کد خبر: 761782
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
‌گفت‌وگوی «جوان» با رئيس فدراسيون جانبازان و رئيس كميته پاراالمپيك
زهرا نعمتي افتخار پاراالمپيك جهان است/ ورزش جانبازان و معلولان با نام او عجين شده است. هر زمان حرف از اين قشر ورزشي ‌ مي‌شود ناخودآگاه ياد محمود خسروي‌وفا مي‌افتيم...
شيوا نوروزي
حضرت آقا به ورزش جانبازان و معلولان نگاه ویژه‌ای دارندورزش جانبازان و معلولان با نام او عجين شده است. هر زمان حرف از اين قشر ورزشي ‌ مي‌شود ناخودآگاه ياد محمود خسروي‌وفا مي‌افتيم؛ مردي كه سال‌هاست براي رشد و اعتلاي ورزش جانبازان تلاش مي‌كند؛ رئيس خستگي‌ناپذير پاراالمپيك ايران كه از سال 1369 تاكنون رياست فدراسيون جانبازان و معلولان را برعهده دارد. در اين سال‌ها ورزش جانبازان پيشرفتي روزافزون را تجربه كرده تا جايي كه جايگاه كشورمان در پاراآسيايي اينچئون تا رده چهارم و در المپيك لندن تا رده يازدهم ارتقا پيدا كرد. اگرچه گرفتن وقت مصاحبه از رئيس كميته ملي پاراالمپيك به سادگي اتفاق نمي‌افتد اما محمود خسروي‌وفا با صبر و حوصله پاسخگوي همه سؤالات ما بود.
         
وضعيت ورزش جانبازان و معلولان ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
اصولاً آدمي هستم كه به اين راحتي از موضوعي راضي نمي‌شوم، البته آدم سختگيري نيستم ولي چون همه چيز را در شرايط ايده‌آل مي‌بينم، مثل ديگران به سادگي احساس رضايت نمي‌كنم. شايد همين مسئله موجب شده كارم پس از اين همه سال عادي نشده است. براي من هر روز، به واقع يك روز جديد است. اصلاً نمي‌توانم بگويم چون سال‌ها از مديريتم بر فدراسيون جانبازان و معلولان مي‌گذرد همه چيز عادي شده است. اولين نفر وارد فدراسيون مي‌شوم و آخرين نفر هم خارج مي‌شوم. از كارم راضي نيستم، منتها اين عدم رضايتم به اين خاطر نيست كه كار خوب پيش نرفته است. در اين مدت اكثر كارشناسان بر اين موضوع تأكيد دارند كه ورزش جانبازان و معلولان در ايران پيشرفت خوبي داشته است. هميشه براي تأييد ادعاهايم نيز به مراجع بين‌المللي رجوع مي‌كنم، البته ما هيچ وقت محتاج رفرنس‌هاي خارجي نيستيم اما رفرنس‌هاي آنها رسمي و بين‌المللي است. آمار ما را هيچ موقع استفاده نمي‌كنند ولي در آمارهاي خودشان مجبورند از آمارهاي ايران بهره بگيرند، به عنوان نمونه سال 2005 كه سال تندرستي اعلام شده بود سازمان ملل ايران را به عنوان الگو معرفي كرد. اگر بخواهيم ديدگاه خارجي‌ها نسبت به خودمان را بدانيم فقط بايد به پيام هايي كه ژاك روگ به ورزش جانبازان و معلولان ايران داد توجه كنيم. امسال هم كه ويلفرد لمكه مشاور ويژه دبيركل سازمان ملل متحد به كشورمان آمد. كار خوب پيش رفته اما من رضايت ندارم و فكر نمي‌كنم هيچ موقع راضي هم بشوم.

اوج هدفتان براي ورزش جانبازان چيست؟

عالي هيچ موقع به وجود نمي‌آيد. هيچ وقت نبايد آخر خط را براي خودمان ترسيم كنيم. هميشه بايد به طرف هدف غايي حركت كنيم كه رسيدن به آن هدف اصلاً آسان نيست. بعضي از اهدافم رؤيايي است؛ ‌اي كاش روزي برسد كه هيچ معلولي وجود نداشته باشد، تصادفي رخ ندهد، جنگي نباشد و هيچ حادثه‌اي اتفاق نيفتد. تا زماني كه اين اتفاقات هست هميشه براي اين نوع قشر بايد برنامه‌ريزي و هدف داشته باشيد. حالت بد اين است كه شرايط فعلي خوب است و به آخر خط رسيده‌ايم. حالت خوب اين است كه خودمان را هميشه در حال حركت با برنامه از پيش تعيين شده، با سرعت مناسب و به دور از افراط و تفريط ببينيم تا از هرگونه اثر منفي بر ورزش جلوگيري شود. از طرفي ظرفيت كشورمان در هر زمينه‌اي و از جمله ورزش بالاست. بايد اين نكته را هم مد‌نظر داشته باشيم. به طور كل ورزش ايران از هر نظر رشد چشمگيري داشته و اصلاً قابل مقايسه با نسل‌هاي گذشته نيست؛ ورزشي كه زمان جواني من را نمي‌توان با وضعيت فعلي قياس كرد.

منظورتان پيشرفت ورزش ايران از نظر امكانات زير‌ساختي است يا از نظر كسب مدال؟

از هر نظر رشد خوبي داشته‌ايم. در سه بعد مي‌توان اين موضوع را بررسي كرد؛ اول از همه ورزش همگاني. هيچ موقع شرايط براي حضور معلولان در ورزش همگاني مهيا نبوده است. از طرفي حضور مردم در پارك‌ها و روي خوش نشان دادن به ورزش همگاني مهر تأييدي بر اين ادعاست و اغلب خانواده‌ها ديگر با ورزش غريبه نيستند. در بعد قهرماني، در رشته‌هاي زيادي فعاليت داشته‌ام، به ويژه كوهنوردي. در كوهنوردي هيچ وقت فكر نمي‌كرديم كه مي‌توانيم در نوك قله اورست بايستيم، حتي تصور فتح قله نانگاپاربات ( كوهي در هيماليا به ارتفاع 8 هزار و 126 متر) برايمان غيرممكن بود. در حال حاضر ايران يكي از معدود كشورهايي است كه قلل بالاي 8 هزار متر را فتح كرده است. در شرايط كنوني خانم‌ها به راحتي به اورست صعود مي‌كنند. در رشته‌هاي رزمي هيچ موقع فكر نمي‌كرديم بتوانيم از چشم بادامي‌ها جلو بزنيم ولي حالا ورزش‌هاي رزمي همچون تكواندو دست ايران است. در رشته‌هاي تيمي نيز در آسيا حرف‌هاي زيادي براي گفتن داريم. در وزنه‌برداري هرگز فكر نمي‌كرديم به غير از روس‌ها ديگران هم بتوانند مدال بگيرند. در بعد زيرساختي نيز بايد به پيشرفت قابل توجه‌مان اذعان كنيم، البته من هيچ وقت اين شرايط را ايده‌آل نمي‌بينم اما تلاش‌هايي را كه انجام شده نمي‌توان كتمان كرد.

شما چه نقشي در رشد و شكوفايي ورزش جانبازان و معلولان داشته‌ايد؟‌

هرگز فكر نكنيد كه نقش مهمي در اين موفقيت‌ها داشته‌ام. اسمش را شكسته نفسي نمي‌گذارم ولي رضايتمندي از خود خوب نيست. زماني بود كه مي‌خواستيم ورزش معلولان را به جامعه و جهان معرفي كنيم. خوشبختانه به اين اهداف رسيده‌ايم و ورزش معلولان ايران به دنيا خيلي خوب معرفي شده است. يك روزي بود كه هدف‌مان داشتن سهمي از يك سالن ورزشي بود ولي حالا خودمان صاحب امكانات و تجهيزات اختصاصي ورزشي هستيم، پيش از اين آرزو مي‌كرديم در مسابقات جهاني مدالي بگيريم ولي امروزه در برخي رشته‌ها ورزشكاران معلول و جانباز ما ركوردار هستند. اينكه بگوييم نقش من بوده نه اينگونه نيست. نمي‌شود هر اتفاق خوبي بيفتد، بگويند خسروي‌وفا انجام داده و در ناكامي‌ها هم دنبال مقصر بگرديم. اگر موفق بوديم حاصل همكاري و كار تيمي بوده و اگر هم شكست و باختي بود، من مسئوليت آن را برعهده گرفتم. رسما اعلام كردم اگر در پاراالمپيك لندن به اهدافي كه مي‌خواستيم نرسيدم مسئولش من بودم.

طي اين سال‌ها كه مديريت ورزش جانبازان و معلولان را برعهده داشتيد مثل بسياري از رؤساي فدراسيون‌ها روزهاي سختي را پشت سرگذاشته‌ايد؟

نه، من حتي در سال 91 كه همه از بي‌پولي گلايه مي‌كردند اعتراضي نكردم، البته منظورم اين است كه دست ما در جيب بانك مركزي بوده اما معتقدم هر كاستي را نبايد در بوق و كرنا كرد. مشكلات مالي در ورزش طبيعي است و فراز و نشيب‌هايي دارد. قرار نيست همه چيز را در بلندگو اعلام كنيم. اينكه بگوييم سختي نبوده امكان ندارد، مثل اين است كه يك ورزشكار به راحتي به مقام قهرماني برسد حتي در راحت‌ترين مسابقات ورزشكاران سختي‌هايي را تحمل مي‌كنند. خوب نيست مسائل را سخت‌تر از آنچه هست نشان دهيم. بعضي مواقع سختي‌ها را سخت‌تر از واقعيت مي‌بينيم. من هيچ وقت احساس نكردم دوران سختي را گذرانده‌ام. زياد نبايد همه چيز را در خبر و رسانه ديد. خبر تنها يك بخش كار است و ما بايد در كارها به اهداف‌مان برسيم.

صداوسيما و پخش مستقيم رقابت‌ها چه نقشي در رشد و پيشرفت ورزش معلولان دارد؟

نه فقط صدا و سيما بلكه بايد بگوييم رسانه. از ديدگاه خارجي‌ها ورزش جانبازان از حمايت خوبي از سوي رسانه‌ها برخوردار است. آنها بعضاً اصلاً باورشان نمي‌شود كه مسابقات واليبال نشسته آسيايي پخش مستقيم مي‌شود، جهاني كه توجه خاص خودش را دارد. رقابت‌هاي جهاني دووميداني كه در قطر برگزار شد شبكه ورزش ساعت‌هاي زيادي را به پخش مستقيم بازي‌ها اختصاص داد. اين فوق‌العاده است. از طريق رسانه، نوشتاري، ديداري و صداوسيما حمايت خوبي از ما شده است. يكي از دلايلي كه ورزش جانبازان و معلولان در جامعه و بين مردم خوب شناخته شده به علت حمايت خوب رسانه از ورزشكاران اين رشته بوده است.

اين حمايت‌ها به جذب اسپانسر كمك مي‌كند؟

صد‌در صد كمك مي‌كند اما به طور كل ورزش پاراالمپيك در تمام دنيا يارانه‌بگير دولت‌هاست. بخش خصوصي هم تلاش خود را كرده اما اگر ما هم تا به امروز موفق شده‌ايم 99/5 درصد آن را دولت كمك كرده و نيم درصد باقي مانده هم كمك بخش خصوصي بوده است، البته رقم قرارداد اسپانسرمان هم كمک کمی نيست و سالانه حداقل 6‌ميليارد براي ورزش جانبازان سرمايه‌گذاري مي‌كند ولي به اين نكته توجه كنيم كه اين رقم در مقايسه با كمكي كه دولت به ما مي‌كند بسيار كم است. از سال 59 تا به امروز تمامي دولت‌ها نسبت به ورزش پاراالمپيكي ويژه بوده و اين ويژه بودن راه پيشرفت ورزشكاران اين رشته را هموار كرده است. ساختمان فعلي فدراسيون به خود فدراسيون جانبازان و معلولان تعلق دارد. كمتر فدراسيوني در ورزش ايران است كه مالك ساختمان فدراسيونش هم باشد و امكانات اختصاصي ورزشي داشته باشد.

از وضعيت كسب سهميه پاراالمپيك ريو رضايت داريد؟ با توجه به اينكه دوره قبل 78 سهميه داشتيم در مصاحبه‌هاي قبلي قول 80 سهميه را به ورزش ايران داده‌ايد؟

اميدوارم بتوانيم 80 سهميه ريو را كسب كنيم. در حال حاضر 76 سهميه گرفته‌ايم و اگر دو سهميه ديگر هم بگيريم به ركورد پاراالمپيك لندن مي‌رسيم. در رشته فوتبال متأسفانه انگليس كه ميزبان رقابت‌هاي انتخابي بود ويزاي تيم را صادر نكرد و تلاش‌هاي ما هم نتيجه نداد. متأسفانه فرصت ديگري هم براي اين تيم وجود ندارد. تمامي سهميه‌هايي كه انتظار كسب آنها را داشتيم به غير از فوتبال را كسب كرده‌ايم. به علاوه اينكه در رشته وزنه‌برداري و دووميداني هم اميدواريم سهميه‌هاي جديدي بگيريم كه در اين صورت حتي امكان دستيابي به بيش از 80 سهميه هم وجود دارد.

از موفقيت زهرا نعمتي در كسب دو سهميه المپيك و پاراالمپيك بگوييد. چقدر به پرچمداري او در المپيك ريو اميدوار هستيد؟

زهرا نعمتي يكي از جوانان مرز و بوم ماست كه توانسته با تكيه بر توانايي، استعداد و شرايط پيش آمده در ورزش كشور به موفقيت‌هاي زيادي برسد و باعث افتخار ورزش پاراالمپيك ايران شود، افتخار ورزش كشور، بانوان و پاراالمپيك جهان است. اين اتفاق نادر نيست اما به سادگي هم رخ نمي‌دهد. در هر دوره شايد يك نفر بتواند هر دو سهميه را بگيرد و در اين دوره زهرا نعمتي از ايران اين امتياز را به دست آورده است. اينكه المپيكي‌ها بيايند و سهميه پاراالميپك را بگيرند، بارها اتفاق افتاده، بودند ورزشكاراني كه تصادف كردند يا در حادثه دچار معلوليت شدند و پس از آن به پارالمپيك آمده‌اند اما اينكه ورزشكاري از پاراالمپيك به المپيك بيايد خيلي كم اتفاق افتاده و به تعداد انگشتان دست نيست. در آسيا كه مطمئنم چنين اتفاقي نيفتاده هرچند اكثر مدال‌هاي المپيك و پاراالمپيك را چيني‌ها مي‌گيرند اما در آسيا قبلاً نداشتيم. از كميته المپيك خواستم پرچمدار شدن او را در دستور كار قرار دهد چراكه ويلچري بودن خانم نعمتي در روز افتتاحيه جذابيت‌هاي زيادي براي رسانه‌هاي خارجي دارد. حتماً مي‌دانيد كه المپيك و جام جهاني فوتبال بيشترين جايي است كه خبرنگاران تمام دنيا در آن حضور دارند. حالا فكرش را بكنيد يك ورزشكار پاراالمپيكي در المپيك حضور داشته باشد. بايد اين مسئله را جوري مديريت كنيم كه خانم نعمتي در جلوي كاروان ايران قرار بگيرد. پرچمدار هم كه بشود خودش سؤال‌هاي زيادي را در ذهن‌ها ايجاد مي‌كند. همه اينها براي جمهوري اسلامي و جامعه ورزش كشور مفيد خواهد بود.

پيشنهاد پرچمداري زهرا نعمتي را به مسئولان كميته المپيك داده‌ايد؟

با تك‌تك نفرات صحبت كرده ام و همه هم از اين پيشنهاد استقبال كرده‌اند. انتخاب پرچمدار جزئي از وظايف هيئت اجرايي كميته ملي المپيك است. معمولاً در هر دوره يكي دو نفر را كانديدا مي‌كنند و در نهايت نيز يك نفر به عنوان پرچمدار انتخاب مي‌شود. بعضي مواقع از چهره‌هاي صاحبنام استفاده مي‌شود و در بعضي موارد هم با اينكه مدال‌آور نبودند اما به دليل خصوصيات اخلاقي كه داشتند انتخاب شدند. اين ويژگي‌ها در خانم نعمتي وجود دارد، هم از نظر اخلاقي، هم از بعد شهرت و اينكه او يك بانوي ورزشكار مسلمان است و شرايط خوبي براي پرچمدار شدن كاروان ايران دارد. اين فرصت كميابي است كه نصيب كميته ملي المپيك شده است. در كاروان پاراالمپيك ما هر كسي را به عنوان پرچمدار انتخاب كنيم معلول است اما اگر يك پاراالمپيكي در المپيك پرچمدار شود، نمود بسيار ويژه‌اي پيدا مي‌كند. معتقديم در المپيك اين مسئله به شدت به چشم مي‌آيد. شايد آنگونه كه سيامند رحمان در پاراالمپيك به چشم مي‌آيد، زهرا نعمتي مورد توجه قرار نگيرد چراكه دنيا نگاهي متفاوت و ويژه به سيامند رحمان دارد. ساختمان پاراالمپيك در لندن همان ساختمان اصلي IPC ‌(كميته بين‌المللي پاراالمپيك) است. يك عكس در آنجا وجود داشت كه آن هم عكس سيامند رحمان بود و همه اعضاي IPC زير نظر همان عكس كار اجرايي خود را انجام مي‌دادند. رحمان يكي از پديده‌هاي جهان است. ما يكسري شاخصه‌هاي خاص را در نظر مي‌گيريم و در صورتي كه خانم نعمتي آن شاخصه‌ها را داشته باشد، قطعاً از پرچمداري او استقبال مي‌كنيم ولي فدراسيون جانبازان و معلولان خانه خود زهرا نعمتي است و در اين خانه هر كسي مي‌تواند پرچمدار شود. ما نمي‌خواهيم سر اينكه چه كسي در خانه خودش پرچم دار شود بحث كنيم اما دنبال يك فرصت خبري براي ورزش ايران در المپيك هستيم؛ اتفاق بزرگي كه اميدوارم رخ دهد. بعيد مي‌دانم از اين موضوع استقبال نشود.

چه پاداشي براي پاراالمپيكي‌ها در نظر گرفته‌ايد؟

تا الان ما هيچ پاداشي به ورزشكاراني كه سهميه گرفته‌اند نداده‌ايم و فقط كميته ملي المپيك پاداش داده است. در مورد جوايز پس از مسابقات هم بايد بگويم كه تاكنون همه آنها به صورت مساوي با المپيكي‌ها پرداخت شده است. تساوي بين ورزشكاران المپيكي و پاراالمپيكي از جمله ويژگي‌هايي است كه همواره به آن افتخار كرده‌ايم و هميشه گفته‌ايم پاداش‌هاي پرداخت شده برابر بوده است. نكته جالب اينكه جوايزي كه كميته پاراالمپيك گرفت به علت تعداد مدال‌هاي بيشتر از كميته المپيكي‌ها بيشتر بود. جوايز ما حدود 13 ميليارد بود و فكر مي‌كنم المپيكي‌ها چيزي حدود 11 تا 12 ميليارد گرفتند. ميزان پاداش براي المپيك ريو نيز هنوز تعيين نشده است.

در راه آماده‌سازي كاروان پاراالمپيك ايران براي ريو چه مشكلاتي داشتيد؟ برخلاف بسياري از رؤساي فدراسيون‌ها شما اصلاً از مشكلات و بي‌پولي‌ها صحبت نمي‌كنيد!

مشكل خاصي نداشتيم، البته نه اينكه مشكل نبوده، شرايطي كه براي بچه‌ها فراهم كرديم شرايط استاندارد جهاني است. كاروان ايران همواره جزو معدود كشورهايي بوده كه با بهترين امكانات به پاراالمپيك اعزام مي‌شود. چند ورزشكار پاراالمپيكي در سطح جهان را مي‌شناسيد كه با هواپيماي چارتر به مسابقات اعزام شده باشد؟ اين اتفاق از المپيك آتن شروع شد، از آن به بعد همواره كاروان ما با پرواز اختصاصي به پاراالمپيك و پاراآسيايي اعزام شده است. بعيد مي‌دانم كشوري در دنيا باشد كه مثل ايران تا اين اندازه به ورزش پاراالمپيك توجه كند و اين افتخاري است براي جمهوري اسلامي. در چنين وضعيتي مي‌شود بازهم گلايه كنيم؟

كميته پاراالمپيك از كميته ملي المپيك مستقل شد. فكر مي‌كنيد اين موضوع چه تأثيري در رشد هرچه بيشتر ورزش جانبازان و معلولان مي‌گذارد؟

ان‌شاءالله كه مستقل مي‌شود. هر طرحي در مجلس شوراي اسلامي در كميسيون‌هاي تخصصي خود بايد رأي بياورد كه خوشبختانه طرح استقلال كميته ملي پاراالمپيك هم توانست آراي لازم را كسب كند. يقيناً در زمينه اعتبار ورزشي هم به ما كمك مي‌شود و هم به كميته ملي المپيك. از طرفي اين مسئله منع قانوني دارد و بايد كميته پاراالمپيك مستقل شود. بايد اساسنامه بنويسيم و اين اساسنامه هم از سوي مجمع كميته المپيك تصويب شده است. مجمع كميته ملي المپيك از ديد سازمان‌هاي نظارتي كشور مرجعي نيست كه بتواند اساسنامه پاراالمپيك را تأييد كند. اساسنامه پاراالمپيك بايد به تأييد مجلس برسد. اين مسير قانوني است كه اميدوارم هرچه زودتر طي شود.

تاكنون تفاهمنامه‌هاي زيادي بين فدراسيون شما و نهادهاي زيادي امضا شده است. معمولاً اين نوع تفاهمنامه‌ها در ورزش ايران در مرحله حرف باقي مي‌ماند. فكر مي‌كنيد اين واقعيت در خصوص ورزش جانبازان هم صدق مي‌كند؟

ورزش معلولان بايد از فرصت‌هاي دولتي استفاده كند. ما اگر از اين امكانات بهره ببريم بار كمتري روي دوش وزارت ورزش مي‌آيد، به همين دليل شوراي عالي استان‌ها بخشنامه‌اي به شهرداري‌ها و شوراي شهرهاي سراسر كشور ابلاغ كرده مبني بر اينكه بايد امكانات ورزشي در اختيار ورزش جانبازان و معلولان قرار دهند. حتي در شهرهاي كوچك هم شهرداري‌ها موظف هستند براي ورزش جانبازان سالن ورزشي بسازند. اين قانوني است كه ابلاغ شده است. اين قانون هم مثل قوانين ديگر پس از تصويبش دو حالت دارد؛ اول اينكه از سوي كساني كه به آن علاقه دارند اجرا مي‌شود و دومين مسئله بستگي به ستادي دارد كه در فدراسيون تشكيل مي‌شود. اگر ما موضوع را پيگيري نكنيم، نبايد انتظار اجرا شدن را داشته باشيم. يك بخش هم به شوراي فرهنگ عمومي كشور مربوط مي‌شود كه يكسري وظايف را براي وزارتخانه‌هاي مختلف تعيين كرده‌اند. دبيرخانه اين موضوع با ابلاغ وزير ورزش در فدراسيون تشكيل شده است، يعني وزارتخانه‌هاي مختلف يك تفاهمنامه جمعي را در راستاي قانون تصويب شده مي‌نويسند. بحث شوراي فرهنگ عمومي كشور از امضاي تفاهمنامه‌ها مهم‌تر است، لذا اگر ما دبيرخانه‌اي كه به آن اشاره كردم را فعال كنيم، قطعاً مسائل بهتر پيش مي‌رود و در قالب تشريفات باقي نمي‌ماند. با فعال شدن دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي كشور نمي‌توانيم فعال نباشيم چراكه قانون از ما سؤال مي‌كند. اگر ما هم خوب كار نكنيم و نفرات بعدي هم بيايند بازهم بستر خوبي را فراهم كرده‌ايم. نمي‌خواهيم كاري زمين بماند و براي بعدي‌ها بگذاريم. شهرداري تهران يكي از بهترين مجموعه‌هاي ورزشي جهان را براي جانبازان و معلولان در منطقه 18 ساخته است. بر مبناي همين قانون شوراي عالي استان‌ها آقاي چمران به دكتر قاليباف نامه زده و برنامه سال 95 را از شهردار تهران خواسته است، يعني الان ديگر ما دنبال برنامه نيستيم و اين قانون در مسير اصلي خود حركت مي‌كند. وظيفه داريم كه اين قانون كند حركت نكند.

انتظار شما از عملكرد كاروان ايران در پاراالمپيك ريو چيست؟ فكر مي‌كنيد تعداد مدال‌هاي ايران ركورد تعداد مدال‌هايمان در لندن را بشكند؟

خيلي سخت است. مطمئن باشيد كه كار ما در ريو به مراتب سخت‌تر از لندن خواهد بود. در رشته دووميداني يكسري از كلاس‌ها حذف يا ادغام شده‌اند، اين زياني است براي همه كشورها، منتها كشورهايي كه در پايين جدول رده‌بندي هستند بيشتر از تيم‌هاي بالايي ضرر مي‌كنند. تيمي كه در رده اول است حتي اگر 20 مدالش هم حذف شود باز هم بهترين است اما براي پاييني‌ها واقعاً سخت است. هدف‌گذاري ما حفظ نتيجه لندن است.

مقام معظم رهبري همواره توجه ويژه‌اي به ورزش جانبازان و معلولان دارند. در خصوص نگاه ويژه ايشان به ورزشكاران پاراالمپيكي برايمان بگوييد.

حضرت آقا نگاهشان به تمامي موضوعات جدي است، به صورت خاص به مسائل فرهنگي نگاه مي‌كنند و در مورد موضوعات ورزشي همواره تأكيدات زيادي داشته‌اند. در اين مدت مي‌توانم بگويم كه بيشترين ديدار مقام معظم رهبري با ورزشكاران مربوط به ورزش جانبازان بوده است. ايشان تنها يك بار در ميادين ورزشي حضور پيدا كرده‌اند و آن هم در سال 76 در ورزشگاه آزادي و به خاطر ورزش معلولان بوده است. اين نشان از اهميت دادن ايشان به قشر جانباز و ورزش پاراالمپيك است. پيام‌هاي زيادي براي ورزش معلولان داده‌اند و بيشترين فرمايشاتشان نيز مربوط به ورزش جانبازان بوده است.

خاطره يا نكته ويژه‌اي از فرمايشات ايشان در ديدارهايي كه به همراه ورزشكاران جانباز و معلول داشته‌ايد به ياد داريد؟

نكات آنقدر زياد است كه انتخاب يكي از آنها واقعاً كار دشواري است. ايشان در پيام‌هاي خود موضوع جانبازان و معلولان را به صورت تفكيك شده مي‌بينند. همه را بر مبناي توانمندي‌هاي ورزشكاران به آن اشاره مي‌كنند. يك موضوعي كه هميشه برآن تأكيد دارند مسائل فرهنگي است تا هم ورزشكاران را تشويق كرده باشند، هم وظايف ما را دوباره به شكل غير‌مستقيم متذكر شده و هم به جامعه مي‌گويند كه مسائل فرهنگي يكي از محورهاي اصلي ورزش است. اينكه ايشان مي‌گويند «ايمان، تقوا و پاكدامني روح ورزش است» يعني براي ورزش روحي قائل هستند كه خارج از مسائل قهرماني است. اگر روح را از ورزش بگيريد، چيزي جز روحيه گلادياتوري باقي نمي‌ماند كه هر كسي قوي‌تر باشد پيروز مي‌شود اما آن چيزي كه حضرت امام (ره) تأكيد داشته و ايشان هم تأكيد دارند روحيه پهلواني است.

سال 92 دوباره به عنوان رئيس كميته پاراالمپيك انتخاب شديد، آن هم با اكثريت آرا و بدون رقيب. اين يعني شما اصلاً مخالف يا منتقد نداريد؟

چرا اتفاقاً يك رأي مخالف داشتم كه آن هم خودم بودم. به اعضاي مجمع هم گفتم به همديگر شك نكنيد (با خنده). اين مسائل هيچ كدام ملاك نيست. فكر نكنيد كسي كه رأي زياد مي‌آورد، كارش بي‌نقص است. نمي‌گويم من و مجموعه‌ام كار نكرده‌ايم، نه اما امتياز اين نيست كه اگر رأي زياد آوردي آدم برنده‌اي هستيد. در رأي آوردن‌ها براي نمره دادن به كسي رأي اكثريت را گرفتن امتياز نيست.

چرا در انتخابات به غير از شما كسي كانديدا نشد؟ شايد كسي فكر نمي‌كند كه بهتر از شما مي‌تواند اين فدراسيون را اداره كند؟

كسي جرئت ندارد (با خنده). نه اينگونه نيست. اين موضوع دو بخش دارد؛ اول اينكه فكر مي‌كنم حرمت نگه مي‌دارند و يك بخش هم اين است كه اگر كسي پيدا شود من بايد همه چيز را دو دستي تقديمش كنم. من كه نمي‌توانم تا آخر عمر رئيس بمانم. بايد كار را خوب، در بهترين شرايط، با حداقل مشكل و با سرمايه خوب مادي و معنوي انتقال دهم. اينكه همه به من رأي دادند را امتياز نمي‌دانم بلكه يك نوع تهديد مي‌دانم چراكه انتظار آنها كار من را سخت مي‌كند. با آن رأيي كه آنها به من دادند، اينكه من صبح اول از همه مي‌آيم و آخر از همه هم مي‌روم كار زيادي نيست.

نامزد كميته ملي المپيك هم شديد ولي انصراف داديد؟

كميته ملي المپيك دوره قبل خيلي حاشيه داشت و يكي از محورهاي حاشيه‌اش ناخودآگاه من بودم، حضورم در اين كميته اصلاً مصلحت نبود.

چرا يكي از حاشيه‌ها بوديد؟

به خاطر موضوع ساختمان المپيك، مهندسي انتخابات، آيين‌نامه غلط انتخابات و اساسنامه نادرست. سعي مي‌كردم موضوع را دو طرفه و دعوا جلوه ندهم، لذا بهترين كار اين بود كه از انتخابات كناره‌گيري كنم. دفعه اول نبود كه انصراف مي‌دادم. اگر پاراالمپيك به حق و حقوقش برسد اينجا و آنجا فرقي نمي‌كند. دوستاني كه در كميته ملي المپيك هستند نيز براي اين مملكت زحمت كشيده‌اند. اين ظرفيت را بايد در خودم به وجود بياورم كه هركسي رأي آورد به او احترام بگذارم. در اين دو سال با اعتباراتي كه گرفته‌‌ايم. خوشبختانه مشكلي پيش نيامده است.

برگزاري مسابقات واليبال نشسته جام باشگاه‌هاي جهان در مشهد به كجا رسيد؟

عدم ثبت‌نام تيم‌هاي مطرح جهان و همچنين حضور حداقل هشت تيم از جمله مواردي است كه سبب شده اين مسابقات برگزار نشود، البته كشورهاي شركت‌كننده هم به زماني كه ما تعيين كرده بوديم انتقاد داشتند، به همين دليل است كه اين مسابقات را با تأخير و احتمالاً پس از المپيك برگزار خواهيم كرد. از الان كارهاي دعوت نامه را انجام مي‌دهيم كه ديگر هيچ بهانه‌اي باقي نماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار