کد خبر: 756829
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت:جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل هیچ نیازی به جنگ نیابتی ندارد. بنابراین اگر در جایی و یا میدانی حضور دارد, از موضع دفاعی است.
تسنیم: علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل شامگاه یکشنبه در گفت‌وگویی با شبکه خبر با اشاره به دیدارهای امروز خود با مقامات سوریه اظهار داشت: بسیار طبیعی است که هر چند وقت یک بار مسئولین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: اخیرا تحولات بسیاری در سوریه اتفاق افتاده است، از سویی پیروزی‌های پی در پی ارتش سوریه و نیروهای مردمی در شمال و غرب این کشور به خصوص منطقه حلب و از سوی دیگر سفر آقای پوتین رئیس‌جمهور روسیه به تهران به مناسبت‌ شرکت در اجلاس کشورهای صادر کننده گاز و ملاقات بسیار تاریخی و مهمی که با مقام معظم رهبری داشتند و نقطه عطفی در روابط ایران و روسیه بود از جمله این وقایع بودند که در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه مطرح شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه یکی از محورهای مهم سخنان آقای پوتین با مقام معظم رهبری و همچنین با حجةالاسلام روحانی رئیس جمهور تحولات سوریه بود، تصریح کرد: ایران و روسیه متحدین راهبردی سوریه در شرایط بسیار سختی که دولت و مردم سوریه غریب به 5 سال آن را تحمل می‌کنند و این نبود مگر توطئه‌ای که مشخصا امریکایی ها در رأس آنها و کشورهای غربی هستند.

ولایتی ادامه داد: علی رغم همه  تلاش‌هایی که از سوی آمریکایی ‌ها و به خصوص تروریست‌ها در سوریه انجام شده است، تاکنون آنها موفق به عملی کردن اهداف خود نشدند و کم کم طلعیه پیروزی مردم سوریه با عنایت به مقاومت دولت و مردم این کشور و همچنین کمک‌های ایران, حزب‌الله و مجاهدین عراقی در حال آشکار شدن است.

وی در ادامه با اشاره به دیدار امروز خود با بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت: در دو نوبت عمومی و خصوصی با رئیس جمهور سوریه دیدار داشتم و ایشان را در جریان مباحث جلسه آقای پوتین با مقام معظم رهبری و همچنین حجت الاسلام روحانی گذاشتم. و در جریان نتایج سفر وزیر امور خارجه سوریه به روسیه قرار گرفتم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: سفر آقای پوتین به تهران از یک سو, ساقط شدن هواپیمای روسیه توسط ترکیه از یک سو, و همچنین سفر وزیر امورخارجه سوریه به روسیه از سوی دیگر اقتضا می‌کرد که یک گفتگوی همه جانبه در خصوص این مسائل بسیار مهم با مقامات سوری داشته باشیم.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساقط شدن هواپیمای جنگنده روسی توسط ارتش ترکیه، گفت: ایجاد تنش بین دو همسایه مهم ما یعنی ترکیه و روسیه به هیچ وجه مطلوب جمهوری اسلامی نیست و ما امیدواریم که این تنش رو به کاهش برود و روابط دو کشور به سمت حسن همجواری سوق پیدا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه که روسیه در خاک سوریه انجام می‌دهد بر اساس دعوت دولت قانونی سوریه یعنی آقای بشار اسد بوده است, که از کشور همکار و همراهش یعنی روسیه دعوت کرد تا به کمک او در جهت مقابله با تروریست‌ها گام بردارد و روسیه نیز این دعوت را اجابت کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: همانطور که جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس در سوریه حضور دارد، حضور روسیه در سوریه نیز بسیار موثر است و نیروی هوایی پیشرفته و قدرتمند روسیه به شکست سریع‌تر جبهه تروریست‌ها کمک کرده است.

ولایتی تاکید کرد: مقدمه شکست تروریست‌ها ظاهر شده است و امیدواریم سرزمین با برکت سوریه که از فرهنگ طولانی برخوردار است از شر تروریست ها آزاد شود.

 وی در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص اعلام آتش‌بس سازمان ملل در سوریه گفت: ظاهر این کلام خوب است اما آتش بس به چه معنی است؟ به این معنی که هر کسی تفنگی که در دست دارد داشته باشد، تروریست‌ها نیز تفنگ‌ خود را در اختیار داشته باشند منتها اعلام آتش‌بس شود و سپس آن‌ها بتوانند سنگرهایشان را که در حال فرو ریختن است, مجددا بازسازی کنند، کار را از سر بگیرند و در جهت بازسازی نیروهای شکست خورده تروریسم اقدام کنند؟ اگر این طور باشد اعلام آتش بس یک فریب است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: آتش بس باید تحت شرایطی باشد که هر کس اهل سوریه نیست و تفنگ در دست دارد و بدون هیچ مجوزی در داخل خاک سوریه علیه مردم سوریه می‌جنگد از خاک این کشور خارج شود. همچنین باید آن دسته که در داخل سوریه تفنگ در دست دارند تفنگ‌شان را بر روی زمین بگذارند و تحت نظارت نیروی قابل قبول بین‌الملل از کشورهایی که واقعا بی‌طرف باشند آتش بس شود و آن تیم نظارتی طرف مذاکره دولت قانونی سوریه باشد و  معارضینی که برای کشتار مردم بی‌گناه تفنگ در دستشان نیست و در یک چارچوب بین‌المللی قانونی اقدام کنند.  البته حتماً این کار باید با اجازه قانونی دولت قانونی سوریه صورت گیرد. آن‌ها نیز متوجه شده‌اند هرکسی که باد بکارد طوفان درو می‌کند.

وی همچنین با اشاره به حوادث اخیر فرانسه و همکاری این کشور با آلمان در مبارزه با تروریست‌ها و همچنین موضع اروپا در خصوص مبارزه با تروریست‌ها گفت: به نظر بنده تحول خوبی است البته اگر تحت فشار آمریکا و  رژیم صهیونیستی قرار نگیرند این موضع, موضع بسیار خوبی است.

ولایتی در ادامه با اشاره به موضع ضعیف ناتو و آمریکا در قبال تنش میان ترکیه و روسیه گفت : آنچه که پیش آمد شاید صرف تصمیم ناتو نبوده و یک علت آن که بسیار زود واکنش‌های تخفیف‌ دهنده‌ای از اطراف بروز کرد این بود که این موضوع براساس یک تصمیم‌گیری جمعی نبوده است. ایران از هر دو روسیه و ترکیه درخواست می کند تلاش کنند تنش ها کاهش پیدا کند البته نه به این قیمت که روسیه از میزان حمایت خود از دولت قانونی سوریه بکاهد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر این که هر که با رژیم صهیونیستی در ستیز باشد, جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند, گفت: آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند در جهت منافع جهان اسلام و ملل منطقه است, زیرا توطئه صهیونیست‌ها در این منطقه یکی از عوامل اصلی به‌هم ریختگی و سلب آرامش از مردم است. بنابراین هر گروهی چون حزب‌الله, نیروی‌های مبارز فلسطینی چه حماس و چه جنبش جهاد فلسطین و چه سوریه که با صهیونست‌ها و توطئه‌ آنها مبارزه کنند طبق خط مشی جمهوری اسلامی است و از اوایل انقلاب اسلامی بوده است.

 وی همچنین با اشاره به تاثیر نشست وین در برقراری ثبات در سوریه و نقش جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: راه حل مشکل سوریه نظامی نیست, بلکه سیاسی است. راه حل سیاسی نیز از راه گفتگوهای سوری- سوری ایجاد می‌شود و باید بدون دخالت دیگران صورت پذیرد. باید کاری کرد که در این اجلاس‌ها بعضی‌ها از زیاده‌خواهی‌های خود دست‌بردارند.

ولایتی ادامه داد:اگر در این اجلاس‌ها قدرت‌های توسعه طلب جهانی قصد زورگویی داشته باشند جمهوری اسلامی زیر بار این زور نخواهد رفت و یکی از علل مهم حضور جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوهای سیاسی این است که صحنه  را خالی نگذارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تبلیغات منفی رسانه‌های غربی در خصوص تحولات منطقه و نسبت دادن آن به جنگ نیابتی عربستان و جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه با هیچ کشوری جنگ ندارد, اگر کاری در حوزه نظامی صورت می‌گیرد, کاری دفاعی است, مانند 8 سال دفاع مقدس.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در حال حاضر نیز از همراهان خود و همچنین متعهدین راهبردی چون سوریه دفاع می‌کند و به هیچ وجه این گونه وصله‌ها به جمهوری اسلامی نمی‌چسبد زیرا جمهوری اسلامی ایران یک کشور مستقل است و کسانی که جنگ نیابتی می‌کنند کشورهای وابسته هستند و قصد دارند مزدوری کنند و برای این که بر سر کار خود باقی بمانند به نیابت از قدرت‌های صاحب نفوذ آتش‌ افروزی می کنند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل هیچ نیازی به جنگ نیابتی ندارد. بنابراین اگر در جایی و یا میدانی حضور دارد, از موضع دفاعی است.

ولایتی همچنین در خصوص تعلل در شناسایی گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: این موضوع به این می‌ماند که در روز به دنبال خورشیدی باشیم که از شدت تجلی آشکار نیست. هر کسی که علیه دولت قانونی سوریه تفنگ در دست گرفته و می‌جنگد یک تروریست است, اگر کسی حرف حساب و حق دارد باید از طریق انتخابات و یا تظاهرات مسالمت‌آمیز آن را مطرح کند. این در حالی است که متاسفانه از جاهای دیگر دنیا افرادی اجیر می شوند و تحت نام‌های مختلف اقدامات تروریستی انجام می دهند و هر کدام تحت یک نامی می جنگند. هر کس که در این سرزمین تفنگ در دست دارد و به هر طرف که شلیک می‌کند و ماده منفجره کار می‌گذارد و مردم بی‌گناه را می‌کشد یک تروریست است.

وی در پایان سخنان خود در خصوص آخرین وضعیت شهر دمشق، گفت: شهر دمشق بسیار آرام است و مردم در حال انجام امور روزمره خود هستند و هیچ تصویری از تنش و یا نگرانی در بین‌آنها دیده نمی‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار