کد خبر: 755910
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
70 درصد تولید میگوی کشور در بوشهر توليد مي‌شود
استان بوشهر در بخش صید، صیادی و آبزی‌پروری از ظرفیت‌های بسيار بالایی برخوردار بوده و بخش مهمی از نیازهای کشور را تامین می‌کند. زندگي بسیاری از مردم استان بوشهر نيز به دریا وابسته بوده و از اين طريق امرار معاش مي‌کنند.
ميترا شهبازي

استان بوشهر با در اختيار داشتن 70 درصد تولید میگوی کشور در ارزآوری و اشتغالزایی براي مردم این استان نقش مهمی ایفا می‌کند. با این حال موانع و مشکلات بسياري بر سر راه این صنعت قرار دارد و به تازگی نيز بیماری لکه سفید شرايط را سخت‌تر کرده و دست‌اندرکاران اين صنعت امید چندانی به ادامه کار ندارند.

+++

با اينکه صنعت پرورش میگو در استان بوشهر نقش مهمی را در معيشت مردم ایفا می‌کند، با این حال دست‌اندرکاران این صنعت که همواره از ضعف زیرساخت‌ها و مشکلات ساختاری این صنعت ابراز نارضايتي مي‌کنند، با آمدن سونامی بیماری لکه سفید نيز همان اندک امید کساني که به اين صنعت اشتغال داشتند نيز از دست داده و اکنون آينده روشني را براي ادامه کار متصور نمي‌شوند. امسال میزان تولید میگو به علت شیوع بیماری لکه سفید در مزارع حدود 50 تا 55 درصد کاهش یافته است.

مبلغ خسارت وارد شده بايد پرداخت شود

استاندار بوشهر با اشاره به اينکه بايد خسارتي که پرورش‌دهندگان میگوی استان بوشهر وارد شده جبران شود، مي‌گويد: اين استان در بخش صید، صیادی و آبزی‌پروری دارای ظرفیت‌های بالایی است و بخش مهمی از نیازهای کشور را تامین می‌کند. دریا نيز در تامين نيازهاي زندگی مردم این منطقه نقش بسیار مهمی دارد. به همين دليل متوليان باید برای رفع مشکلات مردم در این زمینه با جديت بيشتري دست به کار شوند تا اين صنعت افول نکند. مصطفی سالاری با اشاره به اينکه مشکلات استان بوشهر بايد به صورت تخصصی مورد بررسي قرار گيرد، مي‌افزايد: شناسایی مشکلات زیست محیطی وآلایندگی دریایی ضروری است. با توجه به اينکه تولید ۷۰ درصد از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر انجام مي‌گيرد،‌ تثبیت شغل پرورش‌دهندگان میگو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این راستا باید گام‌هاي اساسي برداشته شود.

وی با اشاره به اينکه بايد براي جلوگیری از وارد شدن خسارت به ذخائر آبزیان در خلیج فارس متوليان هرچه سريع‌تر دست به کار شوند، ادامه مي‌دهد: در اين راستا صید غیرمجاز در دریا بايد بيشتر از گذشته کنترل شود و انجام پایش تصویری توسط دوربین‌های پیشرفته برای شناسایی متخلفان نيز ضروری است. استاندار بوشهر با اشاره به اینکه بیماری لکه سفید باعث ورود خسارت‌های جدی به پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر شده است، مي‌گويد: براي جبران خسارت‌های وارد شده به پرورش‌دهندگان میگوی استان بايد مبلغ آسيب وارد شده محاسبه شده و به دست‌اندرکاران اين صنعت پرداخت شود.

توليد ميگو سقوط کرد، صادرات جان گرفت!

رئیس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن اطلاع رساني از کاهش تولید میگو به علت گسترش بیماری لکه سفید مي‌گويد: با اينکه در سال جاري با کاهش توليد ميگو روبه رو بوده ايم اما براي کاهش خسارت هاي وارد شده ظرفيت صادرات بازارهای بین‌المللی برای میگوی ایران افزایش می‌یابد. صادرات میگوی تولیدی کشور را به عنوان یک برنامه در دستور کار داریم و تلاش می‌شود که از ظرفیت‌های مختلف برای این منظور استفاده شود.حسن صالحی با اشاره به توافقات صورت گرفته برای صادرات میگوی کشور به بازار کشورهای آسيايي، مي‌افزايد: برای ایجاد بازار جدید میگوی ایران در کشور چین نیز در تلاش هستیم و صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاه کشور چین شرکت کردند.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اينکه برای گنجاندن میگو در سبد غذایی مردم کشور بايد تلاش بيشتري صورت گيرد، مي‌گويد: حضور در نمایشگاه‌های شهرهای بزرگ می‌تواند زمینه را برای توسعه بازار میگو فراهم سازد. شیوع بیماری لکه سفید در سایت‌های پرورش میگو زیان‌هایی را به پرورش‌دهندگان وارد کرده و اکنون محاسبه ميزان خسارت‌ها برای پرداخت غرامت در حال بررسی است و میزان کلی خسارت تا زمانی که برداشت به صورت کامل انجام نشده، مشخص نیست.

صالحی با اشاره به تولید بیش از ۱۴ هزار تن میگو طی سال گذشته در استان بوشهر ادامه مي‌دهد: شیوع بيماري لکه سفيد در سایت‌های پرورشی میگوی استان بوشهر باعث شده تا امسال ۸.۵ هزار تن میگو در استان تولید شود. با اينکه بيماري لکه سفيد خسارت‌هاي زيادي را با خود به همراه داشته است، اما خوشبختانه ۷۰ درصد استخرهای پرورش میگو در استان بوشهر بیمه هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار