کد خبر: 756784
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
بخش فلزات و مواد معدني يكي از بخش‌هاي زيربنايي و پيشران اقتصاد در كشور است. نگاهي به آمار و ارقام منتشره اين گروه حاكي از وضعيت ركودي شديد در اين بخش است.
جواد عسگر
بخش فلزات و مواد معدني يكي از بخش‌هاي زيربنايي و پيشران اقتصاد در كشور است. نگاهي به آمار و ارقام منتشره اين گروه حاكي از وضعيت ركودي شديد در اين بخش است.
كاهش رشد اقتصادي چين باعث كاهش مصرف مواد اوليه به عنوان بزرگ‌ترين متقاضي مواد اوليه در جهان شده است، بنابراين در حال حاضر اين كشور به عنوان بزرگ‌ترين مصرف كننده مواد فلزي صنعتي و عمراني به دليل كاهش رشد اقتصادي با اضافه توليد در تمام صنايع روبه‌رو است. برخي بر اين باورند كه با توجه به اين موضوع چين دامپينگ، صادرات فولاد، آلومينيوم، مس، زغال‌سنگ و... را با قيمت كمتر در دستور كار قرار داده كه نتيجه‌اي جز تخريب توليد ديگر كشورها و به‌دست آوردن بازار آنها نخواهد داشت.
در حال حاضر كشور ما نيز به عنوان يكي از توليدكنندگان بزرگ در محصولات فلزي در بخش‌هاي فولاد، مس، آلومينوم و... به علت ركود جهاني و ارزان‌فروشي دچار مشكل شده است.
آمارها نشان مي‌دهد شركت‌هاي توليدكننده مواد معدني نسبت به سال گذشته كاهش 44 درصدي صادرات داشته‌اند و بخش زيادي از بازارهاي صادراتي خود را به خاطر نبود بازار تقاضا در بازارهاي جهاني از دست داده‌اند و استراليا با استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد و كاهش شديد حمل و نقل از طريق كشتي‌هاي چند صد هزار تني جايگزين ما براي صادرات مواد خام معدني و به خصوص سنگ آهن شده است.
همچنين گزارش‌هاي منتشره شركت‌هاي فولادي حاكي از پايين آمدن درآمدها نسبت به سال گذشته است. در حال حاضر نزديك به ۳ ميليون تن فولاد در كارخانه‌هاي بخش خصوصي و دولتي انباشت شده است كه اين ميزان فولاد انباشت شده در كارخانه‌ها تقريباً‌ بيش از 20 درصد توليد را شامل مي‌شود. اين در حالي است كه توليد فولاد طي هفت ماهه امسال حدود 5 درصد كاهش يافته و پيش‌بيني مي‌شود توليد اين محصول در سال جاري به نسبت سال گذشته 10 تا 15 درصد كاهش داشته باشد.
صنعت فولاد يكي از بزرگ‌ترين صنايع كشور است كه 120 هزار نفر به طور مستقيم با اين صنعت در ارتباط هستند. ظرفيت توليدي فولاد كشور در سال نزديك به 12ميليون تن مي‌باشد. اگرچه قيمت مواد اوليه عمده آن يعني كنسانتره آهن و زغال سنگ در بازار كاهش پيدا كرده اما افت فروش باعث شده است درآمد اين شركت‌ها نيز كاهش داشته باشد، به همين دليل سود فولادي‌ها نسبت به سال گذشته حداقل افت 17 درصدي را نشان مي‌دهد.
همچنين برآوردها نشان مي‌دهد بالارفتن هزينه‌ها چه از بابت انرژي، حمل و نقل و هزينه‌هاي اداري و عملياتي (نيروي انساني مازاد) باعث شده است اين شركت‌ها نسبت به سال گذشته هزينه‌هاي بيشتري داشته باشند. در بخش سرب و روي نيز وضعيت توليدكننده‌ها مساعد نيست و نسبت به دو سال گذشته فروش شركت‌ها بسيار پايين آمده است. اگرچه افت فروش و توليد شركت‌هاي توليدكننده از پايان سال 92 شروع شده است اما امسال نيز نسبت به سال 93 افت نزديك به 50 درصدي فروش نشان مي‌دهد، اين در حالي است كه پس از فروردين 94 قيمت سرب كمي افزايش پيدا كرد اما هم‌اكنون رشد صعودي اين كالا نيز متوقف شده است. در هرحال شركت‌هاي توليدكننده سرب در بازار بورس دو سال است كه نتوانسته‌اند سود خوبي از بازار كسب كنند و بعضاً با زيان نيز همراه بوده‌اند.
همچنين واردات شمش‌هاي آلومينيوم از خارج از كشور باعث شده كارخانجات آلومينيوم با مشكل فروش مواجه شوند و به همين خاطر است كه توليدكننده‌هاي آلومينيوم خواستار تصويب تعرفه بر واردات هستند تا بلكه با اهرم تعرفه بتوانند خود را سرپا نگه‌دارند و حداقل‌بازارهاي خارجي را از دست ندهند.
قيمت مس نيز در حال حاضر نسبت به اوج خود در سال 2011 كه 10هزار و 190 دلار در هر تن بود به بيشتر از نصف كاهش يافته و به زير 4هزار و 600 دلار در هر تن رسيده است. قيمت نيكل نيز به قيمت‌هاي قبل از سال 2003 رسيده است. فروش شركت‌هاي توليدكننده مس نيز نسبت به سال 91 بسيار پايين آمده و قابل قياس نيست و به همين دليل حاشيه سود اين شركت‌ها نيز كاهش پيداكرده است.
در حال حاضر بخش فلزات و مواد معدني به خاطر ركود حاكم در بازارهاي جهاني و افت‌هاي قيمتي بسياري از بازارهاي جهاني را از دست داده و نمي‌تواند به سود حاصل از صادرات اميدوار باشد و براي سرپا نگه داشتن خود امروز بايد چشم‌اميد به اعمال تعرفه روي واردات فلزات داشته باشد وگرنه بايد به زودي منتظر تعطيلي كارخانه‌هاي فلزي و معدني نيز باشيم. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد زمان به نفع فعالان عرصه فلزات در كشور جلو نمي‌رود و اكنون پاسخ به طرح اين سؤال كه مدت‌ها برايشان به تعويق افتاده، رسيده است.
چرا و چگونه چين سنگ آهن را از ايران به شهر بيجينگ خود مي‌برد و با انرژي گراني كه از ما خريده است ميلگرد و تير آهن مي‌سازد و آن را دوباره به ما مي‌فروشد؟ اين در حالي است كه شركت‌هاي فلزي ما از مواد اوليه و انرژي ارزان و نيروي انساني ارزان نيز برخوردارند ولي با اين وجود قادر به رقابت در اين عرصه‌ها نه تنها در بازار‌هاي جهاني كه در داخل مرزها و اعمال تعرفه‌هاي موجود نيستند.
راه‌حل اين مسئله گريزناپذير است و مديريت‌هاي دولتي و شبه‌دولتي اكنون بايد به فكر بهره‌وري، استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد و كاهش نيروي مازاد سفارش شده باشند، اگر تاكنون دير نشده باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار