کد خبر: 755939
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
به مناسبت سی‌‌وهفتمین سال حیات مردمی‌ترین نهاد
«بسيج» نهادي انقلابي است كه توانسته در 37‌سال حيات خود دستاوردهاي خيره‌كننده‌اي را براي انقلاب و نظام به همراه بياورد
«بسيج» نهادي انقلابي است كه توانسته در 37‌سال حيات خود دستاوردهاي خيره‌كننده‌اي را براي انقلاب و نظام به همراه بياورد. هفته بسيج كه همزمان با سالروز فرمان حضرت امام در سال 58 براي تشكيل بسيج در كشور گرامي داشته مي‌شود، زمان مناسبي است براي بازخواني اهميت و دستاوردهاي اين نهاد مقدس جمهوري اسلامي ايران.
بنيانگذار انقلاب اسلامي در پنجم آذر 1358 با احساس دغدغه نسبت به فقدان وجود نهادي مردمي، متدين و عمل گرا، فرمان تشكيل بسيج را صادر و فرمودند: مملكتي كه 20 ميليون جوان دارد، بايد 20 ميليون ارتش داشته باشد. آينده پژوهي حضرت امام در فرمان تشكيل اين نهاد متعالي زماني پديدار شد كه در هشت سال دفاع مقدس، اصلي‌ترين اركان مردمي براي مقابله با رژيم بعثي را قشر جواني تشكيل دادند كه در پي فرمان حضرت امام قدم به ميدان گذاشته بودند.

   بسيج در ميدان سياسي - امنیتی
همانطور كه اشاره شد عملكرد بسيج در هشت سال دفاع مقدس محوري و خيره‌كننده بود اما با بررسي فعاليت‌هاي اين نهاد مي‌توان به راحتي دريافت كه پس از سال 68 تا به امروز بسيج يكي از موفق‌ترين و تواناترين مراكز راهبردي نظام در عرصه سياسي محسوب مي‌شود. بسيج در عرصه ميدان سياسي به مانند ميدان نظامي بسيار هوشمندانه عمل كرده است كه يكي از مصاديق آن را مي‌توان دفع فتنه 88 دانست كه جماعتي در داخل به كمك نظام سلطه تصميم داشتند تا با بهره‌گيري از عمليات رواني و اتهام‌زني به نظام در قالب تقلب، اردوكشي‌هاي خياباني راه انداخته و نهايتاً براندازي را به شكل عملياتي در داخل پياده‌سازي كنند. عملكرد موفق بسيج در اين ميدان را بايد يكي از مهم‌ترين عوامل پايان يافتن فتنه هشت ماه آن سال دانست كه در آن نيروهاي بسيجي با حضور و اقدامات مؤثر در خيابان‌ها و مراكز اصلي شهر توانستند مانع به ثمر نشستن بسياري از سياست‌هاي فتنه‌گران شده و طراحي‌هاي نظام سلطه را با چالش اساسي مواجه سازند.
در حالي كه حوادث تلخ آن سال را بسياري از انقلابي‌هاي سابق به راه انداخته بودند اما بصيرت بسيج در دفاع از انقلاب در مواجهه با آن حوادث و تبعيت از ولايت فقيه مثال‌زدني است چرا كه مقابله فعال و تأثيرگذار از نهادي مردمي و محبوب نظير بسيج مي‌تواند در برابر شانتاژها و دروغ‌پراكني‌ها و شبهات جنگ نرم مقاومت كند و آبروي خود را در گرو حفظ ولايت فقيه هبه كند. در همان اوان جريان فتنه به خوبي نقش محوري بسيج را دريافته بود و تلاش كردند در قالب مستندات و پيام‌ها و تبليغ‌ها كاركرد اعضاي اين نهاد را تخريب كنند و خشونت و قصاوت را جزو لاينفك بسيج به جامعه القا نمايند. به عنوان نمونه يكي از سران فتنه در بيانيه‌اي به عقده‌گشايي نسبت به بسيج پرداخت و بسيج را «يك ماشين سركوبگر، دستگاه بي‌نيت، ابزاري براي قدرت حاكمان، جيره‌خوار دولت، پاداش سرانه‌گير، دست و پا شكن، ابزاري براي ترساندن مردم و دارندگان لباس‌هاي مخوف» خواند، اما با تمام اين ياوه‌گويي‌ها بسيج و بسيجي هيچ‌گاه ميدان را خالي نكرد و حمايت از خط ولايت را به دليل توهمات
BBC پرستان رها ننمود. بسيج در فتنه ۸۸ حماسه‌اي جانانه را ترسيم نمود و در چهارشنبه ۹ دي ۸۸نيز اين بسيج بود كه در قله بصيرت قرار گرفت و ميداندار روشنگري عليه هتاكان به عزاداران حسيني در عاشوراي سال ۸۸ شد.

  بصيرت عاشورايی بسيج
واقعه تلخ عاشورا تنها ۵۰ سال بعد از رحلت پيامبر خدا(ص) روي داد كه در آن حادثه بدن پاك و مطهر شريف‌ترين مردان عالم در خاك كربلا به خون غلتيد و نامردمان روي پيكر آنها اسب دوانيدند. اين سؤال اساسي همواره وجود داشته كه عوامل چنين رفتارهايي با نوه حضرت رسول (ص) چه بوده است،عوامل مختلفي را مي‌توان براي پاسخ به چنين سؤالي برشمرد اما شايد مهم‌ترين علت را بايد فقدان ويژگي به نام بصيرت سياسي دانست. كربلا صحنه بي‌بصيرتي يزيديان بود. خط نامه كوفيان هم بي‌بصيرتي بود. رهبر معظم انقلاب درباره افرادي كه در ظهر عاشورا در صف يزيديان بودند مي‌فرمايند:[عاشورا] درس مى‌دهد كه در ماجراى دفاع از دين، از همه چيز بيشتر، براى انسان، بصيرت لازم است. بى‌بصيرت‌ها فريب مى‌خورند. بى‌بصيرت‌ها در جبهه باطل قرار مى‌گيرند، بدون اينكه خود بدانند. همچنان كه در جبهه ابن‌زیاد، كسانى بودند كه از فساق و فجار نبودند، ولى از بى‌بصيرت‌ها بودند.
در شرايط فعلي هم نيز بايد بگوييم كه اصلي‌ترين نياز جامعه ما بصيرت است، به‌خصوص با افزايش حملات جنگ نرم دشمنان حفظ و تقويت بصيرت درجامعه يكي از اصلي‌ترين بايسته‌هاي نبرد با دشمنان به حساب مي‌آيد و رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز اين وظيفه خطير را بر دوش بسيج گمارده‌اند. ايشان مي‌فرمايند: عزيزان من! بسيجى شديد، مبارك است، اما بسيجى بمانيد. ايستادگى در راه، مهم است. بسيجى ماندن متوقف به اين است كه دائم خودمان را مراقبت كنيم، مواظبت كنيم و از راه بيرون نرويم... بايد خودتان را آماده نگه داريد، خودتان را به‌روز نگه داريد، بصيرتتان را به‌روز نگه داريد، اخلاصتان را به‌روز نگه داريد، به‌روز بسيجى باشيد و بسيجى بمانيد، اين رمز موفقيت ملت ايران و جامعه‌عظيم ايرانى است. مقام معظم رهبري اخلاص و بصيرت را اركان اساسي بسيج مي‌دانند و معتقدند اين دو عنصر تعيين‌كننده، داراي هم‌افزايي متقابلند، به گونه‌اي كه هر قدر بصيرت فرد بيشتر شود، اخلاص او افزون‌ترخواهد شد و هر اندازه كسي مخلص‌تر باشد، خداوند نور بصيرت را در او بيشتر مي‌كند، پس امروز بسيج بايد همچون چشمان بيدار انقلاب باشد و با هرگونه انحرافي به سرعت مقابله كند. بي‌شك براي دستيابي به چنين هوشياري قطع تعلق از ماسوي‌الله تنها راهكار اساسي محسوب مي‌شود. بسيج بايد پرچمدار بصيرت عاشورايي باشد. اگر اين بار قرار باشد تا صف حق و باطل در رؤياروي هم بايستند، بسيج و بسيجيان بايد خط مقدم دفاع از اسلام ناب محمدي(ص) و خط ولايت باشند. امروز وظيفه اصلي بسيج روشنگري و بصيرت‌افزايي در جامعه است. معظم له همچنين در جاي ديگري بسيج را اينگونه تعريف مي‌كنند‌: « بسيج كه از رويش‌هاي انقلاب اسلامي است، در حوادث و وضعيت‌هاي مختلف پس از انقلاب اسلامي نقش چشمگيري داشته، از اين رو مورد توجه بسياري از محافل داخلي و خارجي قرار گرفته است و بارها تحسين همگان را برانگيخته است. در اين ميان گروهي نيز انتقادات خود را متوجه اين جوانه جوان مي‌كنند. بر هر عقل سليمي پُرواضح است كه توجه به نقد ديگران (حتي اگر از روي عناد باشد) و پاسخگويي به آن، ‌شايد راهي به سوي رشد بيشتر و ترسيم آينده‌اي روشن‌تر بگشايد، چه برسد كه طبيعتاً همه انتقادات بر اثر بغض نيست و باز هم بر هر عقل سليمي پُرواضح است كه به جز اهل بيت(ع) و انبيا و اولياي مقرب خدا، كسي مصون از خطا و اشتباه نيست. از اين رو كسي جز ايشان نمي‌تواند خود را از بند پاسخگويي برهاند. با توجه به آنچه گفته شد تصميم گرفتيم به يكي از مهم‌ترين انتقاداتي كه برخي بر نيروي مقاومت بسيج مستضعفين وارد مي‌كنند، پاسخ گوييم و بر اساس ايده‌هاي برجسته رهبر معظم انقلاب كه مقتداي بسيجيانند، ‌توجه ناقدين و بسيجيان را به ابعاد اين بحث جلب كنيم. آن انتقاد چيزي نيست جز آنچه كه منتقدين به بسيج، افراطي‌گري و تندروي مي‌خوانند. اين اتهام را همچنين از آن رو برگزيديم كه شعار دولت يازدهم يعني اعتدال، مباحث زيادي را از شروع مبارزات انتخاباتي تا كنون در زمينه چيستي اعتدال و افراط برانگيخته است.»

  خط مستمر تخريب بسيج
همانطور كه اشاره شد بسيج به مانند نهادهاي ديگر انقلابي مانند سپاه پاسداران، شوراي نگهبان و صداو سيما همواره مورد هجوم و تخريب جماعت تجديدنظرطلب و رسانه‌هاي بيگانه قرار داشته است، چه در غائله 18تير 78 و فتنه 88 و چه امروز كه بسيج همچنان در مقابله با تاكتيك‌ها و سياست‌هاي اين جريان همسو با غرب فعال و هوشمندانه عمل مي‌كند. در يكي از آخرين تخريب‌ها مي‌توان به يادداشت يكي از روزنامه‌هاي نزديك به اين جريان اشاره كرد كه طي هفته اخير به بهانه هفته گراميداشت بسيج نوشته شده و به شكل هدفمند توسط ساير رسانه‌هاي زنجيره‌اي هم انعكاس خبري پيدا مي‌كند. در حالي هجمه به بسيج خط ثابت جماعت تجديدنظرطلب و رسانه‌هاي بيگانه وابسته به مراكز راهبردي غربي است كه اين نهاد با حفظ هدف و رويكرد مشخص خود توانسته بسياري از اهداف و آرمان را رنگ تحقق بخشد و همسو با انقلاب و نظام قدم بردارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار