کد خبر: 755988
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
رؤساي جمهور عراق و بوليوي و نخست‌وزير الجزاير ديروز با رهبر انقلاب ديدار كردند
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار فؤاد معصوم، رئيس جمهور عراق و هيئت همراه، عمق روابط دو كشور و دو ملت ايران و عراق را ريشه‌دار و تاريخي و فراتر از روابط كشورهاي همسايه و در يك منطقه دانستند...
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار فؤاد معصوم، رئيس جمهور عراق و هيئت همراه، عمق روابط دو كشور و دو ملت ايران و عراق را ريشه‌دار و تاريخي و فراتر از روابط كشورهاي همسايه و در يك منطقه دانستند و با تأكيد بر لزوم صيانت از وحدت ملي در عراق گفتند: ملت عراق، ملتي بزرگ و صاحب تاريخ كهني است كه از ظرفيت بسيار مهم جوانان قدرتمند و هوشيار برخوردار است و بايد از اين ظرفيت در جهت رساندن عراق به جايگاه شايسته خود استفاده شود.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، ايشان با اشاره به ارتباط برادرانه، صميمي و محبت آميز دو ملت ايران و عراق با وجود هشت سال جنگ تحميلي از سوي صدام با تحريك بيگانگان، آن را پديده‌اي عجيب خواندند و افزودند: راهپيمايي مراسم روز اربعين يك نمونه از اين ارتباط دوستانه است، به گونه‌اي كه مردم عراق در پذيرايي از زائران ايراني، از انفاق و محبت و ارادت چيزي كم نمي‌گذارند. رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: مسئولان دو كشور ايران و عراق، بايد از اين فضا و فرصت براي منافع دو كشور بيشترين استفاده را بكنند.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اظهار خرسندي از پيشروي‌هاي اخير در عراق و غلبه نسبتاً خوب بر فتنه داعش، بر لزوم مراقبت از وحدت كنوني در عراق تأكيد كردند و افزودند: در ساختار تشكيلاتي حكومت عراق، رئيس جمهور از جايگاه خاصي برخوردار است و مي‌تواند در كم كردن اختلافات و افزايش وحدت، نقش‌آفريني مؤثري كند. ايشان با اشاره به تلاش برخي طرف‌هاي خارجي براي ايجاد اختلاف در عراق، خاطرنشان كردند: مردم عراق، اعم از شيعه و سني و كرد و عرب، قرن‌هاست كه بدون هيچ مشكلي در كنار يكديگر زندگي مي‌كنند اما متأسفانه برخي كشورهاي منطقه و همچنين بيگانگان به‌دنبال بزرگنمايي اختلاف‌ها هستند كه بايد در مقابل آن ايستاد و از هرگونه بهانه‌اي كه زمينه‌ساز بروز اختلافات مي‌شود، پرهيز كرد.
 
اجازه ندهيد امريكايي‌ها عراق را ملك شخصي خود ببينند
رهبر انقلاب اسلامي، بروز اختلافات و كشيده شدن آن به صحنه عمومي عراق را زمينه‌ساز اظهارات مداخله جويانه بيگانگان دانستند و گفتند: نبايد فضا به گونه‌اي شود كه امريكايي‌ها به خود جرئت دهند تا به‌صورت علني صحبت از تجزيه عراق بكنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: چرا بايد كشوري همچون عراق كه كشوري بزرگ، ثروتمند و صاحب تاريخ هزار ساله است، تجزيه و به مناطق كوچك‌تر تقسيم شود، تا همواره در معرض اختلاف و نزاع قرار گيرد. ايشان افزودند: قطعاً مسئولان عراقي، روابط خارجي با كشورهاي ديگر از جمله امريكا را براساس مصالح و منافع مردم اين كشور تنظيم خواهند كرد اما نبايد به امريكايي‌ها اجازه داد كه عراق را همچون ملك شخصي خود تصور كنند و هر صحبتي را بيان و هر اقدامي را انجام دهند. رهبر انقلاب با تأكيد بر اينكه عراق امروز به واسطه ملت بزرگ خود و همچنين جوانان توانمند و هوشيار، با عراق گذشته كاملاً متفاوت است، گفتند: جوانان عراق اكنون بيدار شده‌اند و به قدرت و توانايي خود پي‌برده‌اند و چنين جواناني قطعاً زير بار سلطه امريكا نخواهند رفت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيروهاي داوطلب مردمي عراق در جنگ با داعش را مظهر بارزِ بيداري و قدرت جوانان عراقي خواندند و تأكيد كردند: بايد از ظرفيت و توانايي‌هاي جوانان عراق براي رساندن اين كشور به جايگاه شايسته خود بيش از پيش استفاده شود. ايشان با تأكيد بر آمادگي همه‌جانبه جمهوري اسلامي ايران براي انتقال تجربيات و توانايي‌هاي علمي، فناوري، دفاعي و خدماتي خود به عراق، افزودند: بايد تلاش شود تا سطح همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور ارتقاي بيشتري يابد.

 
جايگاه و نفوذ كلام آيت‌الله خامنه‌اي در ميان مردم و مسئولان عراق
در اين ديدار كه جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور نيز حضور داشت، فؤاد معصوم رئيس جمهور عراق با ابراز خرسندي فراوان از ديدار با رهبر انقلاب اسلامي به جايگاه و نفوذ كلام حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ميان مردم و مسئولان عراق به عنوان يك مجتهد و مرجع تقليد بزرگ، اشاره كرد و گفت: توصيه‌هاي جنابعالي درخصوص حفظ وحدت و پرهيز از اختلاف در عراق، قطعاً تأثيرگذار خواهد بود. رئيس جمهور عراق از كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران، به‌ويژه در شرايط بسيار سخت حمله داعش تشكر و قدرداني كرد و با اشاره به مشتركات تاريخي، ديني و فرهنگي دو ملت ايران و عراق، گفت: ما خواستار گسترش بيش از پيش روابط دو كشور و استفاده از تجربيات و توانايي‌هاي ايران در زمينه‌هاي مختلف هستيم.
فواد معصوم وضعيت عمومي عراق و انسجام و هماهنگي دروني را نسبت به گذشته بهتر ارزيابي كرد و افزود: در مقابله با داعش نيز توفيقات زيادي به‌دست آمده و هماهنگي ارتش، نيروهاي داوطلب و پيشمرگان كرد زمينه‌ساز ضربات سنگيني به داعش شده است.
  
داعش موضوعي عادي و طبيعي نيست
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين پيش از ظهر ديروز در ديدار عبدالمالك سلال، نخست وزير الجزاير و هيئت همراه، با اشاره به نزديكي ديدگاه‌هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران و الجزاير در بسياري از مسائل منطقه‌اي و بين المللي گفتند: علاوه بر نزديكي ديدگاه‌هاي سياسي، همواره ملت ايران ديدگاه مثبتي به كشور و مردم الجزاير داشته است و اين موضوع هم به دليل مجاهدت‌هاي مردم الجزاير بر ضد استعمار، در دوران انقلاب الجزاير است. ايشان ارتباط معنوي و قلبي ميان ملت‌ها را زمينه بسيار مناسبي براي گسترش همكاري‌ها به‌ويژه در عرصه اقتصادي دانستند و افزودند: سطح همكاري‌هاي ايران و الجزاير بسيار پايين است و اميدواريم با اين سفر و با تشكيل كميسيون مشترك، در آينده نزديك و همچنين با سفر آقاي جهانگيري به الجزاير، روابط اقتصادي دو كشور گسترش روز افزون بيابد. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به سخنان نخست وزير الجزاير درخصوص پديده داعش و لزوم مقابله جدي كشورهاي منطقه با تروريست‌هايي كه چهره اسلام را تخريب كرده‌اند، گفتند: موضوع داعش و تروريست‌هايي كه با نام اسلام در سراسر منطقه پراكنده شده اند، يك موضوع عادي و طبيعي نيست بلكه اين تروريست‌ها به وجود آورده شده‌اند و مورد حمايت هستند.
  
كشورهاي اسلامي جبهه مقاومت تشكيل بدهند
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اظهار تأسف از حمايت برخي كشورهاي اسلامي منطقه از تروريست‌هاي داعش و همچنين با اشاره به حمايت امريكا و دشمنان اسلام از اين تروريست‌ها تأكيد كردند: كشورهاي اسلامي كه دلسوز هستند و با يكديگر تفاهم بيشتري دارند، مي‌توانند با گفت‌وگو و همكاري، به راه حل عملي براي مقابله با تروريست‌ها برسند. ايشان با يادآوري جبهه مقاومت متشكل از الجزاير، ايران، سوريه و چند كشور ديگر كه در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تشكيل شده بود، افزودند: برخي كشورهايي كه دنباله رو امريكا هستند، مانع از ادامه فعاليت آن مجموعه شدند اما به نظر مي‌رسد اكنون زمينه تشكيل چنين مجموعه‌اي متشكل از كشورهاي اسلامي كه داراي ديدگاه‌هاي مشترك هستند، وجود دارد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: اگر چنين مجموعه‌اي تشكيل شود، اين كشورهاي اسلامي مي‌توانند در مسائل مهم دنياي اسلام تأثيرگذار باشند و براي مشكلات منطقه و با مبارزه با تروريست ها، اقدامات عملي انجام دهند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان اظهار اميدواري كردند: بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير هرچه زودتر سلامتي خود را باز يابد. عبدالمالك سلال نخست وزير الجزاير در اين ديدار، نشست كشورهاي صادركننده گاز در تهران را نشست موفقي خواند و با اشاره به گفت‌وگوهاي خود با مقامات كشورمان، گفت: ديدگاه‌هاي ايران و الجزاير در مسائل سياسي به‌ويژه موضوع مبارزه با داعش و تروريست‌ها در منطقه بسيار به يكديگر نزديك است و اميدواريم با توجه به مذاكرات تهران، سطح روابط اقتصادي نيز از شرايط كنوني خارج شود و به سطح قابل قبولي برسد.
  
ايران از مقابله با زورگويي حمايت مي‌كند
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين عصر ديروز در ديدار آقاي «اوو مورالس» رئيس‌جمهوري بوليوي با تجليل از ايستادگي جذاب و قهرمانانه بوليوي و برخي ديگر از كشورهاي امريكاي لاتين در مقابل زورگويي‌هاي جبهه استكبار، سياست خطرناك امريكا در دنيا و منطقه امريكاي جنوبي را تغيير هويت جوانان خواندند و تأكيد كردند: بايد با تقويت اراده‌ها و افزايش ارتباطات و همكاري‌ها، در مقابل اين سياست سلطه‌جويانه ايستادگي كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ايستادگي در مقابل افزون‌خواهي‌هاي امريكاي مستكبر را امتيازي مهم و حتي با اهميت‌تر از ملي شدن صنعت نفت براي بوليوي و آقاي مورالس برشمردند و گفتند: ايران اولين كشوري در دنيا بود كه با نهضت مردمي و مستقل امام خميني(ره) به‌طور كامل از سيطره امريكا بيرون آمد و در مقابل معارضه‌هاي دو امپراتوري شرق و غرب و انواع فشارهاي نظامي، امنيتي و اقتصادي آنان ايستادگي كرد.
رهبر انقلاب تأكيد كردند: بر همين مبنا، جمهوري اسلامي ايران از هر كس در هر جاي دنيا كه در مقابل زورگويي و سلطه ايستادگي كند، حمايت مي‌كند. ايشان با اشاره به امكانات و استعدادهاي فراوان بوليوي خاطرنشان كردند: اين ظرفيت‌ها و همچنين روابط بين دو كشور و زمينه‌هاي متعدد همكاري مي‌تواند در خدمت منافع ملت‌ها و ايستادگي در مقابل زورگويان قرار بگيرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، پيشرفت‌هاي اقتصادي بوليوي با هدف تأمين استقلال سياسي و استقلال اقتصادي را لازم و ارزشمند دانستند و گفتند: علاوه بر اين پيشرفت‌هاي سخت‌افزاري بايد به پيشرفت‌هاي نرم‌افزاري نيز توجه كرد.
رهبر انقلاب، سياست امريكا در دنيا و همچنين در منطقه امريكاي لاتين را تغيير هويت بوميان و جوانان با استفاده از شيوه‌هاي جديد ارتباطي خواندند و خاطرنشان كردند: اگر امريكايي‌ها در اين سياست خود موفق شوند و بتوانند فكر جوانان را به «فكر امريكايي» تبديل كنند، آنگاه بدون نياز به كودتاي نظامي و اقدامات سخت، بر كشورها مسلط خواهند شد. ايشان، تقويت هويت بومي و شناساندن ارزش‌ها به جوانان را راه مقابله با اين سياست امريكا برشمردند و تأكيد كردند: با تكيه به خداوند متعال و با تقويت اراده‌ها مي‌توان در اين نبرد پيروز شد.
  
مورالس: به امریکایی‌ها باج نخواهیم داد
در اين ديدار آقاي «اوو مورالس» رئيس‌ جمهوري بوليوي نيز با اظهار خرسندي از ديدار با رهبر انقلاب اسلامي گفت: ما جنابعالي را پدر و راهنماي همه انقلاب‌هاي مستقل و به‌ويژه انقلاب‌هاي منطقه امريكاي لاتين مي‌دانيم و از سخنان ارزنده، الهام‌بخش و اميدآفرين شما درس‌هاي فراواني آموخته‌ايم. مورالس دخالت‌هاي امريكا را مشكل‌ساز خواند و گفت: در ابتداي پذيرش مسئوليتم در پاسخ به هشدار امريكايي‌ها در خصوص رابطه با ايران، تأكيد كردم كه ما كشوري مستقل هستيم و براي ارتباط با ديگران از كسي اجازه نمي‌گيريم. رئيس‌ جمهوري بوليوي با تأكيد بر اينكه به امريكايي‌ها باج نداده و نخواهيم داد، افزود: با ملي كردن صنعت نفت بوليوي، استقلال و حاكميت خود را تثبيت كرديم و به سال‌ها تجاوز غرب پايان داديم.
مورالس حجم پيشرفت‌ها و خدمات در دوران استقلال بوليوي را چندين برابر دوران وابستگي به غرب دانست و با تأكيد بر ضرورت دستيابي به استقلال اقتصادي در سايه استقلال سياسي، گفت: امروز توليد ناخالص ملي بوليوي به بيش از 36 ميليارد دلار افزايش يافته كه در مقايسه با دوران وابستگي، اين ميزان چهار برابر شده است. رئيس‌ جمهوري بوليوي به تجربيات و توانمندي‌هاي فراوان ايران در بخش‌هاي گوناگون علمي و فناوري اشاره كرد و افزود: ايران و بوليوي دو متحد تاريخي، فرهنگي و مردمي هستند و اميدوارم روابط دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف گسترش يابد.
مورالس گفت: بوليوي همواره مواضع جمهوري اسلامي را ستايش مي‌كند و اطمينان داريم كه ايران با ثبات به راه خود ادامه خواهد داد. رئيس‌ جمهوري بوليوي افزود: بوليوي نيز در سايه گسترش همكاري‌ها و روابط با كشورهاي انقلابي و مقاوم مانند ايران، داراي اقتدار، استقامت و ثبات است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار