کد خبر: 754942
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
وقتي فضولات ماهي را پاك مي كنم، مردم تعجب مي كنند

پايگاه اطلاع رساني بسيج سازندگي: حجت الاسلام والمسلمين رحيم جعفري درباره واكنش مردم به پرورش ماهي قزل آلا توسط يك روحاني مي گويد: "من شغل دولتي را هم تجربه كردم اما اداره محل كارم براي من مثل يك زندان بود، لحظه شماري مي كردم تا پايم به استخر ماهي باز شود. مردم وقتي مي بينند كه من شخصا وارد استخر مي شوم و فضولات ماهي ها را پاك مي كنم يا خودم شخصا ماهي ها را در بازار مي فروشم تعجب مي كنند. آن ها عادت ندارند يك نفر با لباس روحاني را در كار توليدي ببينند. با اين وجود استقبال مي كنند و با خيال راحت ماهي مي خرند و مطمئن هستند كه من ماهي مرده و تلف شده به آن ها نمي فروشم."
كار و كوشش براي توليد ثروت و پيشرفت اقتصادي جامعه از جمله مهمترين آموزه هاي اسلام است. توليد، آباد سازي و تلاش براي به گردش انداختن ثروت در جامعه علاوه بر اينكه در كلام معصومين مورد تمجيد قرار گرفته، توسط آن بزرگواران در عرصه عمل نيز به احسن وجه به اجرا در آمده است. با اين وجود مدت هاست كه جامعه ايراني از فرهنگ كار و تلاش دور مانده، بسياري از آحاد جامعه اگر هم قرار باشد كار كنند، پشت ميزنشيني و استخدام در نهاد هاي دولتي را ترجيح مي دهند.

حجت الاسلام والمسلمين رحيم جعفري، يكي از پرورش دهندگان موفق ماهي قزل آلا در استان آذربايجان شرقي است. او با وجود برخورداري از شغل دولتي، كار توليدي را ترجيح داده و در روستاي محل تولدش سالانه 20 تن ماهي قزل آلا توليد مي كند.

تعجب از اشتغال يك روحاني در امر توليد كاملا طبيعي و در عين حال گوياي آن است كه بخش قابل توجهي از روحانيون نيز مانند مردم عادي پشت ميزنشيني و اشتغال دولتي را ترجيح مي دهند.

هسته هاي خرمايي كه امير المومنين (ع) از زمين جمع مي كرد
حجت الاسلام والمسلمين رحيم جعفري تجربياتش از اشتغال در كار توليدي را با خبرنگار ما در ميان گذاشته است. او درباره علت ورودش به عرصه توليد ماهي قزل آلا، مي گويد: "مطالعه درباره اقتصاد اسلامي از جمله حوزه هايي است كه به آن علاقمند بودم. در جريان مطالعاتم مرتبا با روايات و احدايث ائمه معصومين (ع) درباره اهميت كار و توليد اقتصادي مواجه مي شدم و در نهايت تصميم گرفتم وارد يك عرصه توليدي شوم. از آنجايي كه ماهي به طور كلي بازار مناسبي در كشور دارد و برادر بزرگترم نيز در اين عرصه تجربياتي داشت، پرورش ماهي قزل آلا را انتخاب كردم."

حجت الاسلام والمسلمين رحيم جعفري با اشاره به برخي سفارشات اقتصادي اهل بيت (س)، خاطرنشان مي كند: "قنبر كه غلام اميرالمومنين (ع) است، مي گويد وقتي مردم خرما را مي خوردند، هسته اش را روي زمين مي انداختند. يك بار ديدم حضرت امير (ع) مشغول جمع كردن هسته هاي خرما از روي زمين است، از ايشان پرسيدم علت اين كار چيست؟ حضرت فرمودند مردم نمي دانند، مي خواهم اين هسته ها را بكارم تا در آينده نخل خرما شوند. بر اساس يافته هاي من حضرت امير (ع) با آن همه مشغله و ماموريت مهم، نزديك به 200 هكتار باغ خرما ايجاد كرده و در اختيار مردم قرار داده است. محاسبات من از تبديل سكه آن روز به ريال امروز نشان مي دهد اين مجموعه ماهانه 8 ميليارد تومان ارزش اقتصادي توليد مي كرده كه حضرت امير (ع) به صورت عام المنفعه در اختيار مردم قرار داده است."

معناي انسان كامل
او مي افزايد: " حالا اگر تصور كنيم اين نخل ها سال ها پس از شهادت حضرت امير (ع) نيز به مردم منفعت رسانده، متوجه مي شويم كه چه ثروت عظيمي توسط آن حضرت ايجاد شده و علاوه بر آن چه خدمت عظيمي به محيط زيست شده است. ما در حفاظت از محيط زيست هيچ الگويي بهتر از اميرالمومنين نداريم. حفر چاه آب و وقف كردن آن براي استفاده مردم هم يكي ديگر از فعاليت هاي اقتصادي اميرالمومنين (ع) بوده است."

اين فعال اقتصاد مقاومتي با اشاره به نمونه اي ديگر در اين زمينه، اظهار مي كند: "در زمان امام موسي كاظم (ع)، فردي درويش مسلك كه براي عبادت خانواده اش را ترك كرده بود، روزي مشاهده كرد كه در گرماي خرماپزان مدينه، آن حضرت به همراه چند كارگر مشغول برداشت خرما هستند. پيش خودش گفت پسر رسول خدا اين همه مي گويد دنيا را رها كنيد اما خودش را چقدر براي دنيا به زحمت انداخته، بايد او را نصيحت كنم! اما از امام كاظم(ع) شنيد كه اگر در همين حال كه مشغول كار هستم از دنيا بروم، در راه خدا مرده ام. اهل بيت (س) انسان هاي كامل بودند و اين در حالي است كه بدون توليد و كار هيچ انساني كامل نيست. اميرالمومنين (ع) عالم ترين فرد به قرآن كريم، نوزاشگر ترين پدر براي ايتام، بهترين جنگجوي عرب و بهترين اقتصاددان است، معناي انسان كامل همين است."

ماهانه 6 ميليون تومان سود خالص
حجت الاسلام والمسلمين رحيم جعفري مي گويد: "براي خريد زمين مناسب، پول كافي نداشتم. به همين دليل از دو برادر و شوهر خواهرم براي مشاركت دعوت كردم و زمين مناسبي در روستا تهيه كرديم. در حال حاضر در هر دوره 12 تن ماهي توليد مي كنيم و در اهر و اردبيل به فروش مي رسانيم. 50 درصد از پول حاصل از فروش ماهي قزل آلا سود خالص است و ما ماهانه 6 ميليون تومان سود مي كنيم. اصل طبقه بندي در فعاليت توليدي بسيار حائز اهميت است. با ابتكاري كه به خرج داديم، ماهي ها را بر اساس اندازه و وزنشان در استخرهاي جداگانه طبقه بندي كرديم، در نتيجه به هر استخر بر اساس وزن و اندازه ماهي ها غذا مي دهيم، اين مساله علاوه بر اينكه بهره وري ما را در مصرف كنستانتره ماهي بسيار بالا برد، موجب شد تا هر روز ماهي براي فروش داشته باشيم و بازار را از دست ندهيم."

وقتي فضولات ماهي را پاك مي كنم، مردم تعجب مي كنند
او درباره واكنش مردم به پرورش ماهي قزل آلا توسط يك روحاني مي گويد: "من شغل دولتي را هم تجربه كردم اما اداره محل كارم براي من مثل يك زندان بود، لحظه شماري مي كردم تا پايم به استخر ماهي باز شود. مردم وقتي مي بينند كه من شخصا وارد استخر مي شوم و فضولات ماهي ها را پاك مي كنم يا خودم شخصا ماهي ها را در بازار مي فروشم تعجب مي كنند. آن ها عادت ندارند يك نفر با لباس روحاني را در كار توليدي ببينند. با اين وجود استقبال مي كنند و با خيال راحت ماهي مي خرند و مطمئن هستند كه من ماهي مرده و تلف شده به آن ها نمي فروشم."

آقاي جعفري كه استخر ماهي اش را با دريافت وام 30 ميليون توماني از بسيج سازندگي احداث كرده، مي افزايد: "يك بار يكي از اقوام به من تشر زد و گفت از اقتصاد سر در نمي آورم. او به من و سه شريكم ثابت كرد اگر سرمايه مان را به جاي خريد زمين و پرورش ماهي در بانك مي گذاشتيم، ماهانه 12 ميليون تومان سود دريافت مي كرديم كه دو برابر سود فعلي حاصل از فروش ماهي است. او درست مي گفتم اما اشكال كار اين بود كه اين چرخه مغاير با اقتصاد اسلامي است. به او گفتم وقتي من در كار توليد ماهي سرمايه گذاري مي كنم، كارخانه توليد كنستانتره ماهي براي محصولش مشتري پيدا مي كند، كارگران آن كارخانه حقوق مي گيرند، راننده وانتي كه براي من بار مي آورد، كسب در آمد مي كند و ... اين مي شود اقتصاد اسلامي. اگر همه پولشان را در بانك بگذارند معلوم است كه اقتصاد قفل مي شود و در نهايت همه ضرر مي كنيم، همچنان كه امروز شاهدش هستيم."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار