کد خبر: 756043
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تشریح آخرین جزییات خدمات رسانی به زائران اربعین گفت: متقاضیان نگران صدور ویزا نباشند ویزا برای همه صادر می شود و تا کنون نیز یک میلیون و 100 هزار ویزا صادر شده است .
مهرک سعید اوحدی از بررسی مرزهای مهران، چذابه و شلمچه طی امروز خبر داد و گفت: طی امروز از سه مرز بازدید خواهیم داشت و در مجموع در حال حاضر وضعیت مرزها خوب است و تراکم جمعیت عادی است.

وی تاکیدکرد: امسال پیش بینی می شود حدود دو میلیون نفر زائر از مرزها عبور کنند و تا امروز یک میلیون و ۱۰۰ هزار ویزا صادر شده است و طی مدت زمان باقیمانده چنانچه روزانه ۱۱۰ هزار ویزا برای متقاضیان صادر شود به همان رقم دو میلیون زائر می رسیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه موکب های زیادی در مرزها راه اندازی شده اند گفت: ۱۴۰ موکب در مرز شلمچه و ۱۲۰ موکب نیز در مرز چذابه احداث شدند و همچنین در مرز مهران نیز چندین موکب برای استفاده زائران مستقر هستند.

اوحدی با تاکید بر اینکه زیر ساخت های سال جاری بهتر از سال قبل شده است گفت: از ۹ ماه گذشته اقدامات لازم برای برگزاری مراسم اربعین توسط دستگاه های ذی ربط در حال انجام است به طوری که توانسته ایم امکانات خومناسبی را برای خدمات رسانی به زائران در نظر بگیریم.

وی همچنین به افزایش تعداد گیت های فعال در مرزها نسبت به سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: ۹۶ گیت در مرز مهران در مسیر رفت و برگشت ایجاد شده است و همچنین ۶۰ گیت در مرز چذابه و ۶۰ گیت نیز در مرز شلمچه مستقر هستند. سال گذشته در مرزهای طرف عراق هر کدام ۵ گیت وجود داشت اما امسال تعداد این گیت ها را به ۸۰ رسانده ایم.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت نقطه ایستایی ما در مرز مهران بود که توانستیم امسال آن را مهندسی کرده و مسیر عبور و مرور زائران را روان کنیم.

اوحدی به اسکان زائران نیز در مرزها اشاره کرد و گفت: در هر مرز امکانات اسکان ۴۵ هزار نفر شب زائر را داریم و چنانچه به هر علتی دچار مشکل شوند زائران می توانند از این امکانات استفاده کنند.

وی به همکاری دستگاه ها اشاره کرد و افزود: دستگاه های مختلفی مانند نیروی انتظامی، شهرداری، هلال احمر و سپاه به امر خدمات رسانی و اقدامات لازم برای زائران اربعین همکاری کردند که بیشترین زحمات و خدمات را سپاه انجام داده است. امکان اسکانی در داخل عراق و سه راهی کوت تا نجف که سال گذشته موکبی نبود فراهم کرده و امسال ۳ تا ۴ موکب فعال شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه در مسیر نجف و کربلا که سال گذشته ۳۰ موکب بود گفت: امسال بیش از ۵۵ موکب به نام ثامن الحجج وجود دارد.

اوحدی در مورد صدور ویزا نیز گفت: مشکلی که هم اکنون داریم حجم سنگین متقاضی برای دریافت ویزا است در حالی که طرف عراقی عنوان کرده که تمام تلاش خود را برای صدور ویزا برای تمامی متقاضیان انجام خواهد داد.

وی گفت: تعدادی از مردم فکر می کردند ویزا برداشته می شود به همین دلیل دیر برای سفر خود برنامه ریزی کردند و با مشکل مواجه شدند. در حالی که ما در نیمه دوم محرم اطلاع رسانی کردیم که امسال ویزا حتما نیاز است و در سامانه سماح متقاضیان می توانند ثبت نام و برای آنها ویزا صادر شود.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: مردم نباید نگران شوند چون طرف عراقی قول داده که ویزاها را قبل از رسیدن به اربعین صادر کند. ۴ کنسولگری در شهر های بزرگ نسبت به صدور ویزا برای زائران عتبات اقدام می کرد که برای سرعت دهی به امر صدور ویزا در این ایام ۱۱ دفتر را با امکانات سازمان حج در اختیار آنها قرار دادیم و هم اکنون ۱۵ دفتر کنسولگری عراق در شهرهای اصلی اقدام به صدور ویزا می کنند و در خوزستان، شهرهای سوسنگه، خرمشهر و اهواز ویزا صادر می شود و دو دفتر کمکی نیز در بستان مشکل حجم صدور ویزا سوسنگرد را برطرف می کند.

اوحدی به مردم توصیه کرد که بدون ویزا به شهرهای مرزی مراجعه نکنند.

وی با تاکید بر اینکه دو بیمارستان صحرایی در مرز مهران و سه راهی کوت در داخل عراق احداث شده که نسبت به ارائه خدمات درمانی به زائران اقدام می کنند اما زائرانی که بیمار هستند داروهای خاص خود را به همراه ببرند.

رئیس سازمان حج و زیارت به بیمه سفر زائران اربعین اشاره و تاکید کرد: تمامی زائران می توانند برای دریافت بیمه به سایت بیمه ایران مراجعه کنند که سه بسته بیمه ای مختلف با عنوان بیمه اربعین برای آنها با قیمت ۱۸ هزار تومان در نظر گرفته شده است ودر داخل عراق نیز از نجف تا کربلا شعبه های بیمه ایران برای ارائه خدمات و پاسخ به زائرین مستقر هستند.

اوحدی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سایت سماح ثبت نامه کردند گفت: ۳۵۰ هزار نفر این افراد قبل از اربعین ثبت نام کرده و ویزا گرفته اند و یک میلیون نفر طی دو هفته اخیر ثبت نام کردند که از این تعداد نیز برای ۶۵۰ هزار نفرشان ویزا صادر شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به استقبال متقاضیان تا روز پنجشنبه ثبت نام در سایت انجام شده که تا روز شنبه فرصت دارند مدارک خود را به دفاتر مجاز که ۲۲۰۰ دفتر در کل کشور است تحویل دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه در کربلا بیش از ۴۵ کیوسک راهنمای زائر با کمک شهرداری مستقر شده است که به صورت شبانه روز ۴۰۰ نفر در این کیوسک ها اطلاعات لازم را به زائرانی که گم شده اند و یا مسیرشان را نمی دانند ارائه می دهند.

وی به امکانات بازگشت زائران نیز اشاره کرد و گفت: برای برگشت زائران سازمان حمل و نقل و راهداری امکاناتی را در سه مرز درنظر گرفته اما در مجموع زائران برای برگشت مثل رفت عجله نکنند و زمان برگشت خود را بلافاصله بعد از اربعین نگذارند، چون موکب های ما هم در داخل و هم در مرزها برای پذیرایی از زائران تا ۲۸ صفر مستقر هستند اما موکب های عراقی بلافاصله بعد از اربعین جمع می شوند.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، از فعالیت زائر سرای چذابه با ظرفیت هفت هزار نفر خبر داد و گفت: این زائر سرا امکانات مناسبی را در اختیار زائران قرار می دهد و در مجموع امسال اقدامات اقامتی ما در مرزها بسیار بهتر و بیشتر از سال قبل شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار