کد خبر: 760770
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
رئيس‌جمهور محترم در شعارهاي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري سال 1392، چند موضوع را به عنوان چالش‌هاي جمهوري اسلامي در نظام بين‌الملل مطرح كردند...
حسن رشوند
پاسپورت ايراني معتبر شد!رئيس‌جمهور محترم در شعارهاي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري سال 1392، چند موضوع را به عنوان چالش‌هاي جمهوري اسلامي در نظام بين‌الملل مطرح كردند و همان زمان به مردم وعده دادند كه يكي پس از ديگري اين چالش‌ها را رفع مي‌كنند و جايگاه جمهوري اسلامي را در نظام بين‌الملل به نقطه مطلوب باز خواهند گرداند. دو موضوع كه بيش از همه رئيس‌جمهور را ‌ در آن مقطع در مقام يك كانديدا، رنج مي‌داد يكي  پرونده هسته‌اي ايران و ديگري عدم اعتبار پاسپورت ايراني در نزد جهانيان بود.
 هسته‌اي با تمام فراز و فرود خود پس از 22 ماه به نقطه‌اي رسيد كه هنوز ابهامات آن باقي است و آنچه به ظاهر به دست آورده‌ايم در گرو اقداماتي است كه قرار است آژانس بين‌المللي هسته‌اي روشن كند كه بخشي از آن در موضوع «پي‌ام‌دي» به صورت مبهم و هدفمند بسته شد و بخش‌هايي نيز موكول به آينده گرديد و قرار است پس از انجام تعهدات ايران در جمع‌آوري سانتريفيوژها و خارج كردن قلب رآكتور هسته‌اي اراك، توسط آژانس اعلام شود و در صورت پذيرش و رضايت 1+5 به نتيجه برسد. بگذريم از اينكه حريف پرونده پي‌ام‌دي را با محكوميت ايران پايان داد و در يك جلسه محاكمه، محكوميت خود را پذيرفتيم.
آنچه در بحث هسته‌اي لازم بود تاكنون گفته شده است و بايد به انتظار بنشينيم تا ببينيم در اين معامله با غرب در مقابل داده‌هاي خود، چه چيزي را در آينده مي‌ستانيم. به تعبير ديگر، اكنون كه برابر نقدهاي داده شده،‌خوشبين به دريافت نسيه شده‌ايم تا چه ميزان بزرگ‌ترين دغدغه انتخاباتي رئيس‌جمهور محترم تحقق پيدا مي‌كند. اما موضوع دوم كه در همان زمان طرح آن توسط دكتر روحاني موجب برخي واكنش‌ها شد و عده‌اي از نخبگان نوعي حقارت را از اين سخنان احساس كردند، بحث اعتبار نداشتن پاسپورت ايراني در مقابل كشورهاي پونسي جهان بود كه يك كانديدا آن را به رخ ملت ايران كشيد و تازه فهميديم در اين مدت با پاسپورت بي‌اعتبار توانسته‌ايم انقلاب خود را در جهان، به ويژه در بين‌ ملت‌هاي مظلوم جهان و منطقه انتشار دهيم. وقتي نگاه مي‌كرديم به گرايش افكار عمومي جهان و برق چشمان يك اروپايي، آفريقايي و آسيايي را با شنيدن نام ايران مي‌ديديم، بر فرض غلط دكتر روحاني بر بي‌اعتباري پاسپورت ايراني واقف مي‌شديم و هنگامي كه در اين سخن آقاي روحاني در رابطه با موضوع اعتبار پاسپورت ايراني تأمل مي‌كرديم، با نگاه تعجب مي‌گفتيم شايد بين آنچه هست با آنچه بايد باشد، فاصله بسيار است و با آمدن ايشان قرار است با ديدن پاسپورت ايراني در هر سفر به كشورهاي اروپايي يا امريكا يك بليت رايگان و اقامت چند روزه در معروف‌ترين هتل‌هاي آن كشورها اعطا شود. پس بايد خوشحال بود كه دولتي روي كار مي‌آيد كه مي‌تواند زمينه اعتبار بخشي ايران را چند برابر كرده و انقلاب ايران را با پاسپورت معتبر دولت يازدهم با شتاب بيشتري به جهانيان معرفي كند.
ديروز كه اوباما قانون محدوديت ويزا به شهروندان 38 كشور در صورت سفر به ايران را امضا كرد، دانستيم كه حداقل دولت آقاي روحاني در تحقق اين شعار خود كه مي‌خواهد بيايد تا به پاسپورت ايراني اعتبار بخشيده شود، با شكست مواجه شده است. آن هم در شرايطي كه هرگونه اقدامي را انجام داديم تا نكند «كدخدا» از ما دلخور گردد و بر اعتبار ما خدشه وارد كند. آقايان دولتي‌ها الان ديگر خواهند فهميد چه كلاه گشادي را امريكا بر سر ايران در موضوع هسته‌اي گذاشته است و اين را از مصاحبه دكتر ظريف، وزير امور خارجه با «المانيتور» كه گفته بود: «امريكا بايد بين توافق و تحريم‌ها يك گزينه را انتخاب‌ كند و قانون محدوديت سفر به ايران خلاف برجام است» مي‌توان كاملاً درك كرد چراكه در شرايطي كه به اذعان رئيس‌جمهور محترم تحريم‌ها از دي‌ماه برداشته خواهد شد و كشورهاي اروپايي صف كشيده‌اند تا با سفر به تهران و انعقاد قرارداد، زمينه رشد و شكوفايي و عقب‌افتادگي گذشته حاصل از تحريم‌هاي هسته‌اي را جبران كنند، با محدوديت سفر به ايران توسط مهم‌ترين عضو 1+5 يعني امريكا مواجه شده‌اند و تا «كدخدا» اجازه ندهد، نه سفري خواهد بود و نه قرارداد و معامله‌اي براي رفع تحريم‌ها. اين يعني كارشكني مستقيم امريكا در مسير توسعه تجارت 38 كشور با ايران كه مي‌تواند سرآغازي براي اقدام مشابه توسط كشورهاي ديگر كه يا از سر ترس نمي‌توانند با ايران وارد مذاكره و معامله شوند يا در راستاي پيروي از نظام سلطه مايل به ريسك نيستند.
شايد اين نگاه دكتر ظريف در مصاحبه با «المانيتور» كه گفته بود: «برخي در مذاكرات سوريه به دنبال امتيازات بچگانه هستند» درست باشد و امريكا با نيت دريافت چنين امتيازاتي اقدام به تصويب چنين محدوديتي براي سفر به ايران كرده باشد، ولي آنچه مهم است اين است كه مقامات امريكايي كه برايشان انتخابات اسفندماه آنچنان مهم است كه به صراحت اعلام مي‌كنند :«اروپا و امريكا بايد روحاني را در تسريع فرآيند اصلاحات ياري كنند و توافق هسته‌اي سبب افزايش قدرت حاميان داخلي توافق و باز شدن فضاي داخلي ايران براي مباحث غيرهسته‌اي مي‌شود»، تصميم گرفته‌اند با علم به اين موضوع و اهميت انتخابات براي آنها چنين محدوديتي را براي ايران ايجاد كنند و اين فقط و فقط ناشي از خوشبيني به دشمن و نگاه به او به جاي نگاه به ظرفيت مادي و معنوي خود در شرايط حاضر در منطقه است، آقاي روحاني ما همان اعتبار پاسپورت قبل از دولت شما را مي‌خواهيم و ملت ايران حاضر نيست هم تسليم شود، ‌هم اعتبار گذشته خود را از دست بدهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار