کد خبر: 756427
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
در حالی افکار عمومی،‌نمایندگان و علما در شوک امحای 1700 تن سیب زمینی، هفته گذشته در استان فارس هستند که وزارت جهاد پس از یک هفته در بیانیه‌ای دلیل این اقدام را فساد این محصول دانست ولی به جزئیات و دلایل آن اشاره‌ای نکرد، زیرا در این صورت قضاوت بهتری می‌شد.
فارس: هفته پیش خبری منتشر شد که وزارت جهاد کشاورزی 1700 تن سیب‌زمینی را در استان فارس، امحا کرده است، این خبر مثل بمب در رسانه‌ها ترکید، نمایندگان مجلس جزو نخستین کسانی بودند که به این خبر در مجلس اعتراض شدید کردند.

تعجب نمایندگان و مردم از این جهت بود که برای تولید  این میزان محصول آب مایع ارزشمندی که امروزه از آن به عنون در گرانبها یاد می‌شود استفاد شده است، دولت برای بخش کشاورزی یارانه می‌دهد که حق همه مردم است، از سویی مگر تولید غذای کشور آنقدر اضافه شده است که مسئولان آنرا زیر خاک دفن کنند!

اولین واکنش را مهدی کوچک‌زاده نماینده مجلس با استناد به اصل 67 قانون اساسی داشت و خواستار اظهارنظر لاریجانی نسبت به مسائل مهم کشور شد و افزود: از چند منبع معتبر مطلع شدم رئیس تعاونی استان فارس اعلام کرده برای تنظیم بازار سیب‌زمینی 1700 تن سیب‌زمینی را امحاء یا دفن می‌کند.

نماینده مردم تهران با بیان این‌که «این عمل خلاف شرف و وجدان انسانی است» گفت: به مسئولان اجرایی تذکر می‌دهم در کشوری که مردم آن از گرسنگی به فحشاء کشیده می‌شوند کدام بی‌شرفی به خودش اجازه دفن 1700 تن سیب‌زمینی را می‌دهد.

این نماینده مجلس به این دلیل که مجلس پیگیری مناسبی به این موضوع ندارد درخواست استعفا کرد.

در این میان برخی مجتهدان هم در این زمینه واکنش شدید نشان دادند

 آیت الله علوی گرگانی در پاسخ به استفتاء یکی از مقلدین خود درباره از بین بردن 1700 تن سیب زمینی به بهانه کنترل قیمت، آن را مصداق اسراف دانسته و حکم آن را حرام اعلام کردند.

این اعتراضها از این جهت بود که هنوز در کشوری که خیلی‌های شب گرسنه سر بر بالش می‌نهند امحای سیب‌زمینی که خوراک وعده‌های غذایی بسیاری‌ها است هیچ توجیهی ندارد.

اما وزارت جهاد کشاورزی در جدیدترین واکنش که بعد از یک هفته مطرح می‌شود اعلام کرده است،‌ این سیب‌زمینی‌ها فاسد بوده‌اند و این رویه وزارت جهاد است که در چنین مواردی اقدام به امحا و نابودی محصولات کشاورزی می‌کند اما این وزارتخانه اصلا به نوع فساد،‌دلیل آن، عامل فساد که کارشناسان بتوانند آنرا تجزیه و تحلیل کنند اشاره‌ای نکرده است.

اگرچه بیان چنین موارد کلی می‌‌تواند مردم معمولی را توجیه و خوراکی برای رسانه‌‌ها باشد اما اگر وزارت جهاد به جزئیات فساد اشاره می‌کرد کارشناسان بهتر می‌توانستند در این باره قضاوت کنند و مطمئنا آنها داور خوبی خواهند بود.

بنابراین بهتر است وزارت جهاد به جای بیانهای کلی که بعد از یک هفته مطرح می‌کند به جزئیات آن یعنی نوع فساد،‌دلیل آن،‌عاملان فساد، اشاره کند که در این صورت موضوع روشن‌تر خواهد شد.

روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه‌ای که به رسانه‌ها برای انتشار ارسال کرده نوشته است: "گاهی با توجه به ویژگی فساد پذیری، آفت زدگی و شیوع برخی بیماری ها در محصولات کشاورزی و به منظور رعایت موازین بهداشتی جهت تامین سلامت جامعه، حذف مقداری از محصولات کشاورزی ناگزیر و اجتناب پذیر می شود."

واکنش به انتشار اخبار مربوط به امحای 1700 تن سیب‌زمینی در استان فارس اطلاعیه‌ای منتشر کرده و به ارائه توضیحاتی پرداخته است.

متن این توضیحات به شرح زیر است:

تامین امنیت غذایی با اتکاء به تولیدات داخلی از اولویت برنامه های دولت یازدهم بوده و به همین منظور حل مسایل بخش کشاورزی و حمایت از تولیدات داخلی همواره در دوسال اخیر به عنوان یک رسالت از سوی وزارت جهاد کشاورزی به طور مستمر پیگیری شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: علی رغم تشدید محدودیت های اقلیمی موجود در فرایند تولید محصولات کشاورزی،حمایت ها و پشتیبانی های ویژه دولت از بخش کشاورزی و تقویت بنیان های تولید،امید،انگیزه و تلاش کشاورزان را در امر کشت و کار مضاعف نموده و همین امر موجب گردیده است تا در دو سال زراعی گذشته (دولت یازدهم) تولیدات کشاورزی افزایش یابد و بیش از 11 درصد به سرجمع تولیدات کشاورزی در مقایسه با زمان آغاز فعالیت دولت افزوده شود به طوری که متوسط رشد بخش کشاورزی در 6ماهه سال جاری مطابق گزارش مراجع رسمی نشان از رشد چشمگیر بخش کشاورزی دارد.
این گزارش ادامه می دهد: فراوانی تولید، دسترسی اقتصادی و فیزیکی آحاد ملت را به مواد غذایی که سیاست اصلی دولت در بهبود امنیت غذایی است،آسان نموده است هرچند که متوسط رشد قیمت های محصولات کشاورزی متناسب با هزینه های تولید و تورم سالانه کشور افزایش نیافته است و همواره موجب گلایه تولید کنندگان شده است.

در ادامه این گزارش آمده است:لازم به یاد آوری است توسعه و گسترش صنایع تبدیلی و بازار های صادراتی برای بخشی از محصولات که مازاد تولید بر مصرف و یا فساد پذیری بالا دارند،برای پایداری تولید و حمایت از تولید کنندگان ضروری و مورد اهتمام ویژه می باشد.

این گزارش می افزاید:از این رو حفظ و حمایت از تولیدات کشاورزی از اصول بنیادین وزارت جهاد کشاورزی است و در این مسیر، معدوم سازی اگرچه محدود و ناچیز محصولات کشاورزی تولیدی کشور را به عنوان یکی از ابزارهای تنظیم بازار که در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد، مورد قبول ندانسته و هیچگاه در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی نبوده است، البته گاهی با توجه به ویژگی فساد پذیری، آفت زدگی و شیوع برخی بیماری ها در محصولات کشاورزی و به منظور رعایت موازین بهداشتی جهت تامین سلامت جامعه، حذف مقداری از محصولات کشاورزی ناگزیر و اجتناب پذیر می گردد.
این گزارش می افزاید:بر این اساس، اظهار نظر های مطرح شده از سوی برخی افراد مبنی بر امحای مقداری سیب زمینی در استان فارس با هدف تنظیم بازار صحیح نیست این در حالی است که سالانه بیش از 4 میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی برای مصارف تازه خوری و تامین مواد اولیه صنایع غذایی مرتبط،مقادیری نیز به کشور های همجوار صادر می شود؛ صادرات نزدیک به 400 هزار تن سیب زمینی از محصول فصل گذشته و نیز ادامه صادرات این محصول در حال حاضر به منظور تنظیم بازار و توسعه بازار صادراتی محصولات کشاورزی صورت گرفته است.

این گزارش ادامه می دهد: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی از دولت و بر اساس اسناد بالادستی ملزم به تنظیم بازار محصولات کشاورزی با سازوکارهای پیش بینی شده در قانون خرید تضمینی و نیز به کار گیری سایر سیاست های حمایتی می باشد، لیکن به هیچ نحو در مجموعه این ساز وکارها وسیاست ها حذف محصول مد نظر نیست بلکه با به کارگیری این مکانیزم ها، محصولات کشاورزی مشمول قانون خرید تضمینی در مواقع فراوانی عرضه و کاهش تقاضا،خریداری و ذخیره سازی می شود تا هم از تولید کنندگان حمایت شود و هم با عرضه محصولات در مواقع کمبود، از افزایش قیمت ها جلوگیری شود.

در ادامه این گزارش آمده است:مطابق این سیاست و فرایند های آن سالانه میلیون ها تن از محصولات زراعی و باغی و کالاهای پروتئینی توسط وزارت جهاد کشاورزی خریداری می شود و از طریق انبارداری،نگه داری، بسته بندی و بعضا فرآوری،مدت زمان ماندگاری آنها افزایش یافته و علاوه بر این از فساد پذیری آنها نیز جلوگیری می شود تا در مواقع لازم به بازار مصرف عرضه گردد.
این گزارش تاکید می کند: امحای سیب زمینی در استان فارس نیز نه به خاطر تنظیم بازار بلکه به سبب غیرقابل استفاده شدن محصول خریداری شده برای مصارف انسانی و حتی دامی و تحت نظارت دستگاه ها و افراد مسئول صورت گرفته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
0
0
دولت راستگویان واین همه کذب وتکذیب نوبره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار