کد خبر: 754848
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
مقاوم سازي روستاهاي چهارمحال و بختياري جدي تر پيگيري مي شود
استان چهارمحال و بختیاری با جمعیتی در حدود۹۵۰هزارنفر دارای بیش از ۷۰۰ روستا است که ساکنان اکثر اين روستاها با محروميت هاو کمبودهايي روبرو هستند که گاهي زندگي آنها را مورد تهديد قرار مي دهد.غیرمقاوم و فرسوده بودن خانه های روستایی یکی از خطرات بسیار بزرگی است که جان بسیاری از روستاييان استان را تهديد مي کند چرا که وقوع زمین‌لرزه اي با شدت بسیار کم مي تواند حوادث تلخی را در بسیاری از روستاهای این استان رقم بزند.
حمیرا رحیمی

به دليل استحکام پايين خانه هاي روستايي و عدم مقاومت آنها در مقابل حوادث طبيعي و به منظور جلوگيري از وقوع اتفاقات تلخ و ناگوار اداره کل بنياد مسکن استان چهارمحال و بختياري به طور جدي وارد ميدان شده تا مسئله مقاوم سازي خانه هاي روستايي استان را براي هميشه حل و فصل کند.سهراب رئیسی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان چهار محال و بختياري اعطاي تسهيلات به روستاييان را از جمله اقدامت انجام شده عنوان کرده و مي گويد: تسهیلات ما دو دسته است یکی تسهیلات بهسازی مسکن روستایی تحت عنوان طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی و دوم تسهیلات بازسازی که در مورد اول به افرادی که در روستاها زندگی می کنند اعطا خواهد شد. وی با اشاره به ارائه ضمانت های لازم توسط دولت مي افزايد : تسهیلات بازسازی و مقاوم سازی در روستاها 20 میلیون تومان و در شهرها 25 میلیون تومان است که حدود 2 تا 3 میلیون تومان آن هم بلاعوض است. رئیسی در خصوص تامین اعتبارات لازم براي اين اقدام مي گويد: تسهیلات بر حسب اعلام نیازهای استانها و با توجه به شرایط خاصي که توسط وزارت کشور و ستاد بحران و استانداری اعلام شده، براورد مي شود.مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ادامه مي دهد: در بحث تسهیلات بهسازی تفاهم نامه هایی در سطح ملی صورت گرفته که با توجه به رویکرد دولت که حمایت از اقشار محروم بوده و همچنین نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به روستاها و قشر های محروم تر جامعه این تفاهم نامه ها با کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی به امضا رسيده است. رئیسی در خصوص همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط با این سازمان مي گويد : قبل از هر اقدامی در روستاها با دستگاههای خدمات رسان از جمله برق ، گاز ، آب و مخابرات در خصوص طرح های هادی روستایی جلساتی برگزار خواهیم نمود که در اجرا با مشکل مواجه نشویم و اگر احیانا حین عملیات آسیب هایی بروز کند با تعامل با سایر دستگاهها مسئله را رفع خواهيم کرد.مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مي افزايد : مقاوم سازی خانه های روستایی به چندین عامل مختلف بستگی داشته که از جمله به وجود اعتبارات لازم و مورد نیاز می توان اشاره کرد که اگر این اعتبارات با کاستی مواجه شود یا عدم همکاری بانک ها را داشته باشد بنیاد مسکن در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد و متعاقبا عملیات اجرایی ما طولانی تر از برنامه زمانبندی خواهد شد .

جابجايي روستاها و استقبال مردم

رئیسی با اشاره به بحث استقبال ساکنان روستاها از مقاوم سازی خانه ها مي گويد : با توجه به آمارهای موجود پیش بینی می کنیم اگر استقبال صورت گیرد حتی زودتر از برنامه ششم نسبت به مقاوم سازی خانه های روستایی اقدام خواهیم کرد که البته این نیز بستگی به تامین بموقع اعتبارات خواهد داشت. وي مي افزايد : می طلبد این مسئولین مردم را در زمینه خطرات ناشی از عدم مقاوم بودن منازل مسکونی آگاه و توجیه کنند تا ضمن همکاری با بنیاد مسکن روند مقاوم سازی با سرعت بیشتری انجام گیرد. رييسي در خصوص جابجایی بعضی از روستاها مي گويد : تاکنون تعداد 85 روستا را که احتمال خطرهایی مانند سیل و ریزش کوه وجود داشت را جابجا کرده ایم و 36 روستای دیگر باقی مانده است، هم اکنون نیز روستاهای لندی و رحیم آباد را در دست اقدام داریم . رئیسی مي افزايد : بنیاد مسکن به شناسایی سایت هایی جهت اسکان روستائیان در بعضی از نقاط اقدام نموده است که متاسفانه از سوی مردم مورد استقبال واقع نشده است . وی با تاکید بر اینکه نزدیک به 40 هزار واحد در سطح استان نیاز به مقاوم سازی دارند مي افزايد : در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های ما جمعیت یک مولفه اصلی و مهم است ولی اولویت با واحدهایی خواهد بود که درصد خسارت و آسیب پذیری بیشتری داشته اند. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با اشاره به دو رويکرد مورد نظر در بحث جابجایی روستاها مي گويد: اول بحث معیشت محوری روستائیان مطرح است که اگر قبلا فضایی برای نگهداری دام داشته اند پس از جابجایی نیز فضای جدید براي اين منظور وجود داشته باشد . و رویکرد دوم بحث بعد مسافت است که به لحاظ وابستگی و تجانس فرهنگی و جلوگیری از گسیختگی فرهنگی انجام می شود. وي مي افزايد: در اين مورد می طلبد که ائمه جماعات، فرمانداری ها، بخشداری ها و افراد ذی نفوذ مردم را نسبت به عواقب خطرات احتمالی و همکاری در جابجایی روستاها آگاه نمایند. رئیسی با اشاره به عمده ترین مشکلی که مراجعین با آن مواجه هستند مي گويد: بحث بانک ها و شرایط سخت اعطای تسهیلات برای متقاضیان است که تقاضا داریم مسئولین استان و کشوری سقف اعتبارات ما را افزایش داده و به اعتبارات عمرانی ما نگاه ویژه ای داشته باشند .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار