کد خبر: 755971
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
حريم محوطه‌هاي تاريخي در معرض خطر تعرض
در حالي كه ميدان حسن‌آباد تهران به عنوان جديد‌ترين قرباني تعرض به حريم محوطه‌هاي ميراث فرهنگي معرفي شد، ميراث كريم خان زند در شيراز اميدوار شد كه با حكم قانون از تعرض هتل نجات پيدا كند.
محمدصادق عابديني
در حالي كه ميدان حسن‌آباد تهران به عنوان جديد‌ترين قرباني تعرض به حريم محوطه‌هاي ميراث فرهنگي معرفي شد، ميراث كريم خان زند در شيراز اميدوار شد كه با حكم قانون از تعرض هتل نجات پيدا كند.
 
حريم تاريخي قانون بي دفاع
به دليل گسترش شهر‌ها و فعاليت‌هاي بشري حريم آثار و ابنيه تاريخي در خطر تعرض قرار مي‌گيرند كه ممكن است با تغييرات ايجاد شده در محيط باعث لطمه ديدن يا حتي تخريب يك مجموعه يا يك بناي تاريخي شود. در تعريف علمي از حريم گفته مي‌شود: حريم اثر تاريخي محدوده‌اي است كه از سوي متولي اثر تاريخي به منظور ضمانت بقاي اثر تعيين و مشمول ضابطه‌هاي ويژه‌اي براي حفاظت جامع اثر مي‌شود. حريم از يك سو بازدارنده و از سوي ديگر فراخواننده است. از آن‌رو كه يكپارچگي و موجوديت اثر را حفظ و ميزان آميختن اثر را با ديگر موجوديت‌ها روشن مي‌كند و بودن خود را معنا مي‌بخشد.
 از اين رو بحث تعيين حريم آثار تاريخي و حفاظت از آن يكي از مسئوليت‌هايي است كه بر دوش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري قرار گرفته شده است. در اساسنامه اين سازمان ماده 3، بخش وظايف به صراحت به اين نكته اشاره شده و آمده است: تعيين حريم بناها، مجموعه­ ها، محوطه‌ها و تپه‌هاي تاريخي ثبت شده و ضوابط خاص معماري و طراحي داخل حريم
در تعريف حريم چند گونه حريم تعريف مي‌شود، مانند حريم چشم‌انداز بصري، حريم حفاظتي و حريم كاربردي. در تعرض‌هايي كه به حريم آثار تاريخي كشورمان صورت مي‌گيرد معمولاً يكي از اين حريم‌ها دچار اختلال مي‌شود. همان كاري كه ساخت يك هتل در حريم ارگ كريم خاني شيراز انجام داد و حريم بصري اين اثر تاريخي را مخدوش كرد.
 
كريم خان دعاگوي قانون
سال گذشته خبر ساخت يك هتل در حريم اثر تاريخي ارگ كريم خان شيراز كه در فهرست نامزد‌هاي ثبت جهاني يونسكو به شمار مي‌رفت، باعث شد تا پرونده ثبت ارگ به تعويق بيفتد. هتل در حريم بصري ارگ قرار داشت و طبقات اضافه آن باعث مي‌شد تا چشم‌انداز ارگ به خطر بيفتد. پيگيري‌هاي سازمان ميراث فرهنگي باعث شد تا بالاخره تكليف اين هتل مشخص شود و ابتداي هفته جاري با حكم دادگاه ساختمان هتل پلمب شود. اين اتفاق خبر خوبي براي جلوگيري از ادامه ساخت هتل بود. براي رفع تعرض اين هتل به حريم ارگ بايد چهار طبقه از آن تخريب شود. موضوعي كه تا به حال با مقاومت مالك هتل روبه‌رو بوده است. روز گذشته خبر فك پلمب اين هتل توسط دادستان شيراز صادر شد تا طبقاتي كه در حريم قرار ندارند تكميل شود و دادستان اجازه داده 14 طبقه از 18 طبقه هتل تكميل شود. شوراي عالي معماري و شهرسازي مجوز‌هاي آن چهار طبقه اضافه را لغو كرده است و در اين پرونده تنها تخريب طبقات اضافه باقي مانده تا ميراث كريم خان از زير سايه هتل خارج شود.
 
حسن‌آباد تهران، قرباني جديد تعرض‌ها
در حالي كه ميراث كريم خان مي‌تواند با انجام عدالت و تخريب طبقات اضافه هتل اميدوار باشد كه پرونده‌اش در ميراث جهاني به ثبت برسد، يكي از مهم‌ترين ميادين تاريخي تهران در معرض خطر تعرض ساختمان‌هاي نوساز چندين طبقه قرار گرفته است.
حسن‌آباد تهران در منطقه مركزي تهران از جمله يادگار‌هاي تهران قديم است. اين ميدان تاريخي هم اكنون با بالارفتن يك ساختمان در حريمش دچار مشكل شده. مهر طي گزارشي از ميدان حسن‌آباد و ساختمان معارض آن مي‌نويسد: در فاصله بسيار كمي از ميدان حسن‌آباد تهران و در ضلع شمال شرقي، پنج طبقه از يك ساختمان ديوار چين شده كه اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران مدعي است به دليل رعايت نكردن ضوابط پلكاني و حريم ثبتي ميدان، ساخت و‌ساز آن را متوقف كرده است.
قرار بود اين ساختمان ارتفاع 7/5 تا 10 متر به صورت پلكاني داشته باشد، اما آن را رعايت نكرد. تاور عظيم اين ساختمان چند سالي است كه باقي مانده است. اما بازهم در همان محدوده ميدان، اسكلت پنج طبقه‌اي قرار بود در كوچه‌اي كم‌عرض به مجتمع تجاري تبديل شود آن هم بدون احتساب پاركينگ و طبقه همكف! علاوه بر اين ساختمان، در ميدان حسن آباد مي‌توان ساختمان‌هاي معارض ديگري را نيز ديد كه به حريم بصري اين ميدان زيبا تجاوز كرده‌اند. به نظر مي‌رسد عدم توانايي سازمان ميراث فرهنگي در مقابله با اين گونه حريم شكني‌ها باعث مي‌شود تا در آينده چيزي به عنوان حريم در شهرهاي بزرگي مانند تهران معنا پيدا نكند همان طور كه در چند اثر تاريخي ديگر در تهران نيز شاهد شكست شدن حريم‌ها و عدم توانايي سازمان ميراث فرهنگي در دفاع از بازماندگان تاريخي تهران قديم هستيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار