کد خبر: 756724
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
انتقاد رئیس سازمان بسيج از بي‌برنامگي دولت در گفت‌وگو با «جوان»
از زمان ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، بسيج مستضعفان آمادگي خود را براي همراهي دولت در اجراي صحيح اين سياست‌ها و رسيدن به خودكفايي در اقتصاد كشور اعلام كرد. اكنون با گذشت دو سال از ابلاغ آن، رئيس سازمان بسيج مستضعفان از كم‌كاري دولت سخن مي‌گويد و معتقد است كه دولت برنامه‌اي براي اقتصاد مقاومتي ندارد.
بهناز قاسمي
از زمان ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، بسيج مستضعفان آمادگي خود را براي همراهي دولت در اجراي صحيح اين سياست‌ها و رسيدن به خودكفايي در اقتصاد كشور اعلام كرد. اكنون با گذشت دو سال از ابلاغ آن، رئيس سازمان بسيج مستضعفان از كم‌كاري دولت سخن مي‌گويد و معتقد است كه دولت برنامه‌اي براي اقتصاد مقاومتي ندارد.
اما رئيس سازمان بسيج مستضعفان معتقد است كه بسيج در اين سال‌ها فعاليت‌هاي بسياري در عرصه‌هاي مختلف و به ويژه اقتصادي داشته است.
سردارمحمد‌رضا نقدي در گفت‌و‌گوي اختصاصي با «جوان» از فعاليت‌هاي بسيج در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌گويد و با انتقاد از بي‌برنامگي دولت در اجراي اين سياست‌ها از نا‌هماهنگي با بسيج خبر مي‌دهد.
وي معتقد است كه  سیاست‌های اقتصاد مقاومتي روي كاغذ مانده و هيچ كار و برنامه‌ا‌ي كه براي اقتصاد مقاومتي وجود داشته باشد در كشور وجود ندارد و متأسفانه به رغم تأكيدات مكرر مقام معظم رهبري، اين سياست‌ها برنامه و مدل نشده است.
وي مي‌گويد: از اين رو بسيج تصميم گرفته كه خلأها را پر كرده و با ريشه‌يابي مشكلات اقتصادي در جهت رفع آنها گام بردارد.
سر دارنقدي مي‌افزايد: مشكل فعلي اقتصاد ايران، ركود تورمي است. دو عارضه داريم كه ضد همديگر هستند هر كدام را مي‌خواهيم علاج كنيم ديگري تشديد مي‌شود. خاصيت ركود و تورم توأم اين است كه اگر اقتصاد كشوري در حالت ركود قرار بگيرد، دولت تلاش مي‌كند كه با تزريق پول، تخصيص تسهيلات بانكي، كسب و كار را رونق دهد و اگر در شرايط ركود دولت اشتغال ايجاد كند و با افزايش نرخ تورم، دولت سعي مي‌كند با اجراي پروژه‌ها و جمع‌آوري نقدينگي از جامعه تورم را مهار كند.
وي اظهار مي‌دارد: بسيج مستضعفان روي اين موضوعات كار كرده و ما بايد كاري كنيم كه بدون نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده كه موجب تورم مي‌شود، توليد را افزايش دهيم تا با كاهش قيمت تمام شده كالا، تقاضا نيز در بازار تحريك شود.
به گفته رئيس سازمان بسيج، براي رشد توليد در كارخانجات به ساختمان، آب و برق و گاز، سرويس حمل و نقل، نگهبان و... نياز داريم اما اگر توليد در خانه‌ها صورت بگيرد هيچ كدام از اين سرمايه‌ها را نمي‌خواهد. با سرمايه اندك يك خانم خانه دار مي‌تواند چرخ بافتني خريداري و كار توليدي كند.  نقدي مي‌افزايد: کار تولیدی در منزل يك مدل درستي است كه بايد انجام دهيم. خصوصاً در تأمين مواد غذايي كه واردات زيادي در اين زمينه داريم.
 وي تأكيد مي‌كند: مدل پيشنهادي مان به دولت اين است كه به جاي كارخانجات عريض و طويل توليد‌ات كوچك خانگي را راه‌اندازی می‌کنیم نظير گوهر تراشي... که  يك ميليون تومن در‌آمد دارد و اين ساده به نظر مي‌رسد ولي مي‌تواند مشكل اشتغال  و معيشت را حل كند و در ادامه توليد و درآمد ملي را افزايش دهد و ما را از ركود خارج كند.

  ايجاد ۱۵۰ هزار شغل درتوليدات داخلي
 وي مي‌گويد: بدون همراهي نهاد‌هاي دولتي و بانك‌ها توانستيم نزديك به 150هزار شغل در عرصه توليدات داخلي و 90هزار شغل هم در عرصه صنايع خانگي ظرف دو سال و نيم گذشته ايجاد كنيم و امسال هم صنايع تبديلي كوچك را به آن اضافه كرديم. سالانه 5 ميليون تن ميوه نابود مي‌شود ضايعات كشاورزي به اندازه توليدات يك كشور است كه اندك نيست. اگر صنايع تبديلي كوچك خانگي داشته باشيم، اين ظرفيت هدر رفته را تبديل به ثروت مي‌كنيم و اين مي‌تواند جلوي ركود تورمي را بگيرد. ما اين را‌ه‌ها را اتخاذ کرده‌ایم.
وي مي‌افزايد: بسيج برنامه‌هايي در راستاي علمي كردن كشاورزي دارد. كشاورز ما بر‌داشتش از زمين يك دهم و يك پنجم است و دانش كافي براي كاهش مصرف آب و رشد توليد ندارد و بايد اصلاح شود. از اين رو بسيج آمده طرح همگام با كشاورز را به مرحله اجرا درآورده است، به اين صورت كه اساتيد و مهندسان كشاورزي را كه تسلط و خبرگي دارند براي ارتقاي سطح كيفي كشت به روستاها مي‌فرستد.
نقدي تأكيد مي‌كند: اگر دولت وارد عمل شود يك اتفاق ديگر مي‌افتد. بسيجيان ابتداي جنگ مي‌توانستند فقط جلوي تانك دشمن را بگيرند اما عمليات فتح‌المبين كه نمی‌توانستند انجام دهند. بايد يكي باشد كه بسیجیان را در حوزه اقتصاد آموزش دهد. مديريت كلان می‌تواند از ظرفيت عاشقانه و دلسوزانه بسيج استفاده كند. از  اين‌رو قرار‌گاه اقتصادي كشور مثل قرار‌گاه زمان جنگ بيايد بسيج را برای فعالیت‌های اقتصادی سازمان دهد .
وي مي‌گويد: در طرح همگام با كشاورزان دولت مي‌تواند دانشجويان كشاورزي و اساتيد را در حوزه روستا برای آموزش کشاورزان به کارگیرد و سطح علمی روستاها را بالا ببرد‌. خيلي از اساتيد ما در دانشگاه‌ها با معيار‌هاي واقعي كار در مزرعه غريبه هستند. با اين روش سطح علمي روستاييان افزايش يافته و از سال آينده كه از پاييز 1395 شروع مي‌شود، كشت و كارو ميزان بهره‌برداري ما به شكل محسوس افزايش مي‌يابد.
نقدي همچنين تأكيد مي‌كند كه در عرصه واقعي يك تصميم كفايت نمي‌كند بايد وارد ميدان شد. جلوي قاچاق كالا را گرفت. چر آناناس و موز در بازار ما عرضه مي‌شود چرا سيب ما در دست كشاورزان بايد بماند و كشاورز ضرر كند. ما برويم از خارج موز وارد كنيم و 400هزار دلار واردات موز نياوريم، چه مي‌شود. اينها قاچاق است كه در ميادين ما توزيع مي‌شود. اينها ساده‌ترين كارها‌ست.
 واقعيت اين است كه ما در تحقق اقتصاد مقاومتي از سوي دولت عزم و اراده‌اي نمي‌بينيم. بسيج حرف‌هاي زيادي را جمع كرده و با انديشمندان اقتصادي برنامه‌هاي زيادي دارد، منتها مرد عملش نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار