کد خبر: 756346
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
انباشت آلاينده‌ها و افزايش غلظت آلودگي هوا در روز‌هاي گذشته به دليل پديده‌ وارونگي (اينورژن) سبب شد هواي بيشتر كلانشهرهاي صنعتي و پرجمعيت همچون كرج، تهران، اصفهان، اراك و مشهد همچون ابر خاكستري تنفس را بر شهروندان سخت كند...
بيژن سوراني
آلودگي كلانشهرها شاكي دارد، متهم نه!انباشت آلاينده‌ها و افزايش غلظت آلودگي هوا در روز‌هاي گذشته به دليل پديده‌ وارونگي (اينورژن) سبب شد هواي بيشتر كلانشهرهاي صنعتي و پرجمعيت همچون كرج، تهران، اصفهان، اراك و مشهد همچون ابر خاكستري تنفس را بر شهروندان سخت كند تا مشخص شود طرح‌هاي جلوگيري از آلودگي نتوانسته است بر غول آلودگي غلبه كند.
هشدار‌هاي سازمان هواشناسي در چند روز گذشته حاكي از انباشت آلاينده‌هاي جوي و كاهش كيفيت و غبار‌آلوده شدن هوا در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت است، به گونه‌اي كه مقرر شد افراد سالمند، كودكان و بيماران بيشتر مراقب خود باشند و از حضور در فضاي آزاد شهري پرهيز كنند.
آلودگي هوا در حالي افزايش مي‌يابد كه همچنان طرح‌هاي بسياري براي كنترل و كاهش آلودگي هوا به اجرا در آمده و تاكنون اين طرح‌ها نتيجه‌اي در بر نداشته است. با ورود به فصل سرد سال تعداد روز‌هاي آلوده و ناپاك به‌رغم بارش باران بازهم افزايش يافت. گويا تصميمات مسئولان در مباحث طرح جامع كنترل كاهش آلودگي هوا نتيجه عكس داده و آلودگي هوا افزايش يافته است.  جزيره‌اي عمل كردن و تصميمات سليقه‌اي و نبود وحدت رويه مشخص سبب شده است طرح‌هاي ديگر كشورها بدون بومي‌سازي در كشور براي مدت طولاني اجرا و نتايج آن نيز در طول برگزاري طرح به فراموشي سپرده شود و مسئولان براي رهايي از آلودگي و آلايندگي چشم اميد به بارش باران و وزش باد داشته باشند.
 از آنجايي كه بيشتر آلودگي هوا ناشي از سوخت ناقص و تردد خودرو‌ها به خصوص خودرو‌هاي فرسوده و غير‌استاندارد است نه تنها براي اين مشكل كار اساسي انجام نشده است بلكه دروازه‌هاي شهر براي ورود خودرو‌هاي جديد نيز گشوده شده است تا آنجايي كه گفته مي‌شود روزانه يك هزار دستگاه خودرو به 17 ميليون خودرو موجود در كشور افزوده مي‌شود و ميليون‌ها موتورسيكلت نيز همچنان در فضاي امن، در حال توليد آلودگي هستند.
با اين حال، طرح توزيع بنزين و طرح LEZ، طرح هايي هستند كه چراغ سبز را به سالم شدن هواي خاكستري كلانشهر نشان مي‌دهند اما اجراي اين طرح‌ها با اما و اگر‌هاي فراوان روبه‌رو است. در كنار اين عوامل بحث گرد و غبار ناشي از ذرات معلق نيز به دامنه آلودگي و آلايندگي شهري افزوده شده و هواي كلانشهر‌ها را بيشتر ناسالم مي‌سازد و هنوز براي حل اين مشكل وعده داده مي‌شود تا دغدغه مردم برطرف شود!
اين روزها هواي كلانشهر‌ها به بومي تبديل شده است كه رنگ آبي و شفاف ديگر رنگ اصلي آسمان نيست و رنگ غالب زمينه آن خاكستري غليظ آلاينده‌هاست و مردم شهر نيز با سرفه‌هاي پشت سر هم و ماسك‌هايي كه در هجوم ذرات آلاينده، سفيدي خود را از دست داده‌اند، با شهروندان همراه هستند. هرچند اين ماسك‌ها نيز نمي‌توانند منجي شهروندان از آلودگي باشند اما نشانه‌اي هستند تا مسئولان به خود آيند كه در برابر مردم چه كرده‌اند و چه پاسخي دارند ؟  گويا آلودگي هوا و مرگ و سرطان شهروندان بر اثر تأثيرات آلودگي و آلايندگي به امري عادي تبديل شده است كه در آن همه شاكي هستند و قاضي براي قضاوت و رسيدگي وجود ندارد تا بحق حكم كند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار