کد خبر: 755605
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
حدود يك سوم كاربران تلگرام را ايراني‌ها در بر مي‌گيرند و اين شركت ارائه‌كننده نيز گام بزرگي براي ترويج خواسته‌هاي خود برداشته است. اما سؤال اساسي اين است كه مديران تلگرام چه پاسخي براي اين حركت دارند؟ آيا با شركتي كه به قوانين جمهوري اسلامي ايران احترام نمي‌گذارد و در واقع به فرهنگ اسلامي توهين مي‌كند، هنوز بايد همكاري ادامه داشته باشد؟
وحيد مهري
حدود يك سوم كاربران تلگرام را ايراني‌ها در بر مي‌گيرند و اين شركت ارائه‌كننده نيز گام بزرگي براي ترويج خواسته‌هاي خود برداشته است. اما سؤال اساسي اين است كه مديران تلگرام چه پاسخي براي اين حركت دارند؟ آيا با شركتي كه به قوانين جمهوري اسلامي ايران احترام نمي‌گذارد و در واقع به فرهنگ اسلامي توهين مي‌كند، هنوز بايد همكاري ادامه داشته باشد؟
اگر كمي به عقب برگرديم، تصاويري روشن و صريح از زندگي به‌دست مي‌آوريم. تصاويري كه در آن كوچه‌هاي شهر پر از بچه‌هايي بود كه سرگرم انواع بازي‌ها بودند. ذوق و شوق كودكان و نوجوانان حتي گاهي اوقات باعث مي‌شد بزرگسالان نيز خود را در چنين موقعيتي قرار دهند.  اما امروزه شاهد پيشرفت تكنولوژي هستيم كه تمام ابعاد زندگي كنوني بشر را فراگرفته است و وسايل ارتباطي جايگزين همه تفريحات گذشته شده است. تكنولوژي‌اي كه وارد كشور شده است، به رغم تمام مزايايي كه دارد، به نوعي بشر را به حال خود رها نمي‌كند.  رشد تكنولوژي و پيشرفت سريع علم و فناوري و ارتباطات به قدري سريع شده است كه ظرف چند سال گذشته سبك زندگي مردم را به كلي تغيير داده است. امروزه در كوچه و خيابان، مترو، اتوبوس و... شاهد افراد زيادي هستيم كه در حال استفاده از تلفن همراه هستند.  تلگرام، وايبر، واتس آپ، تانگو و... از جمله نرم‌افزارهايي هستند كه چند سالي است مورد استفاده كاربران قرار گرفته است. از اين ميان تلگرام (Telegram Messenger) به دليل امنيت بالاي خود توجهات بسياري را جلب كرده است. علاوه بر اين مي‌توان به اختلالات موجود در وايبر و كاهش سرعت آن اشاره كرد كه باعث شد كاربران به سمت تلگرام رغبت بيشتري نشان دهند تا جايي كه آمارها نشان مي‌دهد و محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز به استفاده 14 ميليوني مخاطبان از اين نرم افزار اذعان دارد.  اما نكته مهم در خصوص تلگرام، ارائه نسخه جديد آن است كه در اين نسخه انيميشن‌هاي جديد و شكلك‌‌هاي   emojiجديد را رونمايي كرده است.  بايد گفته شود كه استفاده از اين شكلك‌ها موضوع جديدي نيست و سال‌ها پيش از ياهومسنجر تا پيام‌رسان‌هاي موبايلي همواره روي اين موضوع و تنوع بخشيدن به آنها تأكيد داشته‌اند. اين شكلك‌ها در ظاهر امر چيز خاصي را ارائه نمي‌كنند، بلكه حالت‌هايي از چهره افراد مانند خشمگين بودن، خنديدن، گريه كردن و... را ارائه مي‌دهند. اما در نسخه جديد تلگرام شاهد استفاده برخي از شكلك‌هايي هستيم كه با موازين اخلاقي و عرفي ما همخواني ندارند و در واقع به ترويج همجنس‌گرايي پرداخته‌اند.  در بخشي از اين شكلك‌هاي ارائه شده شاهد دو زن به همراه فرزند، دو مرد به همراه فرزند يا بوسه دو همجنس هستيم كه قطعاً با عرف و شرع ما همخواني ندارد، اين درحالي است كه بسياري از اين موارد در غرب رعايت نمي‌شود.

   تلگرام
محمود واعظي وزير ارتباطات چندي پيش در سفر خود به گچساران در اين خصوص گفته بود: اگر شبكه‌هاي اجتماعي بخواهند وارد فضاي غيراخلاقي شوند قطعاً مقامات و دستگاه‌هاي ذي‌ربطي كه براي فيلترينگ تصميم مي‌گيرند كه ما هم عضوي از آنها هستيم اقدام به اين كار خواهند كرد و اين موضوع تنها مربوط به يك يا دو شبكه اجتماعي نيست بلكه همه را دربرمي‌گيرد.  با همه‌ اين اوصاف، حدود يك سوم كاربران تلگرام را ايراني‌ها در بر مي‌گيرند و اين شركت ارائه كننده نيز گام بزرگي براي ترويج خواسته‌هاي خود برداشته است. اما سؤال اساسي اين است كه مديران تلگرام چه پاسخي براي اين حركت دارند؟ آيا با شركتي كه به قوانين جمهوري اسلامي ايران احترام نمي‌گذارد و در واقع به فرهنگ اسلامي توهين مي‌كند، هنوز بايد همكاري ادامه داشته باشد.  به نظر مي‌رسد مسئولان ايراني بايد خواسته‌هاي خود را در اين خصوص به شركت مذكور بازگو كنند تا براساس فرهنگ، آداب و رسوم ايراني نرم‌افزار ارائه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار