کد خبر: 756143
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
وزیر امور خارجه روسیه متعاقب سرنگونی یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ این کشور توسط ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت و به تشریح مواضع مسکو در این خصوص پرداخت.
مهر: وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که تصاویر جنگنده سرنگون شده خلاف اظهارات ترکیه مبنی بر نقض حریم هوایی آنکارا را نشان می دهد.

به گزارش اسپوتنک، وزیر امور خارجه روسیه متعاقب سرنگونی یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ این کشور توسط ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت و به تشریح مواضع مسکو در این خصوص پرداخت.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به تماس تلفنی خود با همتای ترکیه ای خود اشاره کرد و گفت: مسکو تماس های خود با آنکارا را قطع نخواهد کرد. تماس من با وزیر خارجه ترکیه گواهی بر صدق این رفتار تلقی می شود.

لاوروف خاطر نشان کرد که «فریدون سینیرلی اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در این تماس، حادثه مذکور را به وی تسلیت گفته و تلاش کرد تا رخداد مذکور را یک حادثه عنوان کند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما درباره حادثه بودن این رخداد شک داریم و تصویر جنگنده سرنگون شده، خلاف اظهارات بیان شده را نشان می دهد. شواهد گویای آن است که آنکارا به اقدام تحریک آمیز برنامه ریزی شده ای مبادرت نموده است.

سرگئی لاوروف در ادامه افزود: ما از سوی ناتو و کشورهای اروپایی پیام ها تسلیت آمیزی دریافت کردیم؛ اما در نشست دیروز ناتو سخنان عجیبی درباره این تراژدی عنوان گردید.

او خطاب به خبرنگاران گفت: به شما یادآوری می کنم که هواپیماهای جنگی روسیه در حریم هوایی سوریه بودند. اما حتی اگر هم بحث ورود آن ها به حریم ترکیه مطرح بود، این سئوال جدی پیش می آید که چرا آنکارا پیش و پس از سرنگونی جنگنده سوخو-۲۴ به قراری تماس های فوری با روسیه مبادرت نکرد؟

دیپلمات برجسته روسیه تصریح کرد: من به (وزیر خارجه ترکیه) یادآوری کردم که به ابتکار روسیه یک خط تلفن ویژه میان «مرکز کنترل دفاع ملی روسیه» با وزارت دفاع روسیه برقرار شده بود. این خط ارتباطی در آغاز عملیات های روسیه علیه تروریست ها در سوریه برقرار شد، اما نه دیروز و نه پیشتر مورد استفاده قرار نگرفت. این امر سئوال جدی را به وجود آورده است.

لاورف تأکید کرد: نمی دانم آیا ترکیه پیش از سرنگونی هر جنگنده جت در سوریه با آمریکا مشورت می کند. ما قصد نداریم با ترکیه وارد جنگ شویم. این در حالیست که نگرش ما نسبت به مردم ترکیه تغییر نکرده است.

وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد که یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ متعلق به روسیه بر فراز سوریه مورد هدف قرار گرفته است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی، هدف قرار گرفتن جنگنده سوخو-۲۴ این کشور را دارای تبعات سنگینی برای روابط میان ترکیه و روسیه اعلام کرد.

پوتین در این باره گفته بود: جنگنده ما در ۶ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه و در حریم هوایی سوریه سقوط کرد.

وی پس از اعلام این خبر در مصاحبه ای اعلام کرده بود: ترکیه به جای اینکه فوراً به ما خبر دهد، شرکای خود در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) را در جریان گذاشت؛ گویا ما بودیم که هواپیمای ترکیه را هدف قرار دادیم، نه بالعکس.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
0
0
وزیر امور خارجه با ترکیه وارد جنگ نشوید"
ولی گوشمالی برایش لازم ست"تا از
حد خود دیگر " بخاطر غربی ها" خارج نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار