کد خبر: 756215
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
کیانوش رستمی، قهرمان دو دوره جهان به کسب عنوان نایب قهرمانی رقابتهای جهانی وزنه‌برداری در هیوستون آمریکا اکتفا کرد. او نخستین امتیازآور و مدال آور ایران در این دوره از رقابتها لقب گرفت.
ایسنا: برگه کاغذی که استارت لیست رقابتها بر روی آن چاپ شده بود، نشان از رقابتی بسیار سخت و سنگین داشت. در این رقابت مشخص بود که امسال هم مانند سالهای گذشته کیانوش رستمی حریفان قدری از چین، روسیه، بلاروس و اوکراین دارد. رکوردها همچنین نشان می‌داد کیانوش باید مدال طلا را از دهان شیر بیرون بکشد.

نحوه انتخاب وزنه‌ها نیز از همان اول مشخص می‌کرد برای کسب مدال قدم به میدان رقابتها گذاشته است. وزنه انتخابی کیانوش در یک ضرب 173 کیلوگرم بود، یعنی بالاترین وزنه‌ای که ورزشکاران این گروه برای شروع رقابتها انتخاب کرده‌اند. از یک طرف ترس خراب شدن مسابقه را داشتیم و از طرفی دیگر بخوبی می‌دانیم که اگر کیانوش کار را اینگونه شروع نکند، کارش برای رسیدن به مدال به اما و اگر می‌رسد.

تقریبا همه وزنه برداران این گروه یک بار به روی تخته آمده بودند که نوبت به کیانوش رستمی رسید تا برای مهار وزنه 173 کیلوگرم به روی تخته بیاید. نزدیک ترین حریف او از چین بود که او نیز همین وزنه 173 کیلوگرمی را مهار کرده بود، اما کیانوش رستمی پس از قرار گرفتن پشت وزنه و گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» دستش را به میله قفل کرد و با قدرت وزنه را بالای سر برد تا به صدر جدول رقابتها بیاید. این یعنی یک شروع قدرتمند برای مدافع عنوان قهرمانی. وزنه 173 کیلوگرم یکی از بهترین شروعهای کیانوش رستمی در دوران ورزشی‌اش محسوب می شود. البته بهترین نتیجه رستمی در یکضرب به رقابتهای جهانی سال 2014 بازمی گردد که رکورد 178 کیلوگرم را برای خود ثبت کرده بود.

رستمی درحالیکه تماشاگران ایرانی زیادی در سالن او را تشویق می‌کردند برای دومین بار وزنه 176 کیلوگرم را انتخاب کرد تا در رقابت یکضرب همچنان در بین نفرات پیشتاز باشد. او پس از چند لحظه برای رقابت با حریفان وزنه 178 کیلوگرم را انتخاب کرد. رستمی پس از چند لحظه درحالیکه صدای مجید عسگری هم در کنار توکلی و پانزوان شنیده می‌شد، برای مهار این وزنه به روی تخته آمد. او پس از بالا کشیدن وزنه 178 کیلوگرم، وزنه را انداخت تا نفر دوم گروه باشد. حالا او مانده بود و وزنه بردار چینی که هرکدام یک فرصت برای مهار این وزنه داشتند. تائو تیان چینی در نهایت در مهار وزنه 178 کیلوگرم موفق بود تا نوبت به رستمی برسد. اگر رستمی در حرکت آخر موفق می‌بود، طلای رقابتها را می‌گرفت و در صورت عدم موفقیت باید به مدال برنز اکتفا می‌کرد. او پس از چند لحظه در مهار این وزنه موفق نبود تا همان مدال برنز نخستین دشت تیم ایران در این دوره از رقابتها باشد. به هر حال باید امید به حرکت دوضرب کیانوش رستمی بست.

*** حرکت دوضرب

کیانوش رستمی با انتخاب وزنه 213 کیلوگرم، بالاترین انتخاب را در بین شرکت کنندگان در حرکت دوضرب داشت. پس در دوضرب ایرانیان پرتعدادی که در سالن جورج آر براون شهر هیوستون حاضر شده بودند باید منتظر می‌ماندند که همه وزنه‌برداران به روی تخته بیایند تا نوبت رستمی بشود. این وزنه‌ای که کیانوش رستمی برای شروع حرکت دوضرب انتخاب کرد، درحقیقت به اندازه بهترین حرکت دوضربش است که در دوران ورزشی‌اش به ثبت رسانده؛ بنابراین او در انتخاب وزنه ریسک بسیار بالایی کرده بود. در جریان رقابت، رقبای رستمی یکی پس از دیگری به روی تخته می‌آمدند و با موفقیت یا عدم موفقیت تخته را ترک می کردند و همچنان خبری از نماینده ایران نبود.

زمانیکه رستمی برای مهار نخستین حرکت دوضرب به روی تخته آمد، به غیر از خودش تنها دو وزنه بردار دیگر در جدول باقی مانده بودند. آن هم در شرایطی که یک کیلوگرم اضافه کرده بود و برای مهار وزنه 214 کیلوگرم به روی تخته آمده بود. باز هم همان شرایط همیشگی را داشت و با آرامش پشت تخته آمد. او پشت وزنه نشست تا صدای تشویق تماشاگران قطع شود و پس از چند ثانیه در مهار این وزنه موفق بود تا با همین حرکت به صدر جدول رقابت برود.

حالا دو حریف او تنها دو شانس برای گذشتن از سد کیانوش رستمی داشتند. وزنه بردار روس با رسیدن به رکورد 216 کیلوگرم در دوضرب کار را برای کیانوش در حرکات باقی مانده سخت کرد، اما دیگر وزنه بردار روس وزنه را انداخت. حالا رستمی یک قدم تا تکرار قهرمانی مجدد در جهان فاصله داشت. او برای حرکت دوم دوضرب وزنه 218 کیلوگرم را انتخاب کرد. او این وزنه را به روی سینه کشید و بالای سر برد و ایستاد، اما داوران خطا اعلام کردند تا او یک بار دیگر بخواهد به روی تخته بیاد. او پس از این خطای داوران، وزنه 219 کیلوگرم را انتخاب کرد که یک کیلوگرم بالاتر از رکورد جهان بود. حالا او هم شانس رسیده به مدال طلا را داشت، هم شکستن رکورد دنیا. رکوردی که بار قبل در رقابتهای جهانی 2011 پاریس به آن حمله کرده بود و ناموفق بود. کیانوش وقتی برای بار آخر وارد سالن شد، صدای تشویق تماشاگران سالن را به لرزه درآورده بود. نفسها در سینه حبس شده بود. پشت وزنه نشست، وزنه را که خواست بالا بیاورد، صدای بوق داوران به نشانه خطا به صدا درآمد. این یعنی نایب قهرمانی رستمی در دوضرب و مجموع.

کیانوش رستمی، قهرمان جهان در سالهای 2011 و 2014 این بار به کسب دو مدال نقره و یک مدال برنز بسنده کرد. او همچنین در رقابتهای ثبت شده و رسمی یک کیلوگرم رکورد دوضرب خود را بهبود بخشید.

وزنه بردار دسته 85 کیلوگرم ایران اولین امتیازآور و نخستین مدال آور تیم ملی وزنه برداری ایران در هشتادویکمین دوره رقابتهای جهانی وزنه برداری محسوب می شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار