کد خبر: 756993
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
روزشمار عاشقي به اربعين رسيد، كاش ما هم ميان شما بوديم
ساعات پاياني حماسه پياده‌روي اربعين را پشت سر مي‌گذاريم، حركت عظيمي كه بنا به توصيف رهبر معظم انقلاب تركيبي از «عشق و ايمان» و «عقل و عاطفه» و از ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد مكتب اهل‌بيت عليهم‌السلام است.
زهرا چيذري
ساعات پاياني حماسه پياده‌روي اربعين را پشت سر مي‌گذاريم، حركت عظيمي كه بنا به توصيف رهبر معظم انقلاب تركيبي از «عشق و ايمان» و «عقل و عاطفه» و از ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد مكتب اهل‌بيت عليهم‌السلام است.
اربعين حسيني در ايران فرداست اما در عراق پنج‌شنبه اربعين است و خيل عاشقان و زواري كه چند روزي است پاي پياده به عشق زمزمه زيارت اربعين در بين الحرمين و در جوار ضريح شش‌گوشه حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) راهي جاده نجف به كربلا شده‌اند، رفته رفته به مقصد و مقصود نزديك مي‌شوند. در اين حركت عظيم و عاشقانه زائران حسيني از همه جاي دنيا خود را به مسيرهاي منتهي به كربلا رسانده‌اند. حركت زيباي پياده روي اربعين حتي مختص شيعيان نيست و عاشقاني از اهل سنت و حتي ساير اديان در اين حركت عظيم معنوي حضور يافته و به عشق سلطان آزادگان دل خود را صفا مي‌دهند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب روز گذشته در جلسه درس خارج فقه ضمن ابراز غبطه نسبت به كساني كه توفيق حضور در پياده‌روي اربعين را داشته‌اند، پديده بي‌نظير و حركت عظيم و پرمعناي راه‌پيمايي اربعين حسيني عليه‌السلام را حسنه‌اي ماندگار خواندند و افزودند: «تركيب و حركت عاشقانه و مؤمنانه مردم از كشورهاي مختلف جهان در اين پديده بي‌سابقه، بدون ترديد از جمله شعائر الهي است.»
 زائران اربعين قوانين را رعايت كنند
 رهبر فرزانه انقلاب زيارت اهل بيت عليهم السلام و معاشقه معنوي با اين بزرگوران را يك فرصتي در اختيار پيروان اهل بيت دانستند. بنا به تأكيد حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اين، حركت عظيم و كار بزرگي است كه مردم و عاشقان حسيني از تمام نقاط جهان به پياده روي بزرگ اربعين مي‌آيند. ايشان در عين حال به عاشقان حسيني تأكيد كردند: «دولت در خصوص خروج از كشور مقرراتي معين كرده كه حتماً بايد مراعات شود و حركت خارج از اين ضوابط مطلوب نيست.»
80كيلومتر پاي پياده تا بهشت
پياده‌روي حدود 20 ميليون نفر در مسيري حداقل 80 كيلومتري براي رسيدن به بهشت موجب شده است تا حماسه اربعين به عنوان بزرگ‌ترين اجتماع مذهبي و مسالمت‌آميز جهان خودنمايي كند، به‌خصوص اينكه تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد به رغم حضور ميليون‌ها تن از عاشقان حسيني با مديريت شيعي در اين حماسه هيچ حادثه جدي رخ نداده است و عظمت چنين رخدادي را در مقايسه با حوادث دردآور حج امسال و ناتواني دولت سعودي از مديريت حدود 3 ميليون زائر دريافت.
 
بسيج عمومي خدمت به زوار حسيني
رصد لحظه به لحظه اخبار، حضور ميليوني زائران در مرزهاي خروجي ايران به عراق را تأييد مي‌كند.  بازار شايعات درباره عبور بدون ويزا از مرز داغ است اما اغلب شايعات توسط مقامات امنيتي نظير سردار اسكندر مومني جانشين فرمانده نيروي انتظامي تكذيب مي‌شود. با وجود اين اما تمامي اخبار از مديريت شرايط در مرزهاي كشور حكايت دارد و به‌رغم حضور ميليوني زوار در مرزهاي مهران، شلمچه و چذابه مسئولان نظامي و امنيتي و ساير نيروها در تلاشند تا عبور و مرور زوار حسيني را مديريت كنند. علاوه بر پليس و نيروهاي انتظامي و امنيتي، نيروهاي هلال احمر، ‌بسيج جامعه پزشكي و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان‌هاي مرزي نيز در مرزهاي كشورمان با عراق مستقر شده‌اند. به گفته سرهنگ ساسان زماني مسئول بسيج جامعه پزشكي استان ايلام با فراخواني تيم‌هاي امدادي و پزشكي عمومي و پيگيري تأمين مكان، جانمايي و استقرار در نقطه صفر مرزي با همكاري بسيج جامعه پزشكي استان كرمانشاه هماهنگي‌هاي لازم براي ارائه خدمات درماني به زائران اربعين توسط ۲۰ تا ۲۵ نفر از پزشكان عمومي و متخصص و كادر درماني انجام گرفته است.  اسماعيل ايدني، رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز نيز گفت: واحدهاي مراقبت‌ بهداشتي در پايانه مرزي به‌ صورت فعال مستقر هستند و در مسير كاروان‌ عزاداران حسيني نظارت‌هاي بهداشتي انجام مي‌دهند. به گفته وي، در حوزه فوريت‌هاي پزشكي سه دستگاه اتوبوس‌ آمبولانس در مرز چذابه مستقر شده‌اند. همچنين در مرزهاي چذابه و شلمچه يك فروند بالگرد امدادي به منظور ارائه خدمات فوريت‌هاي پزشكي مستقر شده و دو بالگرد ديگر نيز در اهواز و دزفول به‌صورت پشتيباني در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت لزوم وارد چرخه خدمات‌رساني شوند. ناصر چرخساز، رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر هم با بيان اينكه 70پايگاه و پست ثابت، موقت و سيار درون‌مرزي در اين طرح فعال است، افزود: بر اين اساس در طرح ملي امداد و نجات اربعين حسيني 63 دستگاه آمبولانس، 29 دستگاه موتورسيكلت آمبولانسي، 24 دستگاه خودروي عملياتي، هفت دستگاه خودروي فرماندهي و ارتباطي، چهار دستگاه اتوبوس آمبولانسي و پنج فروند بالگرد براي ارائه خدمات امدادي به زائران به‌كارگيري شده است. به گفته سرهنگ محمدحسين حميدي، رئيس پليس راه هم‌اينك مرز مهران شرايط ويژه‌اي دارد چراكه به‌‌رغم بار رفت زوار شاهد بار بازگشت مسافران از كربلاي معلي نيز هستيم. به گفته وي بار بازگشت زوار كربلا از عراق به سمت ايران در روزهاي آتي شدت مي‌يابد.
 
بعد منزل نبود در سفر روحاني
بنا به تعبير رهبر انقلاب جامانده‌هاي سفر اربعين اما با نگاه به كساني كه توفيق اين سفر روحاني را داشته‌اند غطبه مي‌خورند. با وجود اين امسال هم مانند سال‌هاي گذشته جاماندگان سفر اربعين اين توفيق را دارند تا از ميدان امام حسين (ع) راهي حرم عبد‌العظيم حسني در ري شوند كه به فرموده امام هادي (ع)«من زار عبد‌العظيم الحسني بري كمن زار الحسين بكربلا.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار