کد خبر: 757009
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
برگزاري مراسم برترين‌هاي سال فوتبال 2015 آن هم يك روز بعد از هشت آذر كه يادآور حماسه‌اي فراموش نشدني براي فوتبال ايران است، حسرتي عميق بر دل دوستداران اين رشته ورزشي گذاشت.
دنیا حیدری
برگزاري مراسم برترين‌هاي سال فوتبال 2015 آن هم يك روز بعد از هشت آذر كه يادآور حماسه‌اي فراموش نشدني براي فوتبال ايران است، حسرتي عميق بر دل دوستداران اين رشته ورزشي گذاشت.
مراسمي كه عصر يك‌شنبه در دهلي برگزار شد، ‌يادآور واقعيت تلخي براي ايران بود. واقعيت درجا زدن فوتبالي كه روزي آقاي آسيا بود و هنوز هم در خواب اين رؤياست، رؤيايي كه به سال‌ها قبل برمي‌گردد و با روندي كه فوتبال ايران طي سال‌هاي گذشته در پيش گرفته، هيچ اميدي به تكرار دوباره آن نيست؛ حداقل نه به اين زودي‌ها.
انتظار حضور ايران در بين برترين‌هاي فوتبال قاره‌، انتظاري بي‌مورد بود وقتي سير تا پياز فوتبال ايران روي دايره است و كمتر كسي است كه نداند اين رشته طي سال‌هاي اخير هيچ پيشرفت چشمگير و خاصي نداشته جز جوانگرايي يك سال اخير كرش كه البته آن هم با انتقادهاي زيادي مواجه شده و هنوز آنگونه كه بايد و شايد جواب نداده است.
اما كام جامعه فوتبال زماني تلخ‌تر شد كه وحيد شمسايي به عنوان برترين بازيكن سال فوتسال آسيا برگزيده شد. انتخابي كه نشان داد فوتبال و فوتسال ايران سال‌هاست حرفي براي گفتن ندارد كه ته‌مانده افتخارات آن به بازيكني مي‌رسد كه 40 سال سن دارد و بازمانده دهه‌هاي قبل است نه امروز؛ دهه‌هايي كه فوتبال ايران افتخارات زيادي در سطح قاره يا حتي فراتر از آن داشت، اما در طول چند سال گذشته شايد بزرگ‌ترين افتخار فوتبال ايران همان حضور در مسابقات جام جهاني باشد و انتخاب فدراسيون كفاشيان به عنوان فدراسيون برتر قاره كه البته با علامت سؤال‌هاي زيادي در داخل كشور مواجه شد كه چطور با اين عملكرد ضعيف به عنوان برترين آسيا برگزيده شده است.
شايد هم روي حساب همان انتخاب چند سال قبل است كه كفاشيان امسال هم انتظار حضور در بين برترين‌ها را داشته و به تعداد جوايز و عنوان‌هايي كه به ژاپن رسيده اعتراض مي‌كند و آن را زياده‌روي مي‌داند. حال آنكه زياده‌روي نه تعداد عنوان‌هاي برتري است كه به ژاپن داده شده ‌كه بي‌توجهي به فوتبالي است كه روزي در آسيا حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت. چه از لحاظ فني كه تيم ملي قدرتمندي را در اختيار داشت، ‌چه از لحاظ بازيكناني كه در تيم‌هاي مطرح اروپايي توپ مي‌زنند و... اما امروز، حضور نداشتن در بين برترين‌هاي فوتبال سال آسيا واقعيت تلخي را به تصوير مي‌كشد؛ واقعيت تهي بودن فوتبال ايران را. فوتبالي كه به جاي گام گذاشتن در مسير پيشرفت براي بازگشت به عنوان‌هاي در خور توجه گذشته در فساد و بي‌توجهي مسئولان غرق شده و تمام زمان آن صرف مسائل حاشيه‌اي مي‌شود تا اصل ماجرا.
اتفاقات دهلي، واقعيت تلخي را براي فوتبال ايران بازخواني كرد كه سال‌هاي سال است همه از وجود آن آگاه هستند، اما يا به روي خودشان نمي‌آورند يا بي‌توجه از كنارش مي‌گذرند؛ واقعيتي كه هرازچندگاهي در موقعيت‌هايي چون انتخاب برترين‌هاي سال فوتبال 2015 آسيا بر گوش فوتبال ايران نواخته مي‌شود، اما اين سيلي‌ها هم ديگر آن درد اوليه را ندارند و گويي تكرار مكرر، قبح آن را نيز ريخته است.
مراسم انتخاب بهترين‌هاي آسيا و حضور نداشتن ايران در بين بهترين‌ها و تنها كسب دو عنوان مي‌توانست تلنگري باشد براي بيدار شدن فوتبال ايران از خواب عميقي كه سال‌هاست به آن فرو رفته است. فوتبال ايران مي‌توانست بعد از اين اتفاق تلخ درس بگيرد و در مسير مثبتي گام بردارد، اما اظهارات رئيس فدراسيون فوتبال بعد از اين مراسم نشان مي‌دهد كه قرار نيست هيچ تغييري صورت بگيرد و بازنگري در روند حركتي فوتبال ايران ايجاد شود. در واقع اين فرصت هم قبل از شكل‌گيري در نطفه خفه مي‌شود تا حسرت حضور در بين برترين‌ها آن هم به معناي واقعي نه‌تنها براساس يكسري باندبازي‌ها و لابي‌ها همچنان به قوت خود باقي بماند؛ چراكه رئيس فدراسيون فوتبال ايران يك بار ديگر به جاي درس گرفتن از اتفاقات اخير ترجيح مي‌دهد خود را با مسائل حاشيه‌اي درگير كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار