳ عدم انجام يا كم كاري مي‌بينيم. مانيتور آلايندگي نيز همين را مي‌گويد.
بنا‌براين به حرف نخست مي‌رسيم كه حجم انبوه آلودگي هوا كه شهرهاي بزرگ را محاصره كرده زاييده كاهلي و كم‌كاري مسئولان و متوليان امر است و بسيار ضروري به نظر مي‌رسد كه بايد اقداماتي فوري در اين راستا اعمال شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار