کد خبر: 756920
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
نشست خبری محمد حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات حوزه وزارتی این وزارتخانه برگزار شد. او درباره کاهش سکه‌های جایزه جلال توضیحاتی ارائه کرد.
تسنیم: بیستمین نشست خبری محمدحسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی پیش در سالن جلسات حوزه وزارتی این وزارتخانه برگزار شد.

نوش‌آبادی در این نشست در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت اربعین حسینی گفت: اربعین مظهر هم‌بستگی امت اسلام و شیعیان است، مشعل فروزان حق‌طلبان تاریخ و نقطه عطف تاریخ کربلا و مقاومت در برابر ظلم و کژفکری است.

وی افزود: اربعین رمز ماندگاری عاشوراست. اربعین پایداری در برابر حق است و امسال هم اربعین باشکوهی خواهیم داشت. یک میلیون و 450 هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که از این میان یک میلیون و 50 هزار نفر مدارک را تحویل دادند و 900 هزار ویزا از طریق سازمان حج صادر شده است. تعدادی ویزا هم از مراجع دیگر و به طور مستقیم خود افراد از طریق سفارتخانه و کنسولگری عراق دریافت کردند که ما آمار دقیق آن را نداریم. پیش بینی می‌کنیم در اربعین امسال بیش از 1.5 میلیون نفر از ایرانی‌ها حضور داشته باشند.

سخنگوی وزارت ارشاد به برگزاری نمایشگاه عکس اربعین در وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: این تصاویر از میان هزاران عکس تهیه شده است.

مشکل تأمین بودجه، دلیل اصلی کاهش سکه‌های جلال بود

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره توهین یک روزنامه به مردم ورامین گفت: حادثه‌ای در چند روز گذشته در ورامین رخ داد که دو بعد دارد. یکی بعد حادثه‌ای است که در چند روز گذشته در روز اجرای سخنرانی وزیر سابق کشور رخ داد که توسط مراجع سیاسی، امنیتی و قضایی در حال پیگیری است. بعد دیگر این حادثه پیامدهای فرهنگی و رسانه‌ای است. تعبیر تند و غیرقابل توجیه برخی مطبوعات و رسانه‌ها از این حادثه ناشی از عدم رعایت مسئولیت خطیر اطلاع‌رسانی و روزنامه‌نگاری است، تعبیر (رفتارهای داعش‌گونه در ورامین) عبارت زشتی بود که در روزنامه مذکور به کار رفت، موضوع از طریق ارشاد پیگیری شد. روزنامه عذرخواهی کرد و این عذرخواهی منتشر شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره چرایی کاهش قابل توجه سکه‌های جایزه جلال گفت: اعتبار این جشنواره به میزان جوایز نیست، موسسان این جایزه در نگارش اولیه اساسنامه با توجه به اهمیت موضوع میزان جوایز را بالا گرفتند، ولی در ادامه برای تأمین این بودجه به مشکل برخوردند، طبیعی است که این مسأله ممکن است معضلی باشد برای هر سال، کما اینکه سال گذشته هم با کمک نهادهای دیگر حل شد.

نوش‌آبادی ادامه داد: به همین منظور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته‌ای تشکیل جلسه داد و مقرر شد میزان جایزه کاهش یابد و این کاهش با مصوبه شورا قانونی شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه سخنان وزیر ارشاد در اختتامیه جلال با اساسنامه این جایزه مغایرت داشت و یکسان دیدن نویسندگان در این جایزه مطابق اساسنامه نیست، افزود: ممکن است در هر رویداد فرهنگی از این برداشت‌ها صورت گیرد، جایزه جلال تلاش می‌کند که مناسب با اهدافی که برای این جایزه درنظر گرفته شده حرکت کند. امسال تلاش‌های داوران این بود که مطابق با شأن این جایزه حرکت کنند و برگزاری آن مطابق با افکار و عقاید جلال باشد.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون نفوذ فرهنگی و معنای نفوذ فرهنگی از منظر ارشاد گفت: موضوع نفوذ ابعاد مختلف دارد و همواره مطرح بوده است، انقلاب ما چون یک انقلاب اسلامی بود و منافع نظام سلطه را به خطر می‌انداخت و بازار انحصارگران را کساد می‌کرد، طبیعی است که دشمنان نظام دست از سر این کشور و نظام اسلامی ما برنخواهند داشت، پروژه‌های نفوذ از بدو انقلاب، مطرح بوده است و دشمن می‌خواهد در حیطه‌های نظامی، امنیتی و تجاری ما نفوذ پیدا کند اما با تلاشی که داشتیم، نگذاشتیم این پروژه به نتیجه برسد.

نوش‌آبادی تصریح کرد: حوزه فرهنگ حساس و مهم است و دشمن مترصد این است که از مجاری فرهنگی نفوذ کرده و به ما لطمه بزند و مسیری را هم برای این موضوع تعیین کرده است. اما هم مسئولان کشور و هم مردم به این توطئه‌ها آگاهی دارند و اجازه نمی‌دهند این مسائل محلی برای بروز پیدا کند. ما در حوزه فرهنگ، با تدوین برنامه و منطبق بر سیاست‌گذاری‌های نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری، حرکت می‌کنیم اگر حرکت ما همیشه منطبق بر اصول باشد، هیچگاه دشمن در نفوذ فرهنگی‌اش موفق نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نفوذ زمانی صورت می‌گیرد که مردم از نظام و انقلاب فاصله بگیرند، مردم نسبت به ارزش‌های نظام محکم هستند و هیچگاه اجازه نمی‌دهند فرهنگ ناب اسلامی لطمه ببیند.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر تأکید رهبر انقلاب بر توجه ویژه به بخش فرهنگ در بودجه 95 و اینکه آیا این بخش، افزایش قابل توجهی یافته است یا خیر، گفت: مراحل نهایی بودجه طی شده است، اما دولت باید آن را مصوب کرده و به مجلس ارسال کند. چون گزارش نهایی منتشر نشده است نمی‌توانم شفاف و روشن گزارشی دهم، اما نگاه دولت و مسئولان حوزه برنامه‌ریزی کشور به فرهنگ، نگاه مثبتی است. ما نیز برای اینکه بتوانیم به مأموریت‌های خود عمل کنیم، نیازمند بودجه کافی هستیم، یکی از دغدغه‌های وزیر ارشاد این بود که بودجه‌های حوزه فرهنگ را به میزان نیاز جذب کنیم و هر سال نیز آن را افزایش دهیم.

نوش‌آبادی ادامه داد: با نگاه‌های رهبری و دغدغه ایشان در حوزه فرهنگ طبیعی است که دولت هم دغدغه جدی درباره بودجه فرهنگ داشته باشد. در سال جاری علیرغم اینکه بودجه ارشاد کامل تخصیص نیافته ما در جذب بودجه موفق بودیم و امیدواریم مابقی نیز زودتر اختصاص یابد، در سال آینده هم به نظر می‌رسد که از نظر کمی رشد خواهیم داشت.

رستاخیز مخاطب منطقه‌ای خود را جذب کرده است

وی درباره سرانجام نمایش فیلم رستاخیز، عنوان کرد: شاید کارگردان رستاخیز تصور نمی‌کرد، روزی فیلمی بسازد که نقل محافل باشد و این حرف و حدیث‌ها خود تبلیغی برای فیلم باشد، گرچه کارگردان و تهیه کننده نتوانستند در داخل فیلم را اکران کنند اما مخاطبان خود را در کشورهای اسلامی پیدا کرده و جاذبه ایجاد کرده است.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: وزارت ارشاد تلاش خود را تاکنون انجام داده و شخص وزیر برای اکران فیلم با اصلاحات لازم مصمم است، اما دوستان هم لازم است انعطاف پذیری به خرج دهند، اکنون توپ در زمین کارگردان و تهیه کننده است. در نهایت فکر می‌کنم که فیلم اکران شود.

نوش‌آبادی در پاسخ به این پرسش که برخی از خوانندگان ساکن خارج از ایران در چند سال اخیر وارد کشور شده و پس از مدتی حتی موفق به دریافت مجوز شدند، این درحالی است که خوانندگان داخلی به دلیل پخش ناخواسته آثارشان از رادیو جوان با مشکل مواجه شده‌اند و این سیاست دوگانه ارشاد به چه دلیل است، گفت: هنرمندان ما مراقب باشند که آثار و محصولات هنری‌شان مورد تعرض قرار نگیرد اینکه برخی از خوانندگان ما آثارشان در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود فی‌نفسه جرم نیست چون آن شبکه‌ها بدون آگاهی هنرمندان ما این کار را می‌کنند. مورد خطاب قانون کسانی است که عامدانه این کار را می‌کنند.

به خواننده خارج‌نشین مجوزی ندادیم و نخواهیم داد

وی افزود: ما به طور کلی جامعه هنرمندانمان را جامعه‌ای روشن می‌دانیم آن لیستی که به عنوان خوانندگان غیرمجاز کار شد، ما تکذیب کردیم. اما آنهایی که اصرار به ارتباط با شبکه‌های ماهواره‌ای دارند بدانند که برای مجوز آثارشان به مشکل برخواهند خورد. آن‌هایی که در گذشته سابقه همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور داشتند،‌ به شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال آثر،‌ سفارش تبلیغ و ... می‌دهند،‌ نیز بدانند که نمی‌توانند در داخل کشور مجوزی برای آثار هنری‌شان داشته باشند.مگر اینکه این افراد فعالیتشان به اندازه لازم موجه و منطقی باشد و به قوانین و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران متعهد باشند.همچنین ما به فردی که نامش اخیراً در سایت‌ها درج می‌شود که از خوانندگان خارج کشور بوده و به او مجوز داده‌ایم، هیچ مجوزی نداده‌ایم و نخواهیم داد.

سخنگوی وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه اخیر دیوان عدالت اداری درباره فیلترینگ سایت‌های فاقد مجوز گفت: مرجع صدور مجوز وزارت ارشاد است. در بحث اختلافی که به وجود آمد دیوان عدالت اداری حق را به ارشاد داد و اینکه مرجع رسیدگی به تخلفات و فیلترینگ ارشاد باشد. ما هم موافق این هستیم که این مرجع همچنان باید ارشاد باشد.

نوش‌آبادی در ادامه به نامه دوم رهبر انقلاب به جوانان غرب اشاره کرد و گفت: این نامه نشان از نگاهی واقع‌بینانه همراه با شناخت کامل از مسائل منطقه و بین المللی دارد. امروز رهبری قلم به دست گرفتند و برای جوانان غربی که دولت‌مردانشان به نوعی حامی اصلی این جریانات تکفیری و داعشی هستند و مردم کشورهای خود این‌ها  از این تروریست‌ها لطمه دیده‌اند، مطالبی را مطرح کردند. امروز این کشورها خودشان هم لطمه دیده‌اند و به اصطلاح چاقو دسته خود را بریده است.

وی در ادامه به لطمه دیدن غرب از حمایت‌هایش از گروهک های تروریستی اشاره کرد و گفت: امروز در فرانسه این موضوع پدید می‌آید و جریانات تروریستی خودنمایی می‌کنند. وقتی رهبری نظام مخاطبش را مردم و جوان‌‌های اروپایی و غربی قرار می‌دهد ما فرهنگ دوست‌ها هم باید دست به قلم شده و تولید محصول خود را در دنیا افزایش دهیم و دنیا را آگاه و با این مسائل آشنا کنیم.

عدم تعیین رئیس دفتر موسیقی به جشنواره فجر لطمه‌ای نمی‌زند

وی در پاسخ به پرسشی درباره  رئیس دفتر موسیقی و پایان 4 ماهه مدت سرپرستی فرزاد طالبی گفت: سرپرست فردی است که مسئولیت آن بخش را عهده دار است، اگر عنوان‌ها تغییر کند کیفیت کار تغییری نخواهد کرد، هر زمان حکم سرپرست تبدیل به ریاست شود یا فردی جایگزین شود اعلام شده و تدابیر اتخاذ خواهد شد، اما این مسئله به جشنواره موسیقی فجر لطمه نمی‌زند و مانعی برای اجرای برنامه‌ها نخواهد بود.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به اظهارات خبرنگاران مبنی بر پایان سرپرستی 4 ماهه طالبی و منع قانونی ادامه روند افزود: باید رسیدگی شود و اگر سرپرستی منع قانونی دارد دوستان رسیدگی می‌کنند.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر چرایی عدم صدور مجوز برای رمان «زوال کلنل» با وجود انتشار ترجمه‌های این کتاب در خارج از کشور گفت:‌ اینکه کتابی در داخل مجوز چاپنمی‌گیرد،‌ دلیل نمی‌شود که در سایر کشورها هم این اتفاق رخ ندهد. هم‌چنان که در عرصه سینما نیز چنین است و برخی فیلم‌ها ساخته می‌شوند که  امکان اکران  در داخل را نمی‌یابند،‌ این کتاب نیز مطابق ضوابط داخلی جمعوری اسلامی ایران و مقررات حوزه کتاب نیست،‌ بنابراین مجوزی برایش صادر نشده است.

ممنوع بودن توزیع و اکران انیمیشن‌های فاقد هولوگرام

نوش‌آبادی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره اکران فیلمها و انیمیشن‌های خارجی در برخی پردیس‌ها از جمله کوروش بدون رعایت حق کپی‌راست اثر گفت: محصولات خارجی فاقد هولوگرام وجاهت قانونی ‌ندارند،‌ هر اثری اعم از فیلم، انیمیشن و سایر بازیها در حوزه کودکان اگر توسط نهادهای قانونی نصب هولوگرام نداشته باشد، توزیع و اکرانشان جرم است و ارائه اینگونه فیلمها تخلف محسوب می‌شود‌، در صورت هرگونه گزارش از اماکنی که مبادرت به توزیع ونمایش این محصولات می‌کنند از طریق مراجع قانونی رسیدگی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار