کد خبر: 755959
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
شكايت متوليان نهادهاي مرتبط با اعتياد از شانه خالي كردن ديگران
يك‌بار ديگر بحث آسيب‌هاي اجتماعي و حضور معتادان متجاهر در سطح شهر تهران در شرايطي قوت گرفت كه بر اساس گزارش‌ها در پايتخت 38 پاتوق ديگر به مانند محله هرندي وجود دارد.
محمدرضا هادیلو
يك‌بار ديگر بحث آسيب‌هاي اجتماعي و حضور معتادان متجاهر در سطح شهر تهران در شرايطي قوت گرفت كه بر اساس گزارش‌ها در پايتخت 38 پاتوق ديگر به مانند محله هرندي وجود دارد.  پليس هم اعلام كرده كه روزانه 140مواد‌فروش خرد را در سطح پايتخت دستگير مي‌كند. همچنين طي هشت ماهه ابتدايي امسال 12 تن مواد مخدر در پايتخت كشف و ضبط شده كه نسبت به سال گذشته رشد 41 درصدي كشفيات را نشان مي‌دهد. اين اقدامات در حالي صورت مي‌گيرد كه بر اساس آمارها 60 درصد افراد بي‌خانمان و معتاد در سطح شهر تهران، شهرستاني هستند و از شهرستان‌ها وارد تهران شده‌اند.
روز گذشته شوراي شهر تهران روز پركاري را پشت سر گذاشت؛ روزي كه براي بررسي معضلات شهري و بحث روي آسيب‌هاي اجتماعي ميزبان شهردار تهران، رئيس كميته امداد امام خميني (ره)، معاون امور بين‌الملل دبير‌كل ستاد مبارزه با مواد مخدر، رئيس مركز توسعه و پيشگيري سازمان بهزيستي و رئيس پليس تهران بزرگ بود.
  
حل مشكلات قهرمان نمي‌خواهد
«هماهنگي بين دستگاه‌هاي دولتي بايد افزايش يابد چراكه حل موضوعات آسيب‌هاي اجتماعي ماهيتي فرهنگي و اجتماعي دارد و از جنس مباحث كالبدي و انتظامي صرف نيست.» اينها جملاتي بود كه شهردار تهران در دويست و يازدهمين جلسه رسمي چهارمين دوره شوراي شهر تهران عنوان و تأكيد كرد كه «حل مسائل و مشكلات تهران قهرمان نمي‌خواهد.» محمدباقر قاليباف با بيان اينكه دو جلسه سه‌ساعته در هفته‌هاي اخير با مقام معظم رهبري در خصوص بررسي مباحث آسيب‌هاي اجتماعي برگزار شده است، گفت: «مقام معظم رهبري در اين جلسات عنوان كردند كه از بحث آسيب‌هاي اجتماعي غفلت شده است.» وي با تأكيد بر اينكه سند رفع معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي را تهيه كرده و در اختيار رئيس شوراي شهر تهران قرار داده ‌است، گفت: «بحث ساختار و نحوه مديريت اين كار بسيار مهم است. اين حركت يك حركت مشاركتي است و بايد مردم با مردم، مردم با دستگاه‌ها و دستگاه‌ها با دستگاه‌ها مشاركت داشته باشند.» قاليباف با اشاره به اينكه بايد قوه قضائيه، نيروي انتظامي، كميته امداد، سازمان بهزيستي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و... در كنار مديريت شهري تهران باشند، عنوان كرد: «بايد تأكيد كنم شهرداري به تنهايي قادر به انجام اين كار نيست. هر نهادي ظرفيت جداگانه‌اي دارد كه بايد از آن استفاده شود.»
 
معتادان را يك هفته‌اي جمع مي‌كنيم
روز گذشته رئيس پليس تهران بزرگ نيز با حضور در صحن علني شوراي شهر پايتخت با بيان اينكه معضل هرندي مربوط به 14 سال گذشته است و هر سال وضعيت بدتري را در اين محله شاهد هستيم، از جمع‌آوري معتادان متجاهر طي يك هفته خبر داد.
سردار حسين ساجدي نيا با بيان اينكه پليس طي پنج سال اخير 23 مرحله طرح گسترده در محله هرندي اجرا كرده است، افزود: «متأسفانه بعد از دستگيري، اين افراد مجدداً رها مي‌شوند و دوباره به چرخه معيوب باز‌مي‌گردند.»
ساجدي‌نيا با بيان اينكه اين منطقه بهترين مكان براي ايجاد پاتوق براي معتادان شهرستاني است گفت:« 16 هزار نفر معتاد متجاهر در پايتخت وجود دارد كه از ميان آنها هزار و 500 نفر زن هستند و پليس هيچ مشكلي در راستاي اجراي جمع‌آوري آنها ندارد.» البته رئيس پليس تهران به شرطي قول جمع‌آوري 97درصد معتادان متجاهر را طي يك هفته داد كه ساير دستگاه‌ها نيز آمادگي خود را براي همكاري اعلام كنند.
 
اقدامات هيجاني چاره معضلات نيست
در ادامه جلسه شوراي شهر تهران، رئيس مركز توسعه و پيشگيري سازمان بهزيستي با بيان اينكه با اقدامات هيجاني و فوريتي نمي‌توان نسبت به حل معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي اقدام كرد، راه‌حل مسائل اجتماعي را اقدامات فرهنگي و اجتماعي عنوان كرد.
مجيد رضازاده با اشاره به اينكه در سازمان بهزيستي در كنار مديريت شهري حركت مي‌كنيم، گفت: «در تهران بالغ بر 318 مركز درمان اعتياد داريم كه به كاهش اعتياد مي‌پردازد و 158 هزار نفر را تحت پوشش دارند. همچنين 11 مركز ترك اعتياد نيز ويژه زنان در تهران داير شده است كه 2 هزار و 200 زن را در حوزه درمان و كاهش اعتياد تحت پوشش قرار داده است.» وي يادآور شد: «راهكار حل معضل اعتياد اجراي برنامه‌هاي كاهش آسيب است كه از گسترش اعتياد و HIV جلوگيري مي‌كند و اگر اين طرح اجرايي مي‌شد با اين وسعت اعتياد مواجه نبوديم. بنابراين نياز است كه مراكز خود را از لحاظ كمي و كيفي گسترش و افزايش دهيم.»
در همين رابطه روز گذشته معاون امور بين‌الملل دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جلسه شوراي شهر با بيان اينكه به دليل مشكلاتي كه بعضي از معتادان دارند، حتي نمي‌توان به آنها نزديك شد ولي پرسنل دستگاه‌هاي مختلف نسبت به جمع‌آوري اين افراد اقدام مي‌كنند، گفت:«خانواده‌هاي زيادي كه با اعتياد سر و كار دارند، مبالغي به مراكز ماده 15 براي نگهداري معتادان پرداخت مي‌كنند كه بعضي از آنها ديگر توان پرداخت اين مبالغ را ندارند.»
هادي‌نژاد ادامه داد: «شمشادهايي كه در سطح فضاي سبز شهر تهران وجود دارد محلي براي اختفاي معتادان شده است و اين افراد مستقيم از صندوق صدقات با روش‌هاي خاصي دزدي مي‌كنند.»
 
تهران نياز به يك قرارگاه دارد
رئيس كميته امداد امام خميني (ره) هم كه در دويست و يازدهمين جلسه رسمي شوراي شهر تهران حضور داشت با بيان اينكه كميته امداد پاي كار حل آسيب‌هاي اجتماعي است، گفت: «ما نمي‌خواهيم خود را كنار بكشيم.»
سيد‌پرويز فتاح با عنوان كردن اين مطلب كه وظايف كميته امداد به صورت ملي ترسيم شده است و تمام نيازمندان كشور چنانچه واجد شرايط باشند از خدمات مجموعه امداد بهره مي‌برند، ادامه داد:« كار كميته امداد بعد از بروز آسيب‌هاي اجتماعي است. مددكاران كميته زماني كه فقر به سراغ فرد آسيب ديده رفت اقدامات لازم را براي توانمندسازي فرد آسيب‌ديده انجام مي‌دهند.» وي افزود: «كار كميته امداد يك نوع پيشگيري است و به تأكيد مقام معظم رهبري اين نهاد روي درمان و پيشگيري سرمايه‌گذاري وسيعي انجام داده است و در واقع كاري كه در كميته امداد و بهزيستي صورت مي‌گيرد سرريز تمام اقدامات مديريتي كشور است.»
در ادامه رئيس شوراي شهر تهران پيشنهاد داد كه يك قرارگاه براي حل موضوع آسيب‌هاي اجتماعي در پايتخت ايجاد شود.
مهدي چمران با بيان اينكه شهرداري به تنهايي نمي‌تواند آسيب‌هاي اجتماعي در شهر را مديريت كند، درخواست كرد تمامي دستگاه‌هاي دخيل به صورت يك قرارگاه كنار هم جمع شوند تا اين معضل حل شود.
وي ادامه داد:«معضل هرندي فقط معطوف به يك نقطه نيست بلكه در محلات ديگري همچون چاله ميدان، فرحزاد و. . . موضوعات اين چنيني ادامه دارد و چه خوب است كه با ايجاد يك هماهنگي بين همه دستگاه‌ها اين مشكلات حل و فصل شود.»
چمران افزود:«دستگاه‌هاي دخيل نبايد منتظر نظر دولت و مجلس باشند و بايد هشدار مقام معظم رهبري را جدي بگيرند.»
 
كاهش چشمگير معتادان تا نوروز 95
روز گذشته وزير كشور نيز نشستي با خيرين حوزه اجتماعي داشت كه بر اساس آن مقرر شد در اين حوزه براي بهره‌برداري از ظرفيت جامعه خيرين به دنبال يك ساز و كار اجرايي مناسب باشند كه در قالب آن بتوان اثربخشي فعاليت‌ها را در حوزه پيشگيري، درمان و صيانت از معتادان بهبود يافته افزايش داد.  در همين رابطه عبدالرضا رحماني‌فضلي گفت: «بر اين اساس جلسات مشتركي در ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور خيران برگزار مي‌شود و در نهايت در جلسه‌اي كه در اتاق بازرگاني تهران خواهيم داشت، طرحي براي ساماندهي همكاري با خيرين مصوب خواهد شد.» وزير كشور درباره توزيع مواد مخدر در متروي تهران نيزگفت:«بخشي از توزيع مواد مخدر در سطح خرد به افراد متجاهر باز مي‌گردد. با هماهنگي كه با دستگاه‌هاي مختلف انجام داده‌ايم، ظرفيت مراكز نگهداري از معتادان را به 6 هزار نفر رسانده‌ايم و اميدواريم با روند جمع‌آوري معتادان متجاهر كه شروع شده است و متولي آن شهرداري است تا عيد نوروز 95 شاهد كاهش چشمگير شمار معتادان متجاهر در سطح شهر باشيم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار