کد خبر: 754530
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
حوادث تروريستي و حملات داعش به پاريس و همچنين انفجارهاي منطقه ضاحيه در جنوب بيروت و فاش شدن نقش اين گروه در بمبگذاري در هواپيماهاي مسافربري روسيه سبب شده است تا موج جديدي در جهان براي مبارزه با اين گروه تروريستي ايجاد شود.
مهدی پورصفا
حوادث تروريستي و حملات داعش به پاريس و همچنين انفجارهاي منطقه ضاحيه در جنوب بيروت و فاش شدن نقش اين گروه در بمبگذاري در هواپيماهاي مسافربري روسيه سبب شده است تا موج جديدي در جهان براي مبارزه با اين گروه تروريستي ايجاد شود.  هر چند كه شواهد قابل اعتنا و غيرقابل ردي وجود دارد كه نقش دستگاه‌هاي اطلاعاتي كشورهاي غربي، به خصوص فرانسه در ايجاد ناآرامي در سوريه و عراق بسيار تاثير گذار بوده است و عملا مي‌توان اين اتفاقات را ناشي از عملكرد خود اين كشورها دانست.
   
وزير اطلاعات ايران چه گفت
اما در اين ميان سيدمحمود علوي، وزير اطلاعات نيز در مطلبي با اشاره به اتفاقات روي داده در پاريس گفت: اولويت‌هاي اصلي وزارت اطلاعات تامين امنيت كشور و مقابله با جريان تكفيري است كه بحمدالله توفيقات خوبي داشته‌ايم و به مردم هم اطلاع‌رساني نموده‌ايم. البته انفجارهاي اخير هشدار جدي به ما هم مي‌باشد، كه بايد مورد توجه كارشناسي قرار گيرد.  بحث احتمال هرگونه مشاركت داعش در فضاي امنيت ملي كشور از مدت‌ها پيش مطرح شده و ايران نيز بارها اعلام كرده است كه هرگونه تعدي به امنيت داخلي خود را بر نخواهد تابيد.  شايد جدي‌ترين وجه از اين اتفاق زماني بود كه تروريست‌هاي داعشي در استان دياله عراق به مرزهاي ايران نزديك شده بودند كه نيروهاي مسلح كشورمان 40 كيلومتري مرزهاي خود را به عنوان خط قرمز اعلام كردند. در چنين شرايطي پيشروي داعش به سوي مرزهاي ايران متوقف شد و بعدها نيز نيروهاي مردمي عراق نيروهاي داعش را به عقب راندند.
با اين حال هنوز بحث شيطنت‌هاي داعش به عنوان يك گزينه براي ايجاد اخلال در امنيت ملي ايران مطرح است و تروريست‌هاي داعشي هر از چندگاهي برخي بيانات تند را عليه ايران بيان مي‌كنند.  در چنين فضايي يكي از مهم‌ترين سؤالاتي كه براي تحليلگران سياسي مستقل به وجود مي‌آيد، نقش رژيم صهيونيستي در اين ميان پس از امريكا به عنوان اصلي‌ترين قدرت متخاصم با ايران است.
واقعيت آن است كه هم اكنون رژيم صهيونيستي به عنوان اصلي‌ترين برنده ادامه‌يافتن نا‌آرامي‌ها و فتنه گروه‌هاي مسلح در سوريه شناخته مي‌شود، چرا كه عملا اجازه هر گونه تحرك ارتش سوريه عليه رژيم صهيونيستي را نداده و مي‌تواند به نوعي ابزاري براي تمركز توان نظامي اين رژيم براي مقابله با حزب‌الله لبنان و همچنين سركوب فلسطينيان ختم شود.  از طرف ديگر رژيم صهيونيستي به شدت اميدوار است كه با استفاده از ايجاد حائلي از گروه‌هاي تروريستي در منطقه جولان جلوي هر گونه تماس مستقيم با نيروهاي مقاومت را بگيرد.
با اين فرض‌ها عملا مشاركت اين رژيم در توسعه گروه‌هاي تروريستي به عنوان يك واقعيت غيرقابل اجتناب مطرح مي‌شود چراكه با وجود داشتن توان نظامي، اين گروه‌ها هيچ‌گونه حمله‌اي عليه منافع رژيم صهيونيستي انجام نداده‌اند.
   
اسنادي از دخالت رژيم صهيونيستي در توسعه داعش
درباره ‌نقش رژيم صهيونيستي در ايجاد داعش و نفوذ اين رژيم سخنان گوناگوني گفته مي‌شود. با اين حال به نظر مي‌رسد رابطه ميان رژيم صهيونيستي و گروه داعش، رابطه‌اي دوسويه و متقابل است كه از بدو تأسيس داعش قابل‌پيگيري و رديابي است.  البته همان‌طور كه اشاره‌شده اين رابطه يك‌طرفه نبوده و اسرائيل نيز از تأسيس تا تجهيز داعش به همكاري با اين گروه مبادرت ورزيده است. نقش رژيم صهيونيستي در شكل‌گيري داعش ابتدا در اسناد اسنودن ديده شد. وي در جديدترين افشاگري خود اعلام كرد اطلاعات امريكا با همكاري اطلاعات انگليس و اطلاعات اسرائيل، داعش را به وجود آورده‌ است.  اسنودن در اظهارات خود فاش كرد مداركي وجود دارد كه ثابت مي‌كند امريكا با همكاري اسرائيل و انگليس در عملياتي به دنبال تأسيس يك گروه تروريستي بوده‌اند كه افراط‌گرايان را از سراسر جهان در يك مكان جمع كند و اين عمليات «لانه زنبور» نام داشته است.  در پايان افشاگري‌هاي اسنودن آمده است كه ابوبكر بغدادي، رهبر داعش يك دوره فشرده آموزش‌هاي نظامي به دست عناصر موساد و نيز دوره‌هايي در فن خطبه خواني و الهيات گذرانده است.  اظهارات اسنودن دراين‌باره زمانی قابل‌باورتر مي‌شود كه همين سخن از سوي مؤسسين ساير سازمان‌هاي تروريستي نيز بيان مي‌شود، شيخ نبيل نعيم مؤسس سازمان الجهاد مصر و يكي از همراهان بن لادن و الظواهري در مصاحبه با الميادين در تأييد اسناد اسنودن مي‌گويد: «داعش در سال 2006 به وجود آمد و ابوبكر البغدادي مزدور امريكاست. او از ايمن الظواهري خواسته است كه با او بيعت كند. البغدادي خود را صاحب حق مي‌داند و مي‌گويد كه در پي آزادسازي عراق و سوريه است. ايمن نپذيرفت و جنگ ميان آنها درگرفت. البغدادي در زندان بود كه امريكا او را آزاد كرد و 20 تا 30 ميليون دلار براي جمع‌آوري نيرو هزينه كرد. اولين پايگاه‌هاي آموزشي داعش در اردن بود كه اين پايگاه‌ها متعلق به امريكا بودند. سلاح‌ها و تجهيزات در اختيار داعش هم امريكايي هستند. زخمي‌هاي داعش براي معالجه به اسرائيل برده مي‌شوند. براساس اطلاعات ما 1500 نفر از نيروهاي داعش و النصره در بيمارستان‌هاي تل‌آويو تحت مداوا هستند.»
اين مدارك زماني جدي‌تر و قابل‌اعتناتر‌  مي‌شود كه سخنان موشه يعالون، وزير دفاع رژيم صهيونيستي را به اين علایم آشكار اضافه کنیم.  موشه يعالون در اين رابطه مي‌گويد: مسئله ارسال كمك‌هاي ما به اين گروه‌ها كه در مرزهاي جولان مستقر شده‌اند بر هيچ كس پوشيده نيست چرا كه ما براي آنها تيم پزشكي، غذا و تجهيزات لازم مي‌فرستيم اما تمام اين كمك‌ها مبتني بر اين شرط است كه اين گروه‌ها اجازه ندهند گروه‌هاي تندرو به سمت مرزهاي ما بيايند!
در چنين شرايطي طبيعي است كه داعش به عنوان يك ظرفيت بالقوه عليه دشمنان احتمالي رژيم صهيونيستي به كار گرفته مي‌شود. حتي برخي تحليلگران به اين نكته اشاره مي‌كنند كه حملات داعش به پاريس در حقيقت ضربه پنهان موساد به اروپايي‌ها، به دليل دور شدن آنها از مواضع سخت‌گيرانه قبلي در قبال بشار اسد است.  اين مسئله با در نظر گرفتن هشدارهاي تروريستي به يهوديان پاريس چندان نيز بي ربط نمي‌رسد. اما اگر رژيم صهيونيستي عليه اروپاييان از داعش استفاده كرده است، چه دليلي وجود دارد كه از آن به عنوان اصلي‌ترين تهديد خود در منطقه خاورميانه استفاده نكند.
   
چرخاندن فلش داعش به سمت ايران
برخي شنيده‌ها حاكي از اين است كه دستگاه اطلاعاتي رژيم صهيونيستي تلاش مي‌كند فلش حملات تروريستي داعش را بر ضد ايران متمركز كند. تمركزي كه هدف از آن برآورده كردن اهداف رژيم صهيونيستي در حوزه‌هاي گوناگون است. نمي‌توان فراموش كرد كه موساد با استفاده از نيروهاي نفوذي خود در ايران و با همكاري ساير دستگاه‌هاي جاسوسي و ايستگاه‌هاي منطقه‌اي خود چندين تن از دانشمندان هسته‌اي ايران را ترور كرد.  اگر يكبار اين اتفاق روي داده است، بار ديگر نيز مي‌تواند روي دهد. شايد در اين ميان قرار است كه داعش به دنبال برآورده كردن اهداف رژيم صهونيستي باشد.
با اين حال اين نكته هم قابل ذكر است كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي ايران اشراف مناسبي بر تمام فعاليت‌هاي اين گروه تروريستي داشته‌اند و در صورتي كه داعش بخواهد نقش يك دشمن نيابتي را از طرف رژيم صهيونيستي بر عهده بگيرد با پاسخي درخور روبه‌رو خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار