کد خبر: 756584
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
رجام به زودي به مرحله اجرايي اثرگذار در اقتصاد مي‌رسد...
مهران ابراهیمیان
گراني دست‌ساز دلار را بانك مركزي توضيح دهد1- برجام به زودي به مرحله اجرايي اثرگذار در اقتصاد مي‌رسد، لذا امكان مراودات بين‌المللي هزينه واردات و صادرات را كاهش مي‌دهد.
2- آمار‌ها بيانگر كاش تورم بود اما همين كه بحث كاش نرخ بهره بانكي به ميان آمد ناگهان بحث لزوم افزايش قيمت دلار و تحليل تكنيكال افزايش قيمت ارز تا سطح 3 هزار و 720 تومان مطرح شد.
3- فارغ از ميزان درآمد نفتي آمارهاي هفت ماهه گمرك بيانگر كاهش واردات و نزديك شدن ارقام صادرات و واردات است و از سوي ديگر اعتبارات تخصيص يافته به فعاليت‌هاي عمراني به شدت كاهش يافته است.
بنا به موارد مطروحه حال اين سؤال مطرح است كه چرا دلار در اين روزها با رشد شتابان در بازار آزاد به 3 هزار و 650 تومان رسيد و نرخ ارز از سوي بانك مركزي به 3 هزار و هفت تومان افزايش يافت.
به نظر مي‌رسد با توجه به موارد مطروحه بايد توجه كرد كه دلار دچار نوعي گراني دست ساز شده است كه موافقان دولت دراين باره دلايلي چون نگراني از كاهش قيمت نفت در آينده و احتمال افزايش تقاضاي واردات با اجراي برجام را مهم‌ترين دلايل خود مطرح مي‌كنند و بديهي است در اين سفر زائران كربلا را به خوبي بهانه كرده‌اند.
 با اين حال نگارنده اگرچه مخالفتي در كنترل قيمت ارز ندارد. اما بايد توجه داشت كه همين پيش‌بيني و جو‌سازي درباره احتمال افزايش نرخ ارز خود نه تنها محركي براي افزايش تقاضاي داخلي و احتكار را فراهم مي‌كند بلكه عطش واردات را با نرخ‌هاي پايين‌تر در ميان واردكنندگان افزايش مي‌دهد، به خصوص كه پالس‌هاي
داخلي-‌دولتي هم بر اين موضوع دامن مي‌زند.
 از اين رو به نظر مي‌رسد بانك مركزي دراين باره بايد با ورود به موضوع و ارائه تحليل منطقي ترمز رسان‌هاي مشوق افزايش قيمت دلار را بكشد و اجازه دهد حتي اگر قرار است كسري بودجه و كمبود اعتبارات شركت‌هاي صادركننده دولتي را از اين محل جبران كنيم، اين حركت منطقي‌تر و آهسته‌تر باشد.
مگر آنكه بخواهيم اتهام برخي تندروهاي منتقد دولت را بپذيريم كه: اين اقدام براي مانوري سياسي و تأمين منابع انتخابات پيش رو بوده و موقتي است كه از يك سو دلارهاي شركت‌هاي همسو را به بالاترين قيمت در بازار عرضه مي‌كنند و بهاي آن نيز تورمي غيرمنطقي به مردم است و از سوي ديگر با اجراي برجام و پايين آوردن نرخ ارز و بازگرداندن به ارقام موجود دستاورد برجام را پر رنگ‌تر جلوه دهند.
آيا بانك مركزي به عنوان مدير تنظيم‌كننده قيمت ارز در قانون ارز شناور مديريت شده، تحليلي منطقي در اين باره خواهد داد يا جمشيد بسم‌الله جديد قضيه را رفع و رجوع خواهد كرد؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار