کد خبر: 756160
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
سينما تك خانه هنرمندان براي مدير جديد فيلم چاقو كشي گذاشت
در اقدامي تعجب‌آور «قيصر» از نماد‌هاي سينماي مبتذل فيلمفارسي توسط سينما تك خانه هنرمندان اكران شد.
محمدصادق عابديني
در اقدامي تعجب‌آور «قيصر» از نماد‌هاي سينماي مبتذل فيلمفارسي توسط سينما تك خانه هنرمندان اكران شد.
رجبي‌معمار، رئيس تازه از راه رسيده خانه هنرمندان در همين ابتداي کار با اكران فيلمفارسي توسط سينما تك خانه هنرمندان، صاحب يك گاف اساسي شد!
  
جابه‌جايي‌ها از كاستي‌ها نكاست
مجيد سرسنگي، مديرعامل خانه هنرمندان و مجموعه تئاتر ايرانشهر، در زمان تصدي پست مديريت اين مجموعه بار‌ها به دليل كاستي‌ها و اشتباهاتي كه در زيرمجموعه‌اش پيش مي‌آمد از سوي رسانه‌ها نقد مي‌شد. بعضي اوقات نيز برپايي نمايشگاه‌ها در خانه هنرمندان يا اجراي برخي از نمايش‌ها در تئاتر ايرانشهر باعث مي‌شد تا سرسنگي به صورت مستقيم وارد عمل شود و براي كاهش انتقادها اقدام به مميزي يك نمايش يا حتي توقيف آن كند، اما مجموعه خانه هنرمندان به دليل گستردگي فعاليت‌ها و اينكه پاتوق مهم فرهنگي به شمار مي‌رفت هميشه زير ذره‌بين بود تا اينكه دست آخر با استعفاي سرسنگي از مديرعاملي پس از چهار سال فعاليت در خانه هنرمندان، هيئت‌مديره مجيد رجبي‌معمار را براي يك دوره دو ساله به عنوان مديرعامل برگزيد. رجبي‌معمار مديرعامل جديد خانه هنرمندان فعاليت‌هاي فرهنگي را از دهه 60 و استان سيستان و بلوچستان آغاز كرد و مدت‌ها در سپاه و بسيج مديريت مجموعه‌هاي فرهنگي را برعهده داشته است و مديريت شبكه‌هاي تلويزيوني و مشاوره فرهنگي از جمله سمت‌هاي پيشين وي قبل از تصدي مديرعاملي خانه هنرمندان بوده است. در اولين روزهاي مديريت رجبي‌معمار «هفته فيلم كيميايي» از سوي خانه هنرمندان برگزار شد و در اولين روز فيلم «قيصر» انتخاب و اكران شد!
  
سينما تك خانه هنرمندان پاتوق مسئله‌دارها!
سينما تك خانه هنرمندان كه هفته فيلم كيميايي را برگزار مي‌كند، پيش از اين نيز سابقه اكران فيلم‌هاي توقيفي را داشت و اين بار نيز فيلمي را انتخاب كرد كه اكران آن تعجب‌آور و دور از ذهن بود. فيلم‌هاي توقيف شده‌اي مانند «گس»، «پرويز»، «خرس» و « بلوك 9 خروجي 2» از جمله اين فيلم‌ها بوده‌اند. آيا قرار است در زمان مديريت رجبي‌معمار نيز اين روند ادامه یابد؟ اكران فيلم قيصر نشان داد كه گردانندگان سينما تك از اينكه مؤاخذه نمي‌شوند، خيالي راحت دارند.
اکران فيلم سينمايي «قيصر» آن هم در خانه هنرمندان باعث شد مسعود كيميايي هم اعتراف كند از اين اتفاق شگفت‌زده شده است، چه برسد به كساني كه فكر مي‌كنند سينماي بعد از انقلاب آنقدر بزرگ و قوي هست كه براي بزرگداشت كارگردانانش لزومي نباشد كه به گذشته چوب بزنند و از فيلمفارسي نمونه بياورند. گويا سينما تك خانه هنرمندان مجموعه‌اي جدا از كليت فرهنگي كشور است كه آزادانه هر فيلمي را اكران مي‌كند حتي اگر آن فيلم از نظر فرهنگي سنخيتي با انقلاب اسلامي نداشته باشد. سينما تك خانه هنرمندان در سايه بي‌توجهي مديريت فرهنگي به گعده‌اي تبديل شده كه برخي افراد با پول مردم براي خود دست و پا كرده‌اند و از دل اين محفل اكران «قيصر» بيرون مي‌آيد.
فيلم سينمايي «قيصر»يكي از چند فيلم جريان‌ساز فيلمفارسي است. فيلمي كه باعث شد تا جريان «كلاه مخملي» و بزن‌بهادرها ي غيرتي در فيلمفارسي جان بگيرند. نمايش جنايت‌هاي ناموسي و مردهاي خشني كه شخصاً به فكر انتقام مي‌افتند بعد از اين فيلم كيميايي سينماي پيش از انقلاب را يك تكان اساسي داد. اما دوران «قيصر» و فيلم‌هاي كپي‌سازي شده بعد از آن خيلي وقت است كه به سر آمده به طوري كه تلاش‌هاي سال‌هاي اخير كيميايي براي بازسازي قهرمان‌هاي فيلم‌هايش براساس نقش «قيصر» به شكست‌هاي تجاري منجر شده است. «قيصر» نمادي از فيلمفارسي است همان سينمايي كه با فساد اخلاقي رابطه تنگاتنگي دارد و سينماي بعد از انقلاب با دوري جستن از فضاي آن به وجود آمد. حال چرا بايد نمادي از سينماي فساد براي بزرگداشت كارگردان قديمي سينماي ايران استفاده شود؟! آن هم در خانه هنرمندان و درست چند وقت بعد از جابه‌جايي در سطح مديريت خانه هنرمندان! مجيد رجبي‌معمار مدير فرهنگي ريشه‌داري است كه سابقه مديريت طولاني در سطوح مختلف داشته، آيا وي آنقدر از فضاي فرهنگي كشور دور است كه نمي‌داند براي بزرگداشت كيميايي فيلم‌هاي مناسب‌تري از قيصر نيز وجود دارد! گاف دادن در حد پخش فيلمفارسي با كمترين ميزان مميزي از شخصي مانند رجبي‌معمار جاي تعجب دارد و مدير خانه هنرمندان بايد درباره اتفاقي كه افتاده به افكار عمومي پاسخگو باشد. حتي اگر قبول كنيم كه در شرايطي كه رجبي‌معمار هنوز بر شرايط كار در خانه هنرمندان مسلط نشده عده‌اي فرصت طلب اين كار را به وي تحميل كرده و از فرصت مغتنم پيش آمده كمال استفاده را كرده باشند، در نهايت شخص رجبي‌معمار است كه مسئوليت كار را برعهده دارد.  كيميايي بعد از انقلاب فيلم‌هاي ماندگاري ساخته اگرچه در سال‌هاي اخير سينماي وي با افول روبه‌رو شده، اما «دندان مار» ، «اعتراض» و «سلطان» بخش مهمي از آثار كيميايي را تشكيل مي‌دهد كه مي‌شد به جاي «قيصر» در شب بزرگداشت كارگردان اكران شوند. حتي اگر قرار بود از سينماي پيش از انقلاب كيميايي مثال آورده شود فيلم «سفر سنگ» مناسبت‌تر به نظر نمي‌رسيد؟
هفته فيلم كيميايي در خانه هنرمندان ادامه دارد و روز گذشته فيلم سينمايي «سرب» در سينما تك خانه هنرمندان اكران شد. در ادامه اين برنامه قرار است فيلم توقيف شده «خط قرمز» نيز اكران شود، موضوعي كه دهن‌كجي به قانون، وزارت ارشاد و سازمان سينمايي به شمار مي‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار