کد خبر: 755907
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
به مناسبت سالروز شهادت این شهید مدق
کتاب اینک شوکران، از مجموعه کتاب های انتشارات روایت فتح، روایت زندگی سردار شهید منوچهر مدق از زبان همسرش است. این کتاب بارها تجدید چاپ شده و از جمله آثار پر طرفدار ادبیات دفاع مقدس به شمار می رود. به مناسبت سالروز شهادت این شهید بزرگوار نگاهی به «اینک شوکران» داریم.
اینک شوکران، نوشته­‌هایی است درباره مردانی که در سال­‌های جنگ، زخمی شدند. زخم­‌ها اما آن­ها را نبرد، زخم­‌ها ماند تا سال­‌ها بعد از جنگ و محملی شد برای نماندنشان. اینک شوکران، برجسته است، پررنگ است، درست مثل همان کلمه­‌هایی که وسط قهوه­‌ای سوخته جلد، حک شده­‌اند.

اینک شوکران، جلد یک، روایت عشق است. می­‌توان آن را حس کرد، یک حس لطیف غمناک، درست مثل عشق، در هر سطر به رگ ذهنت رانده می­‌شود. مورمور عشق را حس می­‌کنی. حسرتش به دلت می­‌نشیند. بله! حسرت.

«منوچهر مدق» و «فرشته ملکی» در قلبت حسرت می‌آفرینند. حس­‌هایشان یکی است، حسی از روح یکی به روح دیگری نفوذ می­‌کند:«منوچهر صبور بود. بی­‌قرار که می­‌شد، من بی­طاقت می‌­شدم.»

فقط این نیست. بازیگوشی­‌های زمینی هم هست: «آن روز، از روی شیطنت یک طرف ریش­‌هایش را با تیغ برده بود تا چانه، و بعد چون چاره‌­ای نبود، همه را از ته زده بود... منوچهر مجبور شد یک ماه مرخصی بگیرد و بماند پیش فرشته. روش نمی‌­شد با آن سر و وضع برود سپاه، بین بچه­‌ها

فرشته، هر کاری می­‌کرد تا بیشتر با هم باشند. دوستش داشت، حسی که بعد از آمدن بچه‌­ها هم تغییر نکرد. این عشق، مرد را روی زمین نگه داشته بود. فرشته به رفتن او راضی نمی‌­شد: «برای خودت نقشه شهادت نکشی‌ها. من اصلاً آمادگی‌ش را ندارم. مطمئن باش تا من نخواهم، تو شهید نمی­‌شوی.» همین‌طور هم شد. جنگ به پایان رسید، اما منوچهر مدق با وجود ترکش­‌هایی که توی تنش لانه کرده بود، شهید نشد.

ترکش­‌ها، نفس­‌هایی که به شماره می­‌افتاد و زندگی که هر روز برای مرد، سخت­‌تر می­‌شد، اما فرشته نمی­‌خواست او برود، راضی نمی­‌شد: «همه را واسطه می‌کردم تا او بیش­تر بماند

اما نمی­‌شد، مرد باید می­رفت، رفتنی که رضایت می­‌خواست، رضایت او را. بالاخره راضی شد: «خدایا، من راضیم به رضایت. دلم نمی­‌خواهد منوچهر بیش­تر از این عذاب بکشد

کتاب «اینک شوکران1» روایت زندگی منوچهر مدق از زبان همسرش است که انتشارات روایت قتح آن را روانه بازار کتاب کرده است.

این کتاب که در زمره پرفروش‌ترین کتب انتشارات روایت فتح است و بارها مورد تجدید چاپ قرار گرفته است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ریحانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
2
4
ممنون از سایت خوبتون
فرشته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
1
1
سلام بادیدن اسم کتاب و همسر شهید خاطراتم تداعی شد. دبیرستانی بودم که همایشی برگزار شد که کتاب اینک شوکران رو باید میخوندیم و برداشتمون رو برای خانم ملکی مینوشتیم. بعد از خوندن کتاب و درک سختی هایی که کشیده بودن واقعا تنها چیزی که میخواستم این بود که از نزدیک این خانم رو ببینم و لطف خدا شامل حالم شد و اون مسابقه رو برنده شدم و هدیه ای ارزشمند رو از دستان سرکار خانم ملکی به یادگار گرفتم.انشالله هرجاهستند سلامت باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار