کد خبر: 756791
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
بر اساس نظرسنجي شوراي نظارت بر سيما
نتايج نظرسنجي شوراي نظارت بر صداوسيما درباره سريال كيميا، نشان مي‌دهد مردم از بازنمايي عوامل شكل‌گيري و پيروزي انقلاب اسلامي ايران، چندان رضايت ندارند، به طوري كه كمتر از هشت درصد از شركت‌كنندگان عملكرد اين سريال را خوب عنوان كرده‌اند.
محمدصادق عابديني
نتايج نظرسنجي شوراي نظارت بر صداوسيما درباره سريال كيميا، نشان مي‌دهد مردم از بازنمايي عوامل شكل‌گيري و پيروزي انقلاب اسلامي ايران، چندان رضايت ندارند، به طوري كه كمتر از هشت درصد از شركت‌كنندگان عملكرد اين سريال را خوب عنوان كرده‌اند.
شوراي نظارت بر سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي كه از نمايندگان قواي سه‌گانه تشكيل شده است، مسئول نظارت بر عملكرد سازمان و تهيه گزارش‌ها برای ارائه به مقام معظم رهبري است كه هر يك از قواي سه‌گانه در آن دو عضو دارند. اين شورا سامانه‌ای اينترنتي دارد كه اخبار شورا، نظرات مردمي درباره برنامه‌هاي سيما و بررسي‌هاي شورا از برنامه‌هاي صداوسيما در آن منتشر مي‌شود.
يكي از نظرسنجي‌هاي قبلي شورا درباره عملكرد مديران سازمان صداوسيما بود كه 50 درصد از شركت‌كنندگان آن را ضعيف عنوان كرده بودند. در جديدترين نظر‌سنجي كه هنوز در حال ادامه است، اين سؤال مطرح شده كه سريال كيميا در بازنمايي عوامل شكل‌گيري و پيروزي انقلاب اسلامي ايران، چگونه عمل كرده‌است؟
براساس آخرين نتايج نظرسنجي 7/14 درصد «خوب»، 21/43 درصد «متوسط» و 71/48 درصد نيز عملكرد سريال كيميا را  در این مورد «ضعيف» عنوان كرده‌اند.
   
تجربه ژاپني به ما نساخت!
تلويزيون ملي ژاپن(NHK) زماني تصميم گرفت تا براي بانوان خانه‌دار سريال‌هاي چندين اپيزودي بسازد و صبح‌ها كه زمان آزاد بيشتري در خانه‌ها وجود دارد از طريق تلويزيون آنها را سرگرم كند. حاصل اين سياست توليد چند سريال از جمله «اوشين» بود كه در 297 قسمت 15 دقيقه‌اي توليد شد. همان سال صداوسيماي جمهوري اسلامي اين سريال خانوادگي را خريداري و شروع به دوبله و پخش آن كرد. اوشين با وجود اينكه از يك فرهنگ بيگانه آمده بود اما توانست طرفداران زيادي در ايران پيدا كند.
در اين سريال زندگي يك دختر فقير كه توانست با تلاش و كوشش به يك كارآفرين ثروتمند تبديل شود، روايت شد. در كنار درام خانوادگي سريال «اوشين» كه در ايران «سال‌هاي دور از خانه» نام گرفته بود، ايراني‌ها با وقايع مهم زندگي ژاپني‌ها آشنا شدند؛ از تغيير طبقات اجتماعي و از بين رفتن جايگاه سامورايي‌ها گرفته تا توسعه ژاپن پيش از جنگ جهاني دوم، درگيري اين كشور در جنگ، تسليم شدن ژاپن و تأثيرات آن بر جامعه اين كشور و بازسازي و توسعه و پيشرفت ژاپن. بعد از اوشين مجموعه «داستان زندگي» (هانيكو) كه از توليدات «NHK» بود نيز از تلويزيون ايران پخش شد. اين دو سريال تا به حال چندين بار باز پخش داشته‌اند و جزئي از خاطرات جمعي ما به شمار مي‌روند؛ سريال‌هايي ارزان‌قيمت كه بازنمايي از تاريخ يك كشور بودند. پس از حدود سه دهه از پخش اولين قسمت از سريال بلند اوشين، صداوسيما تصميم گرفت بلندترين مجموعه تلويزيوني داخلي را با بيش از 100 قسمت توليد كند. هم‌اكنون «كيميا» در حال عبور از ميانه پخش خود است كه اكثر حوادث آن مربوط به دوران پيروزي انقلاب اسلامي است. اين سريال قرار است تصويري از يك زن نمونه ايراني را نشان دهد، همان كاري كه ژاپني‌ها با اوشين انجام دادند. همچنين اين سريال قرار است حوادث مهم تاريخ انقلاب را در قالب داستان زندگي كيميا پارسا، دختر جواني كه زندگي‌اش در كوران انقلاب دستخوش تغيير شده است، را به نمايش بگذارد.
نظرسنجي هوشمندانه شوراي نظارت درباره «كيميا» را مي‌توان كارنامه نيمي از اين سريال دانست. نظر مردم درباره ضعيف عمل كردن سريال در رسيدن به يكي از هدف‌هايي است كه براي آن تعريف شده و نشان‌دهنده ضعف كيميا در همراه ساختن بيننده در روايت تاريخي است.
كيميا قرار است در ادامه به حوادث جنگ تحميلي و آزاد سازي خرمشهر و زمان حاضر بپردازد. موفقيت اين سريال باید پلي باشد براي ادامه ساخت مجموعه‌هاي بلند تلويزيوني در صداوسيما كه مي‌تواند به معناي كاهش توليد ميني سريال‌ها و عادت دادن بينندگان به دنبال كردن مجموعه‌هاي بيش از 100 قسمتي داخلي باشد. با توجه به اينكه هنوز مراحل فني اين سريال به اتمام نرسيده است، نتايج نظرسنجي حاضر مي‌تواند هشداري براي تيم سازنده اين مجموعه تلويزيوني باشد تا حداقل در تهيه و تدوين قسمت‌هاي آتي اين سريال تلاش كنند تا به نظرات بينندگان نزديك شوند. سريال كيميا هر شب از شبكه دوم سيما پخش مي‌شود و شبكه HD نيز آن را باز پخش مي‌كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احمید بینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
0
0
با سلام. مقایسه سریال کیمیا با اوشین یک قیاس ناشیانه کارشناسان صدا و سیما است. اوشین در زمانی پخش شد که از تنوع رسانه ها، شبکه های تلویزیونی،... خبری نبود و مخاطب که هیچ چیزی برای دیدن دم دست نداشت، با هر اثر تلویزیون خو میگرفت و از آن لذت میبرد. حتی تولیدات داغون دهه شصت تلویزیون ایران برای مردم جالب بود و دوستش داشتن. چون انتخاب دیگری در کار نبود!. اما این عبارات که گفته شد قرار نسیت ضعف های بزرگ تخصصی و مشکلات نویسندگی کیمیا را توجیه کند. احمد بینا
ليلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
0
0
أصلا. سريال جذابي نيست از كيميا ونقش ... كه دارد خوشم نيومد حيف أرش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار