کد خبر: 756536
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
گفت‌وگو با يكي از مسئولان فرهنگي شيعه در نيجريه
حضور شيعيان در كشور نيجريه به يك معجزه شبيه است؛ معجزه بزرگي كه ظرف سي و چند سال از تعداد نامعلوم و بسيار بسيار كم شيعيان كه آماري از وجود آنها در دست نيست به ناگاه به 10 ميليون نفر مي‌رسد.
حضور شيعيان در كشور نيجريه به يك معجزه شبيه است؛ معجزه بزرگي كه ظرف سي و چند سال از تعداد نامعلوم و بسيار بسيار كم شيعيان كه آماري از وجود آنها در دست نيست به ناگاه به 10 ميليون نفر مي‌رسد. ماجرا از شيعه شدن يكي از رهبراي اهل سنت به نام شيخ زكزكي كه رئيس جامعه‌اي بزرگ به نام جامعه حركت اسلامي بود آغاز شد. اين شخصيت بزرگ متأثر از انقلاب اسلامي و امام خميني (ره) به تشيع گرويد و پس از آن حزب حركت اسلامي به يك موتور قوي براي معرفي تشيع به قلب آفريقا بدل گشت، موتوري كه حالا شيخ زاك زاكي را به بركت فعاليت‌هاي وسيعش به خميني آفريقا مشهور كرده و جامعه نوظهور شيعه (كه بدون استثنا همه مستبصر هستند) را به يكي از مهره‌هاي تأثيرگذار در نيجريه و منطقه؛ اما سهم اين جامعه از فضاي اينترنت چيست و فعاليت‌هاي آنها براي معرفي خود به جهان و ديگر هموطنانشان چگونه است؟ به همين بهانه گفت‌وگويي داشتيم با مصطفي محمد احمد از مسئولان فرهنگي طلاب شيعه نيجريه كه از افراد آگاه در اين زمينه است.
    
 شيعيان نيجريه چه تعدادي هستند و تا چه اندازه در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي حضور دارند؟
در نيجريه حدود 8 تا 10 ميليون شيعه داريم كه اغلب در فضاي مجازي فعاليت دارند.
چه شبكه‌هايي بيشتر در نيجريه طرفدار دارد؟
واتس‌آپ و فيس‌بوك.
تلگرام چطور؟
اصلاً مردم نمي‌شناسند. هنوز در نيجريه تلگرام كارايي ندارد به تازگي خود ما با توجه به امكانات تلگرام كه در ايران از آن استفاده مي‌شود سعي در معرفي اين نرم‌افزار براي استفاده دوستان و هموطنانمان كرديم.
شما خودتان در چند گروه واتس‌آپي شيعه در نيجريه فعال هستيد؟
الان 50 گروه از اقشار مختلف وجود دارد كه در موضوعاتي چون مهدويت، تشيع، اهل بيت، ايران و... فعاليت مي‌كنند و بحث و گفت‌وگو دارند.
شما به عنوان يك طلبه نيجريايي كه در ايران هستيد چقدر از فضاي مجازي موجود در ايران بهره مي‌بريد؟
 من خودم گروه‌هاي زيادي در ايران نمي‌شناسم به جز گروه شهيد ادواردو آنيلي و يك گروه قرآني. متأسفانه اگر بخواهم فيلم هم دانلود كنم شرايط برايم وجود ندارد.
سايت‌هاي نيجريايي چگونه هستند؟
 ما سه سايت داريم؛ دو سايت به زبان انگليسي و يك سايت به زبان هوسا( Hausa)  كه مربوط به حركت اسلامي است اخبار و مطالب مربوط به شيعيان نيجريه را پوشش و انتشار مي‌دهد.
اين تعداد كم نيست؟!
بله؛ واقعاً قبول دارم فعاليت سايت‌هاي ما در مقابل حركت‌هاي رسانه‌اي وهابيون خيلي كم است و بايد سعي كنيم افزايش پيدا كند.
مگر وضعيت سايت‌هاي وهابيت چطور است؟
آنها خيلي فعال هستند حتي به زبان محلي هوسي هم سايت و شبكه اجتماعي دارند.
سايت‌هاي انگليس زبان ايراني چقدر به كار شما مي‌آيد؟
 گاهي اوقات دوستان از عكس و مطالب آنها استفاده مي‌كنند ماند سايت ابنا (خبرگزاري اهل بيت).
شبكه‌هاي تلويزيوني ايراني در نيجريه چقدر دنبال مي‌شود؟
پرس‌تي‌وي در كشورما خيلي فعال است و مخاطبان زيادي هم دارد. شايد تمام شيعيان نيجريه به اين شبكه وابسته هستند و اخبار و مطالبش را دنبال مي‌كنند ولي شبكه سحر يا شبكه ديگري كه محتواي فرهنگي يا ديني داشته باشند نداريم حتي براي تبليغ دين راديو هم نداريم كه مطالب مناسبي به مردم ارائه دهد اصلاً در نيجريه قابل دريافت نيست.‌آي فيلم هم به زبان عربي يا زيرنويس انگليسي مي‌بينند.
مردم نيجريه عربي هم مي‌دانند؟
بله؛ كتاب‌هاي درسي ديني‌مان همه عربي است حتي خطبه‌هاي نماز جمعه به عربي گفته مي‌شود و عربي را خوب مي‌دانيم.
الان چند سالي است كه يك اتفاق ويژه و بزرگ در ايام اربعين در نيجريه رخ مي‌دهد و آن هم راهپيمايي 7ميليون نفري شيعيان نيجريه به نيت كاروان اسراي كربلا به سمت حسينيه اعظم زاريا (پايتخت شيعيان نيجريه) است، اين اتفاق بزرگ ديني در رسانه‌ها انعكاسي هم دارد؟
بله؛ برخي شبكه‌ها پخش مي‌كنند ولي در شبكه‌هاي خصوصي خيلي كمرنگ است، بيشتر در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي اخبار و تصاوير آن منتشر مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار