کد خبر: 756271
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
جابرانصاری:
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه از لحظات اول در تعامل با فاجعه منا، سوء مدیریت وجود داشت، گفت: پرونده قربانیان حادثه منا را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم.
جوان آنلاين: حسین جابرانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم استقبال از پیکر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در بیروت که در حادثه منا جان باخته، در جمع خبرنگاران گفت: بعد از مدت‌ها جستجو و اقدامات مختلف از سوی وزارت خارجه و نهادهای دیگر، پیکر مرحوم رکن‌آبادی بعد از استقبال رسمی، تشییع و دفن می‌شود.

وی با بیان اینکه از لحظات اول در تعامل با این فاجعه، سوء مدیریت وجود داشت، خاطرنشان کرد: به همین خاطر تعیین سرنوشت افراد زمان زیادی برد.

جابرانصاری با بیان اینکه پیگیری وضعیت دیگر قربانیان این حادثه در دستور کار است، عنوان کرد: مشخص شدن سرنوشت آنها به معنای پایان پیگیی سیاسی و حقوقی نیست و عربستان به طور طبیعی مسئولیت میزبانی و این حادثه را برعهده دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در ابعاد بین‌المللی، دوجانبه و در مجامع اسلامی این موضوع را پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: امیدواریم شاهد تکرار این فجایع و حوادث نباشیم.

وی با اشاره به مراسم میلیونی حج، عنوان کرد: کوچک‌ترین خطا، اتفاقات بزرگی را رقم می‌زند و اتفافات این چنینی غیر اجتناب نیست ولی برخورد مسئولان سعودی غیرطبیعی بود.

جابرانصاری ضمن تسلیت به خانواده رکن‌آبادی و طلب غفران برای او و صبر برای بازماندگان، گفت: شاید پروسه‌ای که برای رکن‌آبادی انجام شد و خانواده وی به عربستان اعزام شدند، در خصوص سایر قربانیان این حادثه که هنوز شناسایی نشده‌اند، انجام شود.

وی گفت: به دلیل ناهماهنگی سعودی‌ها پروسه طولانی شد و امیدوارم این پروسه در خصوص دیگران به سرعت طی شود و با آرامش و صبر این پرونده را به لحاظ حقوقی و سیاسی دنبال کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در قالب‌های بین‌المللی پرونده را پیگیری می‌کنیم تا حقوق خانواده‌ها تامین شود.

جابرانصاری با بیان اینکه در وزارت خارجه هیأتی تشکیل شد و در خارج نیز پیگیری حقوقی بر عهده وزارت خارجه است، گفت: برای تحقق حقوق انسانی قربانیان که دولت میزبان مسئول است، پیگیری خواهیم کرد تا این نوع فجایع تکرار نشود.

وی با بیان اینکه گمانه زنی‌های مختلف درباره فاجعه و سرنوشت برخی مفقودان وجود دارد، گفت: این گمانه‌زنی‌ها با توجه به زمان طولانی پیگیری بیشتر شد. با انجام آزمایش‌ها در مبدا و ایران، اگر نشان داده شود اتفاق خاصی افتاده، اطلاع رسانی می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فرض ما بر این است که امور عادی بوده است.

جابرانصاری ادامه داد: در ابتدای بحران سوء مدیریت بود اما با پیگیری‌ها در طول زمان، همکاری‌ها بهتر شد و تعیین سرنوشت رکن‌آبادی نیز از نتایج این همکاری‌هاست. امیدواریم دولت عربستان به مسئولیت‌های خود توجه کافی داشته باشد و با اقداماتی، ابعاد سیاسی و حقوقی آن را کنترل کند و نگذارد گسترش یابد.

وی گفت: با تمام وجود به دنبال روابط اخوت بین همسایگان هستیم. تمایل نداریم که این جراحت‌ها تثبیت و بزرگ شود که بخش بزرگ آن منوط به عملکرد سعودی و نپذیرفتن مسئولیت این فاجعه است.


منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار