کد خبر: 755931
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
جاده هاي تهران- قزوين ديگر تحمل ترافيک ندارد
از آنجا که استان قزوین بیشترین سهم دانشجویان غیربومی را داراست و عمده این دانشجویان از استان البرز و تهران برای تحصیل به قزوین سفر می کنند، ساخت مترو می تواند امنیت سفر آنان را تا حدودی تضمین کند. اين استان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در بین کریدور ارتباطی شمال غرب کشور همواره توجه مسئولان را به خود معطوف ساخته است.
عليرضا ضرغامي

در اين ميان شهر قزوین از دیرباز تاکنون به لحاظ موقعیت مکانی و استراتژیکی و قرارگیری بر سر نقطه اتصال شمال وجنوب و همچنین غرب و مرکز کشور قومیت های مختلفی را در خود پذیرا بوده است؛ لذا چند سالی است که توسعه راه های ارتباطی و حمل و نقل برون شهری قزوین به صورت خاص موضوع داغ جلسات مدیران استانی به ویژه اداره کل راه و شهرسازی شده است. از اين رو تقويت و نوسازي سیستم حمل و نقل برون شهری و راه اندازي مترو قزوین- هشتگرد در خروجی جلسات متعدد مدیران راه و شهرسازی استان و همچنین مذاکرات با مسئولات قرار گرفته است.

***

کار مطالعاتي مترو قزوين- هشتگرد از سال 85 آغاز شد و اين پروژه ملي در سال 92 کليد خورد و گام نخست این طرح موضوعاتی از جمله تخصیص اعتباربه میان آمد، دولت قبل به لحاظ اعتباری و تخصیص سرمایه گذاری به دلیل تمرکز بر دیگر پروژه های ملی نظیر مسکن مهر برای تامین هزینه های این پروژه به سراغ شرکت چینی رفت تا با سرمایه گذاری آن شرکت بتواند این پروژه را به بهره برداري برساند. با روی کار آمدن دولت جديد پروژه مترو قزوین- هشتگرد که دارای پنج ایستگاه قزوین، محمدیه، کاسپین، آبیک و نظر آباد بود، متوقف شد.مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه ملی از دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین خارج شده است، گفت: طرح جایگزینی از جمله دو خطه کردن راه ریلی قزوین تهران در دستور قرار گرفته است.حامد مانی فر با اشاره به اینکه دوخطه کردن ریلی آهن قزوین کردن با عنایت وزیر راه و شهرسازی فعلا جایگزین مترو قزوین هشتگرد شده، افزود: کار دوخطه کردن در فاز عملیات اجرایی از چندی پیش آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: شبکه ریلی قزوین به لحاظ تردد بالای قطارهای برون شهری نیاز به افزایش خط داشت که دوخطه کردن راه ریلی قزوین تهران می تواند گام موثری در جهت کاهش ترافیک ریلی داشته و همچنین در آینده ای نزدیک می تواند حتی جایگزین مسیر تردد جاده ای قرار گیرد.مدیر کل راه و شهرسازی قزوین افزود:پروژه دوخطه کردن ریل آهن قزوین تهران هزینه های بالغ بر 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.این مقام مسئول با اشاره به اینکه مترو قزوین هشتگرد هنوز منتفی نشده است، افزود: با توجه به اینکه الویت حمل و نقلی قزوین دوخطه کردن ریل آهن قزوین تهران بود، فعلا پروژه قبل از دستور کار خارج شده و در آینده نه چندان دور به آن خواهیم پرداخت.

شهروندان لحظه شماري مي کنند

با توجه به آلودگی های ناشی از تردد بي شمار خودرو ها در اتوبان قزوین و همچنین مشکلات زیست محیطی، توسعه سیستم حمل و نقل ریلی و همچنین مترو می تواند بار ترافیکی را از دوش جاده های مواصلاتی قزوین به پایتخت کم کند.بنا به گفته ساکنان اين استان ترافیک می تواند بسیاری از زمان مردم را به خود اختصاص دهد و روزانه بسیاری از وقت و زمان مردم در ترافیک جاده ها هدر می رود که همین زمان را می توانند در کنار خانواده خود سپری کنند.علاوه بر اين بروز حوادث جاده اي در مسيرهاي پرتردد اين استان پس از راه اندازي مترو به حد چشمگيري کاهش خواهد يافت.مجتبی بهرامی یکی از کارگران شرکت صنعتی در حومه نظرآباد کرج در خصوص مشکلات ترددی که طی 5 سال با آن روبروست به "جوان" می گوید: از سال 89 برای امرار معاش خانواده ام به یکی از شرکت های نظر آباد آمده ام و به خاطرنداشتن سرویس ایاب و ذهاب در محل کارم مجبورم صبح ها ساعت 4:30 دقیقه از خانه ام که در قزوین است بیرون آیم و با اتوبوس یا وسیله نقلیه سواری بین شهری خود را به محل کارم برسانم.این همشهری قزوینی با اشاره به ساخت مترو قزوین به هشتگرد مي گويد: در صورت ساخته شدن مترو قزوین –هشتگرد استرس زود بیدارشدن و با تاخیر به محل کار رسیدن را نخواهم داشت .يکي ديگر از ساکنان شهر قزوين با اشاره با اینکه ساخت مترو ممکن است در ابتدا هزینه بسیاری را برای کشور متحمل سازد، مي گويد: ساخت مترو قزوین می تواند در کاهش هدر رفت زمان که ناشی از ترافیک است موثر باشد و تلافات جاده ای که هزینه هنگفتی را به کشور و خانواده ها متحمل می کند را کاهش داده و در آینده ای نزدیک پس از بهره برداری از مترو هزینه های آن به نقطه سربه سر خود برسد.نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه احداث مترو در زیرساخت های برون شهری قزوین و حوزه راهداری کشور نقش بسزایی دارد، به "جوان" گفت: مسئولان قزوین همواره دنبال احداث مترو قزوین –هشتگرد بوده و هستند و این پروژه دارای اولویت در استان بشمار می آید.

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی با اشاره به اینکه دانشجویان غیر بومی برای تحصیل در دانشگاه های قزوین دائما در حال سفر هستند، افزود: ساخت مترو قزوین می تواند تاحدودی مشکلات تردد دانشجویان را مرتفع کند.وی بااشاره به اینکه طول مسیر مترو قزوین-هشتگرد 74 کیلومتر است، گفت: با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی دوخطه کردن راه ریلی قزوین تهران را در دستور کار قرار داده است ولی هنوز از اولویت پروژه احداث مترو قزوین-هشتگرد کاسته نشده است.امیدواریم با احداث مترو قزوین- هشتگرد شاهد کاهش ترافیک، آلودگی هوا و تصادفات باشیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار