کد خبر: 756932
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
اين روزها با نزديك شدن چهارمين فصل از سال، نام متقاضيان احتمالي فجر 34 تقريباً مشخص شده است و در اين ميان بسياري از گزينه‌ها، اولين اثر كارگردانانشان محسوب مي‌شوند.
سپيده آماده
اين روزها با نزديك شدن چهارمين فصل از سال، نام متقاضيان احتمالي فجر 34 تقريباً مشخص شده است و در اين ميان بسياري از گزينه‌ها، اولين اثر كارگردانانشان محسوب مي‌شوند.
در كنار كارگردانان پيشكسوت و كهنه‌كاري كه قرار است آثارشان را راهي سي و چهارمين گردهمايي سينمايي كشور كنند، كارگردانان جوان هم اين روزها در صددند كه آثارشان حضوري موفق را در اولين تجربه فجري داشته باشد. در اين ميان مرجان اشرفي‌زاده تا به امروز تنها كارگردان زن فهرست فيلم اولي‌هاي جشنواره سي و چهارم است، اشرفي‌زاده كه پيش از اين ساخت فيلم‌هاي كوتاه و ويدئويي متعددي را در كارنامه خود ثبت كرده در اولين تجربه فيلمسازي بلند، داستاني زنانه را محور قرار داده است. «آبجي» اشرفي‌زاده داستان طلا و عطي (آبجي)، مادر و دختري است كه ساليان سال است كنار هم زندگي مي‌كنند؛ سال‌هايي به درازاي زندگي آبجي يعني حدود ۵۰ سال. اما اين وضعيت پايدار نيست و روزهاي جدايي از راه مي‌رسد. اين جدايي در حالي اتفاق مي‌افتد كه «آبجي» به دليل شرايط ويژه‌اي كه دارد بسيار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقي مانده به دنبال امنيتي براي آينده «آبجي» است.
 
  فيلمي با محوريت احمد متوسليان
محمد حسين مهدويان هم با فيلم سينمايي «ايستاده در غبار» به سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر مي‌رود. مهدويان كه پيش از اين ساخت مستند «آخرين روزهاي زمستان» درباره حسن باقري را در كارنامه خود ثبت كرده بود در اولين تجربه بلند سينمايي‌اش، زندگي احمد متوسليان را از دوران كودكي تا سال‌هاي حضور در جبهه‌هاي جنگ روايت مي‌كند و هادي حجازي‌فر، اميرحسين هاشمي، فرهاد فداكار و عماد محمدي از جمله بازيگران اين فيلم هستند. ديگر كارگردان فيلم اولي جشنواره سي و چهارم فيلم فجر اكتاي براهني است كه با فيلم پل خواب خود را براي اولين حضور جشنواره‌اي آماده مي‌كند. پل خواب برداشتي آزاد از داستان «جنايات و مكافات» است و بازيگراني چون اكبر زنجانپور، ساعد سهيلي، هومن سيدي و آناهيتا افشار در اين فيلم ايفاي نقش مي‌كنند. «مغز نارنجي» هم اولين پروژه سينمايي مهدي خسروي است كه در جشنواره فيلم فجر حضور دارد.  

   سكوت «خانه يحيي»
«ژرژ هاشم‌زاده» ديگر كارگردان فيلم اولي جشنواره سي و چهارم است و «در سكوت» او با بازي بازيگران تئاتري مانند فاطمه معتمدآريا، سعيد پورصميمي، احترام برومند، ويشكا آسايش، پانته آ پناهي‌ها و سوگل خليق داستان سودابه زني ۴۷ ساله است كه بعد از ۲۲ سال به ايران بازمي‌گردد. او متخصص صنعت بازيافت است، او يك دختر دارد كه بعد از فوت همسرش او را رها كرده و از ايران رفته است و اكنون دخترش ستاره كه با پدربزرگ و مادربزرگ خود زندگي مي‌كند راضي به ديدن سودابه نمي‌شود. «سهيل بيرقي» هم قرار است با اولين پروژه سينمايي خود با نام «من» در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر حضور داشته باشد. در اين پروژه سينمايي بازيگراني همچون ليلا حاتمي، بهنوش بختياري و امير جديدي ايفاي نقش مي‌كنند. حميدرضا قرباني نيز به دنبال ساخت اولين پروژه سينمايي خود با نام «خانه يحيي» است.  
 
  ماحي و پليس بازي
داود خيام هم از ديگر كارگردانان كار اولي است كه اين روزها فيلم سينمايي «ماحي»‌اش را براي حضور در فجر سي و چهارم مهيا مي‌كند. خيام كه فيلم كوتاه «چله»‌اش پيش از اين در جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران توانست جايزه بهترين كارگرداني در بخش فيلم داستاني و بهترين فيلم در بخش سينماي كوتاه ايران را از آن خود كند، در اولين تجربه بلند سينمايي داستان شرايط زني به نام «ماحي» است و اين شرايط بازگوكننده معناي كلمه ماحي بوده كه از آن به محوكننده يا نابودكننده ياد مي‌شود. آناهيتا نعمتي، مهران احمدي و همايون ارشادي از جمله بازيگراني هستند كه در پروژه سينمايي «ماحي» ايفاي نقش كرده‌اند. پيمان قاسم‌خاني نويسنده كاربلد حوزه طنز كه مردم او را بيش از هر چيز با نويسندگي پروژه‌هاي مهران مديري مانند پاورچين و شب‌هاي برره مي‌شناسند، در اولين تجربه كارگرداني‌اش فيلم پليس بازي را مقابل دوربين برده است. «پليس بازي» كه پيش از اين با نام پژمان 2 در اخبار و رسانه‌ها ديده مي‌شد، اين روزها خود را براي حضور در جشنواره آماده مي‌كند و حميد فرخ‌‌نژاد، پژمان جمشيدي، سام درخشاني، ويشكا آسايش، بيژن امكانيان، رضا رويگري، ماني حقيقي، نسيم ادبي و اميرمهدي ژوله از بازيگران اين پروژه هستند.  چند سالي بخش نگاه نو جشنواره فيلم فجر كه محل حضور كارگردانان فيلم اولي جشنواره است، شاهد كارگرداناني بوده است كه در همان تجربه اول بلند سينمايي به اصطلاح ره صد ساله را يك شبه طي كرده و اثري ماندگار را در ذهن اهالي سينما به ثبت رسانده‌اند، بايد منتظر ماند و ديد بخش نگاه نو جشنواره سي و چهارم هم به درخشش سال‌هاي گذشته هست يا خير.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار