کد خبر: 756374
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
آيت‌الله مكارم طي نامه‌اي پيشنهاد كرد
با توجه به گذشت چندين هفته از حادثه منا و عدم واكنش جدى اكثر علماى جهان اسلام، آيت‌الله مكارم‌شيرازى آمادگى خود را براى برگزارى نشست‌هاى تخصصى و چاره‌جويى در اين خصوص اعلام كرد.
 با توجه به گذشت چندين هفته از حادثه منا و عدم واكنش جدى اكثر علماى جهان اسلام، آيت‌الله مكارم‌شيرازى آمادگى خود را براى برگزارى نشست‌هاى تخصصى و چاره‌جويى در اين خصوص اعلام كرد.
نامه مهم آيت‌الله مكارم‌شيرازي به علماى برجسته جهان اسلام درباره ‌پيگيرى فاجعه منا از سوي دفتر اين مرجع عاليقدر جهان تشيع منتشر شد.
در بخشي از اين نامه آمده است: اين فاجعه (دور از مسائل سياسى و روابط مختلف كشورهاى اسلامى) براى همه علماى اسلام در هر جا هستند مسئوليت‌آفرين است و لازم است براى علاج آن چاره‌اى بينديشيم اما متأسفانه هفته‌ها از وقوع اين حادثه تلخ گذشت و عكس‌العمل چندانى از علماى جهان اسلام مشاهده نشد، اين در حالى است كه پيغمبر اكرم (ص‌) مى‌فرمايد: «من لم يهتمّ بأمرالمسلمين فليس منهم.»
در بخش ديگرى از اين نامه افزوده شده است: جان يك مسلمان محترم است(ومن أحياها فكانما احيا الناس جميعا) تا چه رسد به جان هزاران مسلمان آن هم هنگام اداى فريضه بزرگ حج. آيا نبايد براى حل اين مشكل و تبعات آن و مسائل مربوط به حال و آينده چاره‌اى انديشيد؟ در بخش ديگرى از نامه اين مرجع تقليد آمده است: در دنيايى كه گاه براى از دست رفتن يك فرد آن همه سر و صدا به راه مي‌اندازند هرگاه علماى اسلام در برابر اين همه قربانى(كه به اجماع همه مطلعين هزاران نفر بودند) بي‌تفاوت بماند، مردم دنيا چه خواهند گفت؟ آيا استنباط مردم جهان اين نخواهد بود كه مسلمانان براى جان هم‌كيشان خود ارزشي قائل نيستند؟
اين مرجع تقليد با اشاره به اظهارات بعضى از علماى عربستان چنين مى‌گويد: مربوط ساختن اين قضيه به «قضا و قدر الهى» (كه براى فرار از بار مسئوليت‌ها اظهار شده) خود فاجعه ديگرى است چون تعليمات اسلام را در مسئله «قضا و قدر» زير سؤال مى‌برد. آيا مثلا اگر بيمارى خطرناكى در ميان مسلمين شايع شود نبايد براى علاج آن تلاش شود؟ بايد بگذاريم هزاران قربانى بگيرد و آن را به قضا و قدر الهى مربوط سازيم؟ در حالى كه قضا و قدر در قرآن مجيد و سنت پيغمبر اكرم(صل‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلم) هرگز چنين معنايى ندارد كه خداوند در حوزه اعمال انسانى ما را به تدبير و چاره‌انديشى صحيح مكلف ساخته است كه ترك آن مسئوليت‌آفرين است(در ضمن ايشان قول دادند كه بحث جامعى درباره قضا و قدر اسلامى آماده و ارسال دارند.)
در بخش پايانى اين نامه (پس از شرح وظايف چهارگانه كه همگى در برابر اين فاجعه داريم) آمده است: من بر حسب وظيفه شرعى و انسانى خود آمادگى خويش را اعلام مي‌دارم تا با دعوت از علماى برجسته جهان اسلام به تبادل نظر در اين خصوص بپردازيم و در اين راستا پيشنهاد مى‌كنم با برگزارى نشست‌هاى كاملاً علمى و فقهى(دور از مسائل سياسى در قم يا در هركدام از مراكز كشورهاى مختلف اسلامى به آسيب‌شناسى اين مسئله بپردازيم.)
اميدوارم مفتيان و علماى بزرگ محترم كشورهاى اسلامى گام‌هاى مؤثرى در اين راه بردارند و كارى كنند كه يوم‌القيامه در پيشگاه خداوند مسئول نباشيم.
 
وقف در عرصه‌هاي نوين ترويج شود
آيت‌الله مكارم‌شيرازي در ديدار نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف با قدرداني از فعاليت‌هاي گسترده سازمان اوقاف در عرصه‌هاي مختلف، بر لزوم راهنمايي و هدايت واقفان به سوي وقف در زمينه‌هاي مورد نياز جامعه تأكيد كرد.
آيت‌الله‌العظمي مكارم‌شيرازي، از مراجع تقليد در آستانه هفته بزرگداشت وقف در ديدار نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به هفته بسيج و ابتكار جالب امام راحل در تشكيل اين نهاد مقدس اظهار كرد: اگر بسيج وجود نداشت دشمنان بر كشور ما فائق مي‌آمدند.
وي در ادامه ضمن قدرداني از فعاليت‌هاي گسترده سازمان اوقاف و امور خيريه در عرصه فرهنگي، قرآني و ترويج معارف اهل بيت (ع) افزود: واقع مسئله اين است كه وقف پيش از اسلام هم بوده و در اسلام پررنگ‌تر مد نظر قرار گرفت.
اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: وقف صدقه جاريه است و هيچ‌گاه ثواب آن تمام نمي‌شود زيرا منافع آن همواره به ديگران مي‌رسد.
وي با بيان اينكه اسلام به مسئله وقف اهميت زيادي داده است، خاطرنشان كرد: ائمه اطهار(ع) خود پيشگام در وقف كردن رقبات بوده‌اند.
آيت‌الله مكارم‌شيرازي عنوان داشت: وقف مي‌تواند به ياري اقشار محروم و برنامه‌هاي فرهنگي بيايد و همگان را از بركات خود برخوردار سازد و موجب گسترش برنامه‌هاي مذهبي و فرهنگي شود.
اين مرجع تقليد با اشاره به لزوم فعاليت سازمان اوقاف در زمينه نشر كتاب‌هاي ديني و اسلامي تصريح كرد: در زمان ما بايد به اين مسئله توجه زيادي صورت بگيرد زيرا نشر كتاب‌هاي سالم به زبان‌هاي مختلف يكي از ضروريات امروز است؛ دنيا آماده پذيرش اسلام شيعي است و بايد به اين نياز اساسي پاسخي در خور داد.
وي ادامه داد: كمك به نسل جوان كه داراي چهار مشكل اساسي اشتغال، تحصيلات، مسكن و ازدواج هستند، ضروري است و لازم است از محل موقوفات براي حل اين مشكلات هم تمهيداتي انديشيد؛ عزاداري براي امام حسين(ع) خوب است ولي بايد عزاداراني باشند كه اين كار را انجام دهند، به عبارتي اگر نسل‌هاي آينده جزو عزاداران حسيني نباشند چگونه مي‌توان چنين مراسمي را برگزار كرد.
آيت‌الله مكارم شيرازي با تأكيد بر لزوم راهنمايي و هدايت واقفان به سوي وقف در زمينه‌هاي مورد نياز جامعه عنوان كرد: سازمان اوقاف مي‌تواند در اين زمينه فعاليت‌هاي گسترده‌اي داشته باشد.
مدرس برجسته حوزه علميه قم تصريح كرد: در حال حاضر دشمنان تبليغات گسترده‌اي در زمينه شيعه‌هراسي و اسلام‌هراسي دارند، بنابراين اوقاف بايد از طريق شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني، سايت‌هاي اينترنتي و اعزام مبلغاني به خارج از كشور، براي مقابله با چنين هجمه‌‌هايي وارد ميدان شود.  وي به فتنه تكفيري‌ها به عنوان مشكل دنياي امروز اشاره كرد و گفت: اوقاف هم بايد به سهم خود در خنثي كردن اين فتنه سهيم باشد.
آيت‌الله مكارم شيرازي ادامه داد: اگر بخواهيم وقف جاذبه داشته باشد بايد مواردي كه وقف، به درستي اجرا مي‌شود به خوبي اطلاع‌رساني شوند و مردم از آنها آگاهي يابند به عبارتي مردم مطمئن شوند وقفيات در محل نيت مد نظر مصرف مي‌شوند و همين امر، سرمايه‌اي براي وقف‌هاي جديد خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار