کد خبر: 756397
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
مدیرکل دفتر بهبود تولیدات طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با تولید سالانه 78 هزار تن عسل رتبه هشتم جهان را از این نظر دارد.
میزان: مدیرکل دفتر بهبود تولیدات طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با تولید سالانه 78 هزار تن عسل رتبه هشتم جهان را از این نظر دارد.

حبیب امینی در همایش ملی زنبورعسل در دانشگاه کشاورزی دماوند افزود: جایگاه جهانی ایران در تولید عسل حاصل تلاش تمامی زنبورداران در سراسر کشور است.

وی با اشاره به 81 میلیون کندوی زنبور عسل در سطح دنیا ادامه داد: سهم ایران از این تعداد هفت میلیون کندو است لذا از این نظر نیز کشورمان چهارمین جایگاه را در جهان به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر بهبود تولیدات طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی کیفیت کندوهای زنبورعسل را در کشورمان به لحاظ وجود گونه های گیاهی و شرایط آب و هوایی بی نظیر در جهان توصیف و بیان کرد: در ایران از هر کندوی عسل حدود 11کیلوگرم عسل برداشت می شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت زنبورداری از تک محصولی در حال خارج شدن است افزود: طی سالهای اخیر از صنعت زنبورداری فقط تولید عسل داشتیم اما با تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی و آموزشهای لازم به زنبورداران در سطوح مختلف هم اینک تولید ژل رویال(ماده غذایی تولید زنبورای عسل برای تغذیه لاروها) در بین زنبورداران ترویج پیدا کرده است.

امینی ادامه داد: پارسال 170 میلیارد ریال تسهیلات بانکی کم بهره در اختیار زنبورداران سراسر کشور قرار گرفت و طی پنج ماه نخست امسال نیز 50 میلیارد ریال تسهیلات با سود چهار درصد برای حمایت از صنعت زنبورداری در اختیار فعالان این بخش گذاشته شد.

وی گفت: دوره آموزشی پرورش ملکه زنبور عسل و ایجاد کلینیکهای تخصصی زنبورعسل نیز در سطح کشور برگزار می شود.

تبدیل پرورش زنبور عسل از سنتی به صنعتی
نماینده مردم شهرستانهای دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: وجود گونه‌های گیاهی کم نظیر و شرایط مناسب آب و هوایی به ما این امکان را می دهد برای افزایش تولید عسل و ارتقای کیفیت آن صنعت زنبورداری را از سنتی به صنعتی تبدیل کنیم.

حمیدرضا مشهدی عباسی افزود: با توجه به وجود گونه‌های گیاهی گسترده و شرایط آب و هوایی مناسب دماوند نخستین شهرستانی بود که صنعت زنبورداری را از سنتی به صنعتی تبدیل کرد.

وی ادامه داد: تولید زنبورعسل به لحاظ اقتصادی بسیار پررونق است لذا گسترش این صنعت پرسود در سطح روستاها سبب می شود تا شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها نباشیم.

نخستین همایش ملی زنبورعسل به مناسب پنجم آذرماه سالروز درگذشت حاج مهدی روستایی یکی از باسابقه ترین تولیدکنندگان زنبورعسل در شهرستان دماوند، با حضور جمعی از زنبورداران شهرستانهای استان تهران و سایر استان های کشور در محل دانشکده کشاورزی شهرستان دماوند برگزار شد. در این همایش از سوی جمعی از صاحبنظران و کارشناسان حوزه زنبورداری و تولید عسل مقالاتی ارایه شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار