کد خبر: 755683
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
رهبر انقلاب در ديدار 2 ساعته با پوتين وي را دعوت به تعامل براي مقابله با رفتارهاي امريكا در منطقه غرب آسيا كرد
رهبر معظم انقلاب در ادامه ديدارهاي سران مجمع كشورهاي صادر‌كننده گاز با ايشان روز گذشته، رؤساي جمهور روسيه، ونزوئلا و نيجريه را به حضور پذيرفتند.
رهبر معظم انقلاب در ادامه ديدارهاي سران مجمع كشورهاي صادر‌كننده گاز با ايشان روز گذشته، رؤساي جمهور روسيه، ونزوئلا و نيجريه را به حضور پذيرفتند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه با استقبال از گسترش بيشتر همكاري‌هاي «دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي» از حضور تأثيرگذار مسكو در مسائل منطقه‌اي، به‌ويژه سوريه تمجيد كردند و افزودند: نقشه بلند مدت امريكا براي منطقه به زيان همه ملت‌ها و كشورها، به ‌ويژه ايران و روسيه است و بايد با هوشمندي و تعامل نزديك‌تر، آن را خنثي كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار كه حدود دو ساعت طول كشيد، آقاي پوتين را شخصيت برجسته‌اي در دنياي امروز خواندند و با تشكر از تلاش‌هاي اين كشور در موضوع هسته‌اي افزودند: اين مسئله به يك سرانجامي رسيده است اما ما هيچ اعتمادي به امريكايي‌ها نداريم و با چشمان باز، رفتار و عملكرد دولت امريكا را در اين قضيه تحت نظر داريم. ايشان با اشاره به جديت آقاي پوتين و مسئولان جمهوري اسلامي ايران براي گسترش روابط دوجانبه خاطرنشان كردند: سطح همكاري‌ها از جمله در مسائل اقتصادي مي‌تواند بسيار بيشتر از سطح فعلي توسعه يابد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به همكاري مناسب تهران- مسكو در عرصه‌هاي سياسي- امنيتي، مواضع رئيس‌جمهور روسيه به‌ويژه در يكسال و نيم اخير را در مسائل مختلف، خيلي خوب و مبتكرانه خواندند و افزودند: امريكايي‌ها هميشه تلاش مي‌كنند رقباي خود را در موضع انفعال قرار دهند اما شما اين سياست را خنثي كرديد. ايشان، تصميمات و اقدامات مسكو در موضوع سوريه را موجب افزايش اعتبار منطقه‌اي و جهاني روسيه و شخص آقاي پوتين برشمردند و افزودند: امريكايي‌ها در نقشه‌اي بلندمدت، درصددند با تسلط بر سوريه و سپس گسترش كنترل خود بر منطقه، خلأ تاريخي تسلط نداشتن بر غرب آسيا را جبران كنند كه اين نقشه تهديدي براي همه ملت‌ها و كشورها به‌ويژه روسيه و ايران است.
رهبر انقلاب تأكيد كردند: امريكايي‌ها و دنباله‌هاي آنها در مسئله سوريه درصددند اهداف تحقق نيافته خود از راه نظامي را در عرصه سياسي و پاي ميز مذاكره محقق كنند كه بايد با هوشمندي و از موضع فعال، جلوي اين كار را گرفت.

  
امريكا حق ندارد رأي مردم سوريه را ناديده بگيرد
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اصرار امريكايي‌ها بر رفتن بشار اسد، يعني رئيس‌جمهور قانوني و منتخب مردم سوريه را از جمله نقاط ضعف سياست‌هاي اعلامي واشنگتن دانستند و افزودند: رئيس‌جمهور سوريه در انتخاباتي سراسري رأي اكثر مردم سوريه را با ديدگاه‌هاي «سياسي، مذهبي و قومي مختلف» به‌دست آورده و امريكا حق ندارد اين رأي و انتخاب مردم سوريه را ناديده بگيرد.
رهبر انقلاب تأكيد كردند: درباره سوريه هر راه حلي بايد با اطلاع و موافقت مردم و مسئولان اين كشور دنبال شود. ايشان كمك‌هاي باواسطه و بي‌واسطه امريكايي‌ها به گروه‌هاي تروريستي از جمله داعش را از ديگر نقاط ضعف آشكار سياست‌هاي امريكا خواندند و افزودند: همكاري با كشورهايي كه به‌خاطر حمايت از تروريست‌ها اعتباري در افكار عمومي منطقه و جهان ندارند نشان مي‌دهد امريكايي‌ها از ديپلماسي شرافتمندانه برخوردار نيستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: به همين علت ما به‌جز مسئله هسته‌اي (كه البته آن هم دلايل خاص خود را دارد)، نه درباره سوريه و نه در هيچ موضوع ديگري مذاكره دوجانبه با امريكايي‌ها نداريم و نخواهيم داشت. رهبر انقلاب اسلامي، حل صحيح موضوع سوريه را بسيار مهم و در آينده منطقه تأثيرگذار برشمردند و خاطرنشان كردند: اگر تروريست‌هايي كه اين جنايات را در سوريه مرتكب مي‌شوند سركوب نشوند، دامنه فعاليت‌هاي مخرّب آنها به آسياي ميانه و مناطق ديگر گسترش خواهد يافت.


  
پوتين: متعهديم به شركايمان خنجر نزنيم
در اين ديدار رئيس‌جمهور روسيه نيز با اشاره به تجربيات ارزشمند رهبر انقلاب اسلامي و ابراز خشنودي از ديدار ايشان گفت: توسعه روابط دو كشور، از جمله در عرصه فناوري، هوافضا و تكنولوژي‌هاي پيشرفته شتاب بيشتري يافته و ما بسيار خرسنديم كه با جمهوري اسلامي ايران در موضوع امنيت و حل‌وفصل بحران‌هاي منطقه‌اي و جهاني نيز همكاري بسيار فعالي داريم. آقاي پوتين جمهوري اسلامي را كشوري مستقل، استوار و با دورنمايي بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: شما را متحدي مطمئن و قابل تكيه در منطقه و جهان مي‌دانيم.
رئيس‌جمهور روسيه گفت: ما متعهديم كه برخلاف برخي‌ها به شركايمان از پشت خنجر نزنيم و هيچ‌وقت در پشت پرده اقدامي بر ضد دوستانمان انجام ندهيم و اگر اختلافي هم داشته باشيم، با صحبت به تفاهم برسيم. آقاي پوتين، مواضع دو كشور را در موضوع سوريه بسيار نزديك خواند و با اشاره به اهميت فراوان همكاري‌ها در اين زمينه گفت: ما نيز تأكيد داريم كه حل بحران سوريه فقط از طريق سياسي و پذيرش رأي مردم اين كشور و خواست همه اقوام و گروه‌هاي سوري امكان‌پذير است و هيچ‌كس حق ندارد نظر خود را به مردم اين كشور تحميل كند و به‌جاي آنها درباره ساختار حكومت و سرنوشت رئيس‌جمهور سوريه تصميم بگيرد.
  
مدعيان دموكراسي نمي‌توانند با انتخابات در سوريه مخالفت كنند
رئيس‌جمهور روسيه تأكيد كرد: همانطور كه جنابعالي فرموديد امريكايي‌ها مي‌خواهند اهداف محقق نشده خود را در ميدان درگيري‌هاي سوريه، پاي ميز مذاكره پيگيري كنند و ما مراقب اين مسئله هستيم.
ولاديمير پوتين با تأكيد بر ادامه حملات اين كشور به گروه‌هاي تروريستي در سوريه، همكاري و همفكري تهران- مسكو را درباره روند حل سياسي مسئله سوريه كاملاً ضروري خواند و گفت: كساني كه در جهان ادعاي دموكراسي دارند نمي‌توانند با انتخابات در سوريه مخالفت كنند. در پايان اين ديدار رئيس‌جمهور روسيه يكي از قديمي‌ترين نسخ قرآن كريم را به‌عنوان هديه‌اي بسيار ارزشمند تقديم رهبر انقلاب اسلامي كرد. رهبر انقلاب از اين هديه تشكر كردند.
  
تنها راه پيشرفت كشورهاي مستقل
همچنين حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح دوشنبه در ديدار آقاي نيكلاس مادورو، رئيس‌جمهوري ونزوئلا با تجليل از مقاومت و حركت الهام بخش ونزوئلا در مقابل سياست‌هاي استكباري تأكيد كردند: امروز سياست‌هاي استكباري همچون بلايي بزرگ به جان بشريت افتاده و تنها راه پيشرفت و پيروزي كشورهاي مستقل، «ايستادگي» و «تكيه بر توده‌هاي مردم» در «جنگ اراده‌ها» است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سياست‌هاي طمع‌ورزانه امريكا در منطقه امريكاي لاتين افزودند: امريكا اين منطقه را حياط خلوت خود مي‌دانست اما حركت بي‌بديل ونزوئلا توانست اين منطقه را به نقطه‌اي مستقل و با هويت تبديل كند. رهبر انقلاب، هدف امريكا از فشار بر ونزوئلا را نابود كردن مقاومت الهام‌بخش دولت و ملت ونزوئلا خواندند و خاطرنشان كردند: جنگ‌هاي امروز دنيا در واقع «جنگ اراده‌ها» است و شما با ايستادگي و استحكام اراده‌ها و استفاده از ظرفيت‌هاي فراوان كشورتان خواهيد توانست بر مشكلات پيروز شويد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به الگوي موفق انقلاب اسلامي در براندازي رژيم وابسته و مسلح پهلوي گفتند: امام خميني(ره) با دست خالي اما با تكيه بر آحاد مردم و به صحنه آوردن آنها توانست حكومت مورد حمايت امريكا و اروپا را ساقط كند و راه پيروزي و استمرار موفقيت دولت‌هاي مستقل، استفاده از همين نسخه است. ايشان دستيابي جمهوري اسلامي ايران به پيشرفت‌هاي علمي و فناوري خيره‌كننده با وجود حجم انبوه فشارها و تحريم‌هاي دشمنان را تجربه‌اي ارزشمند دانستند و افزودند: اين تجربه با اتكا به حضور و همراهي مردم به دست آمد و كليد حل مشكلات جلب عواطف و دل‌هاي مردم با انجام كار و خدمت صادقانه به آنهاست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين بر افزايش سطح همكاري‌هاي دوجانبه ايران و ونزوئلا تأكيد كردند و گفتند: ايران، پيشرفت و موفقيت ونزوئلا را پيشرفت و موفقيت خود مي‌داند. در اين ديدار كه جهانگيري معاون اول رئيس جمهور نيز حضور داشت، نيكلاس مادورو، رئيس جمهوري ونزوئلا با اظهار خرسندي از ملاقات مجدد با رهبر انقلاب اسلامي، ايران را داراي هويت تاريخي خواند و گفت: ايران و ونزوئلا دوستان حقيقي و برخوردار از روابط پايدار هستند. مادورو با اشاره به احترام و علاقه فراوان هوگو چاوز، رئيس‌جمهور فقيد ونزوئلا به ايران و رهبر انقلاب اسلامي افزود: من نيز درس‌هاي زيادي از ملاقات با شما آموخته‌ام و سخنان و توصيه‌هاي شما تأثير زيادي در من داشته است. رئيس جمهوري ونزوئلا با تأكيد بر ضرورت ايستادگي در دفاع از استقلال ملي خاطرنشان كرد: امپرياليسم با ايجاد آشوب و هرج و مرج در جهان و تحقير هويت كشورها، به دنبال نابود كردن استقلال ملت‌هاست. مادورو با اشاره به آمادگي دولت و ملت ونزوئلا براي مقابله با توطئه‌هاي امريكا گفت: همانطور كه جنابعالي تأكيد كرديد بايد با جنگ اراده‌ها و تكيه بر مردم، دشمنان را شكست دهيم. رئيس جمهوري ونزوئلا اهميت اجلاس كشورهاي صادركننده گاز و لزوم بازيابي اهميت اوپك را نيز يادآور شد و افزود: بايد براي افزايش سطح همكاري‌هاي دوجانبه و اجراي پروژه‌هاي مشترك طرح‌ريزي جديدي انجام دهيم و همچون گذشته روابط خود را در بالاترين سطوح حفظ كنيم و ارتقا دهيم.
  
ائتلاف‌هاي مدعي مبارزه با تروريسم قابل‌اعتماد نيستند
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين در ديدار محمد بوهاري، رئيس‌جمهوري نيجريه، افزايش همكاري‌هاي كشورهاي اسلامي در دفاع از هويت اسلام و مسلمانان را يك ضرورت اساسي برشمردند و تأكيد كردند: ائتلاف‌هاي جهاني مدعي مبارزه با جريان‌هاي تروريستي به هيچ وجه قابل اعتماد نيستند زيرا در پشت پرده ايجاد يا حمايت از تروريست‌هايي نظير داعش همين عوامل مخرّب به خصوص امريكا قرار دارند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «دشمنان صريح اسلام» و «دشمناني را كه به‌نام اسلام با اسلام دشمني مي‌كنند»، دو لبه يك قيچي دانستند و افزودند: كشورهاي اسلامي در مقابل اين دشمنان خطرناك بايد با افزايش همكاري‌ها از هويت و منافع خود حفاظت كنند. رهبر انقلاب، اميد بستن به همكاري و كمك امريكا و غرب در مبارزه عليه جريان‌هاي تروريستي نظير داعش و بوكوحرام را نادرست خواندند و گفتند: بر اساس اطلاعات دقيق، در عراق، امريكايي‌ها و برخي كشورهاي مرتجع منطقه به طور مستقيم به داعش كمك مي‌كنند و نقش مخربي دارند. ايشان افزايش ارتباطات كشورهاي اسلامي را به معناي مسدود كردن ارتباطات با ساير كشورها ندانستند و افزودند: جمهوري اسلامي روابط گسترده‌اي با همه كشورها به‌جز امريكا و رژيم‌صهيونيستي دارد اما معتقديم كشورهاي اسلامي بايد بسيار بيشتر به يكديگر نزديك شوند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اظهار خرسندي از انتخاب آقاي بوهاري به عنوان يك مسلمان معتقد به عنوان رئيس جمهور كشور برجسته و مهم نيجريه، ظرفيت‌هاي تعامل و همكاري ميان دو كشور را فراوان خواندند و تأكيد كردند: اين ظرفيت‌ها بايد شناسايي شوند و مورد تبادل قرار گيرند.
  
قرآن نفیس خطی، هدیه پوتین به رهبر معظم انقلاب
يكي از اين ديدارها كه خارج از عرف ديپلماتيك و بدون تشريفات خاص برگزار شد، ديدار ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه با معظم له بود. پوتين پس از پياده شدن از هواپيما متواضعانه و بدون تشريفات و توجه به پروتكل‌هاي ديپلماتيك، مستقيم به ديدار رهبر معظم انقلاب رفت. اين ديدار حدود دو ساعت به درازا كشيد، به گونه‌اي كه پوتين با تاخير به اجلاس سران مجمع كشورهاي صادر‌كننده گاز در محل اجلاس سران رسيد. اين براي نخستين بار است كه رئيس‌جمهور كشوري خارج از تشريفات دپيلماتيك به‌ طور مستقيم از فرودگاه به ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي مي‌رود.
از حاشيه‌هاي ديگر اين ديدار، اهداي يك جلد قرآن نفيس خطي از سوي ولاديمير پوتين به رهبر معظم انقلاب بود كه در نوع خود جالب بود.  
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار