کد خبر: 755713
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
برگزاري سومين اجلاس سران مجمع كشورهاي صادركننده گاز
حجت الاسلام روحاني: توليد گاز ايران تا دو سال آينده به هزار ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد. تداوم افزايش سريع ظرفيت‌هاي توليد گاز ايران در دو سال گذشته، اين امكان را به ايران مي‌دهد كه صادرات گاز را به كشورهاي همسايه از طريق خط لوله و ساير نقاط دنيا از طريق LNG افزايش دهد.
سومين اجلاس سران مجمع كشورهاي صادركننده گاز روز گذشته با تأخيري يك ساعته در تهران برگزار شد. سران 9 كشور جهان به تهران آمدند تا درباره نقش گاز در معادلات جهاني به گفت‌وگو بنشينند.
به گزارش جوان، حجت الاسلام حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان به عنوان ميزبان اين نشست كه سخنران نخست بود، گفت: راهبرد ما بر افزايش توليد و صادرات گاز طبيعي از طريق سرمايه‌گذاري در ميادين نفت و گاز استوار شده است. طبعاً اولويت همكاري‌هاي بين‌المللي ما در اين فعاليت‌هاي كشورهاي عضو مجمع صادركننده گاز است.
 رئيس‌جمهوري از رؤساي كشورها و دولت‌هاي عضو مجمع دعوت كرد براي ارتقاي همكاري‌ها و حفظ منافع متقابل در سرمايه‌گذاري‌هاي ايران براي توسعه منابع عظيم گاز اين كشور كه در راستاي افزايش سهم مجمع در توليد و تجارت گاز طبيعي در جهان است، مشاركت كنند.
رئيس‌جمهوري به اهميت حفظ محيط زيست اشاره كرد و اظهارداشت: به‌رغم اهميت و ضرورت استفاده از انرژي فسيلي، بهره‌برداري ناپايدار از اين منابع انرژي، باعث بروز برخي آسيب‌هاي اجتماعي شده و آثار منفي بر محيط زيست داشته است و جهان را با مسئله خطيرِ موازنه، ميان استفاده از انرژي براي توسعه اقتصادي و حفظ محيط زيست مواجه ساخته است.
روحاني با تاكيد بر اينكه لازم است به موضوع انرژي در قالب توسعه پايدار، توجه شود، گفت: به همين دليل پيشنهاد كرده‌ايم، در پيامي از اين اجلاس، به كنفرانسِ كاپ 21 كه در صدد دسترسي به توافقي بين‌المللي در مسائل و سياست‌هاي مربوط به تغيير اقليم است و در هفته آينده در پاريس برگزار خواهد شد، مراتب آمادگي و علاقه مجمع كشورهاي صادر كننده گاز را براي همكاري و هماهنگي سياست‌هاي اعضاي مجمع با توافق‌هاي بين‌المللي در مسائل محيط زيست اعلام نماييم.
رئيس‌جمهوري گفت: همه كشورها به‌ويژه كشورهاي در حال توسعه بر اين باورند كه گاز طبيعي مي‌تواند به عنوان پلي مطلوب، براي گذار از دوران سنتي استفاده از سوخت‌هاي فسيلي، به دورانِ بهره‌برداري بيشتر از انرژي‌هاي تجديدپذير تبديل شود. علاوه بر اين، افزايش تجارت گاز طبيعي باعث افزايش همبستگي ميان جوامع شده و به ثبات، امنيت و يكپارچگي در روابط بين‌المللي كشورها كمك مي‌كند.  رئيس‌جمهوري تصريح كرد: در فضاي تعامل بين كشورهاي دوست كه داراي منافعي همسو هستند و در يك مجمع بين‌الدولي كه با همدلي اعضاي آن 15 سال پيش در تهران پايه‌گذاري شده، افزايش منافع يك كشور، ضرورتاً با زيان عضو ديگر تأمين نمي‌شود، بلكه منافع هر يك از كشورهاي عضو مي‌تواند در قالب يك استراتژي واحد جمعي با افزايش منافع جمعي و تسهيم آن به‌صورت بهتري ميسر و تأمين شود.  وي تاكيد كرد: توليد گاز ايران تا دو سال آينده به هزار ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد؛ تداوم افزايش سريع ظرفيت‌هاي توليد گاز ايران در دو سال گذشته، اين امكان را به ايران مي‌دهد كه صادرات گاز را به كشورهاي همسايه از طريق خط لوله و ساير نقاط دنيا از طريق LNG افزايش دهد.
 
آماري كه پوتين داد
ولاديمير پوتين به عنوان مهم‌ترين چهره حاضر در اين اجلاس نيز در سخنان خود، آمارهاي روز گازي را در دستور كار قرارداد؛ پوتين كه يكي از سهامداران بزرگ شركت گازپروم به شمار مي‌رود، در اين اجلاس گفت: روسيه درصدد است با همكاري كشورهاي عضو بورس گاز را فعال كند.  او تصريح كرد: براي سال 2025، 835 مترمكعب گاز توليد خواهيم كرد و درصدد هستيم كه به سمت شرق نيز گاز صادر كنيم. در طول 14 سال گذشته اعضاي اين مجمع توانستند مجموعه خودشان را به يك سازمان معتبر بين‌المللي تبديل و از منافع خود در بازارهاي بين‌المللي حمايت كنند.
رئيس‌جمهور روسيه خاطرنشان كرد: اين مجمع حدود 79 درصد از گاز كلي جهان را توليد مي‌كند. نيمي از تجارت انرژي به كشورهاي عضو اين مجمع مربوط است و كشور روسيه سرمايه‌گذاري بسيار زيادي را در اين زمينه انجام داده است.  وي در ادامه تصريح كرد: گاز يكي از انواع انرژي است كه بسيار انرژي پاكي است و مصرف آن سال به سال افزايش پيدا مي‌كند و براساس پيش‌بيني‌ها تا سال 2040، 32 درصد افزايش تقاضا در اين زمينه را شاهد خواهيم بود و اين مسئله موجب مي‌شود ما فعاليت‌هاي گسترد‌ه‌اي را در زمينه گاز طبيعي داشته باشيم، هر چند چالش‌هاي بسياري را هم خواهيم داشت.  پوتين اظهار داشت: ما بايد به سرعت پروژه‌هاي گازي خود را به مرحله بهره‌برداري برسانيم و زيرساخت‌هاي انتقال گاز طبيعي را مهيا سازيم و بتوانيم بستر امني را براي صادرات گاز فشرده به چين فراهم آوريم.  رئيس‌جمهور روسيه تاكيد كرد: ما نبايد قراردادهاي درازمدت خود را با ساير كشورها كنار بگذاريم، چرا كه ما پروژه افزايش توليد گاز را در نظر گرفتيم و با همكاران و شركاي خود در اتحاديه اروپايي طرح‌ها و پروژ‌ه‌هاي زيرساختي فراواني را در نظر گرفتيم.  وي در پايان خاطرنشان كرد: در نظر داريم تا فروش ال‌ان‌جي را تا 60 ميليون تن افزايش دهيم و اين كار را هم از سمت شرق و هم غرب آغاز كنيم و مطمئن هستيم مي‌توانيم مشكلات را با همكاري شركاي خود در اين مجمع و يا ساير كشورهاي پشت سر بگذاريم.
 
فشار امريكا بر بوليوي
رئيس‌جمهور بوليوي هم در اين اجلاس گفت: به يمن مبارزه ملت بوليوي توانستيم حق حاكميت بر منابع طبيعي را به دست آوريم و به يمن اين اراده ملي شاهد جلب و جذب سرمايه‌گذاري خارجي در بوليوي بوده‌ايم.
اوو مورالس اظهار داشت: دفعه قبل كه به ايران سفر كردم گروه‌هاي فشار به من فشار مي‌آوردند و تهديد مي‌كردند كه صلاح نيست به ايران برويد يا با رئيس‌جمهور ايران نشست داشته باشيد چون امريكا فشار زيادي به آنها و به ما وارد مي‌كرد اما خوشبختانه آن شرايط سخت گذشته است. از رئيس‌جمهور ايران و ديگر رؤسا خواهش مي‌كنم چهارمين اجلاس سران را در بوليوي برگزار كنيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
0
در مذاکرات هسته ای به نتیجه ای نرسیدند . حالا نوبت گاز شد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار