کد خبر: 755964
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
شفاف‌سازي در عملكرد دستگاه‌ها عنصر كميابي است كه اگر جدي گرفته شود، ديگر شاهد پرونده‌هاي قطور تخلفات مالي نخواهيم بود.
زهرا چيذري
شفاف‌سازي در عملكرد دستگاه‌ها عنصر كميابي است كه اگر جدي گرفته شود، ديگر شاهد پرونده‌هاي قطور تخلفات مالي نخواهيم بود. با طرح ماجراي تفحص از عملكرد وزارت بهداشت در توزيع منابع طرح تحول اگرچه هنوز معلوم نيست مجلس در روزهاي آخر عمرش و با شلوغي بررسي لايحه بودجه و برنامه ششم توسعه زير بار چنين تفحصي برود اما همين ماجرا موجب شده مسئولان اين وزارتخانه در حوزه بودجه‌هاي اختصاص يافته به طرح تحول سلامت توضيحاتي ارائه كنند.
قرار بود اصل بودجه طرح تحول از 10 درصد اعتبارات حاصل از طرح هدفمندي يارانه‌ها و يك درصد ماليات بر ارزش افزوده تأمين شود. در بودجه سال 94 اعتبارات حاصل از هدفمندي 48 ميليارد تومان پيش‌بيني شد و مطابق قانون بنا شد تا 10 درصد از اين ميزان يعني 4هزار و 800  ميليارد تومان به طرح تحول اختصاص يابد. هم اكنون پس از سپري شدن حدود يك و نيم سال از اجراي طرح تحول سلامت، اين طرح نتوانسته بسياري از موارد پيش‌بيني شده در قانون را عملي كند، اين در حالي است كه نمايندگان امضا‌كننده طرح تفحص گفته‌اند وزارت بهداشت در هفت‌ماهه نخست سال ۹۴ به اندازه كل بودجه سال ۹۳ و سه برابر بودجه سال ۹۲ هزينه كرده است. در برابر اين اظهارات اما آنطور كه رئيس مركز بودجه و پايش عملكرد وزارت بهداشت گفته تنها 300 ميليارد تومان از 4هزار و 800 ميليارد تومان اعتبارات حاصل از هدفمندي يارانه‌ها، معادل با كمتر از ۸ درصد به حوزه سلامت تخصيص ‌يافته است. مسعود ابوالحلاج آمارهاي ارائه شده در تريبون‌هاي عمومي درباره بودجه وزارت بهداشت را نادرست خواند. به گفته وي،‌ بودجه كل كشور بدون شركت‌هاي دولتي حدود 240 هزار ميليارد تومان است و چگونه مي‌شود 50 درصد اعتبارات كل كشور را به يك وزارتخانه اختصاص داد؟
بنا به تأكيد ابوالحلاج در سال 94 تمام منابعي كه قرار بود به‌صورت مصوب در بودجه عمومي دولت به‌عنوان بودجه جاري در اختيار وزارت بهداشت قرار گيرد، 22 هزار ميليارد تومان است. آنچه باعث شده است كه برداشت و نگاه متفاوتي نسبت به بودجه حوزه سلامت ايجاد شود، پيش‌بيني رقمي تحت عنوان درآمد اختصاصي براي وزارت بهداشت است كه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اين درآمد را بايد از محل بيمه‌ها وصول نمايند. رئيس مركز بودجه و پايش عملكرد وزارت بهداشت گفت: رديف‌هاي ديگر بودجه اين حوزه نيز بين 50 تا 60 درصد وصول‌شده و در بخش‌هاي حقوق و مزايا بودجه به‌طور كامل وصول‌شده و مشكلي نيز وجود ندارد. به گفته وي، طبق تفاهمي كه با سازمان مديريت‌شده وزارت بهداشت به دنبال اين است كه اعتبارات را به‌طور 100 درصد تخصيص دهد اما با توجه به شرايط عمومي كشور بعيد است كه اين اتفاق بيفتد. در برابر اين اما حسن‌ابوترابي‌فرد، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه نمايندگان با وزير بهداشت درباره صرف يك چهارم بودجه عمومي كشور در وزارت بهداشت صحبت كرد. همچنين بنا‌بر اعلام مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي مجموع اعتبارات وزارت بهداشت در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ به ميزان ۷۱ درصد افزايش داشته است. از سوي ديگر مقدار تخصيص‌يافته از بودجه كشور به دستگاه‌ها همواره حدود ۷۰ درصد از مقدار مصوب است، در حالي كه از مجموع اعتبارات تصويب شده براي حوزه بهداشت و درمان در سال ۹۳ بيش از ۸۵ درصد آن تخصيص يافته است. به بيان ديگر مجلس و وزارت بهداشت اطلاعات يكديگر را نقض مي‌كنند و بديهي است شفاف‌سازي در سايه چنين اطلاعاتي به بار نمي‌نشيند. ضلع سوم اين ماجرا اما بيمه‌ها هستند؛ جايي كه منبع انباشت ذخاير مالي حاصل از دريافت حق بيمه بيمه‌شدگان است اما مسئولان آن اعم از وزير رفاه و مسئولان بيمه‌ها در برابر تمامي اين جنجال‌ها موضع سكوت اختيار كرده‌اند. بديهي است در اين ميان براي آنكه شفاف‌سازي رخ دهد و تخلفي صورت نگيرد، نيازمند ورود يك سازمان و نهادي هستيم كه با بررسي مستندات ارائه شده به قضاوت بنشيند. بي‌ترديد تريبون رسانه محمل مناسبي براي فرياد كردن اين اختلافات نيست چراكه مردم به اندازه كافي بار فشارهاي ناشي از اين اختلافات را بر دوش دارند. ‌
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
0
0
دولت تدبیر وامید ونشاط و خوشبختی و رفاه و0000 با اقداماتی نظیر موارد زیر واقعا اقتصاد را درست کرده است
1- گران کردن برق واب و گاز و لبنیات و گوشت وتخم کرغ و00000
2- گران کردن همه وسایل نقلیه
3- گران کردن وسائل رفاهی
4 گران کردن حق وزیت و دارو
5- بالا بردن حق بیمه ها وعدم پرداخت خسارت
6- عدم نظارت وکنترول کیفیت محصولات و حتی کمک به فروش محصولات بی کیفیت
7- و00000
8- اگر حقوق ها را هم نصف کند ویارانه ها را هم بطور کلی قطع نماید
واقعا می شود دولت موفق تدبیر وامید و نشاط وخوشحالی و
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار