کد خبر: 754276
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
گزارش «جوان» از هشتمین نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگانی تهران
مسعود خوانساري رئيس اتاق تهران گفت: فروش توليدات صنعتي در شركت‌هاي بورسي طي تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته كاهش 11/4 درصدي را تجربه كرد. رشد منفي در توليدات صنعتي در شرايطي طي تابستان امسال رقم خورده است كه در گزارش مربوط به فصل بهار اين نرخ منفي 19 درصد برآورد شده بود.
مهران ابراهیمیان
مسعود خوانساري رئيس اتاق تهران گفت: فروش توليدات صنعتي در شركت‌هاي بورسي طي تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته كاهش 11/4 درصدي را تجربه كرد. رشد منفي در توليدات صنعتي در شرايطي طي تابستان امسال رقم خورده است كه در گزارش مربوط به فصل بهار اين نرخ منفي 19 درصد برآورد شده بود.
وي به استناد يك پژوهش سفارشي اتاق بازرگاني تهران پيش‌بيني كرد با توجه به فرارسيدن فصول سرد تا پايان سال 94 رشد شاخص كل صنعت منفي يك درصد و رشد شاخص فروش منفي 4/3 درصد باشد.  وي كه درنشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران سخن مي‌گفت، افزود: دولت براي گام اول بسته اقتصادي يعني تسهيلات خريد خودرو پيش‌بيني درستي نداشت وبعد از گذشت شش روز ثبت‌نام براي خريد خودرو با استفاده از تسهيلات 25 ميليون توماني متوقف شد. وي با بيان اينكه اين توقف ناگهاني باعث كاهش اعتماد مردم به دولت مي‌شود، گفت: دولت بايد براي دو گام ديگر يعني ارائه تسهيلات براي خريد كالاي واسطه‌اي و كارت اعتباري 10‌ميليون توماني با پيش‌بيني دقيق‌تر و هماهنگي بهتري حركت كند.
رئيس اتاق بازرگاني افزود: در ابتداي اجراي اين طرح اعلام شد كه ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه خودرو در انبار خودروسازان مانده است اما با اجراي وام ۲۵ ميليوني مشخص شد كه تنها ۱۵ هزار خودرو در انبارهاي خودروسازان وجود داشته است.
وي گفت: ناهماهنگي ميان وزارت صنعت و بانك مركزي در شرايط كنوني به ضرر اقتصاد است.
وي همچنين يادآور شد: اين امر بازار سياهي در بازار خودرو به وجود مي‌آورد. اعطاي وام 16 درصدي از دولت آن هم به تعداد محدود و فروش اقساطي خودرو از سوي ليزينگ‌ها با وام 30 درصدي رانت به وجود مي‌آورد. مخدوش شدن بازار خودروهاي دست دوم مشكلي است كه بايد از اجراي اين طرح انتظار داشت، چراكه اگر قرار باشد 80 ميليون كارت اعتباري با بهره 12 درصدي در اختيار مردم قرار گيرد، قطعاً كارت‌ها خريد و فروش مي‌شود.
براي خوانساري همچنين منشأ تأمين تسهيلات خودرو نيز سؤال بود و گفت: دولت بايد در مورد منبع تأمين تسهيلات جديد به طور روشن اظهارنظر كند كه آيا تأمين اين تسهيلات از منبع اعتبارات بانكي يا استقراض از بانك مركزي خواهد بود. وي افزود: اين دغدغه وجود دارد كه دستاورد كاهش و كنترل نرخ تورم كه با تلاش زياد دولت و به قيمت تعطيل و نيمه‌تعطيل شدن برخي بنگاه‌ها و صنايع به دست آمده از دست برود.
 اشاره خوانساري شايد به تجربه تأمين منابع مسكن مهر باز مي‌گردد كه منجر به افزايش پايه پولي توسط بانك مركزي شد و اكنون نيز در دولت يازدهم تكرارشد.
بر اساس اطلاعات موجود در مجموع حجم كل اعتباري كه بانك مركزي در قالب اين طرح به خودروسازان تخصيص مي‌دهد 2 هزار و 660 ميليارد تومان است كه معادل 1/93 درصد كل پايه پولي است و با توجه به ضريب فزاينده 6/34، با اجراي اين طرح 16 هزار و 864 ميليارد تومان (1/93 درصد) به نقدينگي كشور اضافه خواهد شد.
به عبارت ديگر نگراني خوانساري از چاپ پول‌هاي بدون پشتوانه به بهانه تسهيلات خودرو است، از همين رو وي در ادامه نشست هيئت نمايندگان اتاق گفت: مقرر بود بانك مركزي با رقمي معادل 6 هزار ميليارد تومان در بسته تحريك تقاضا مشاركت كند كه با توجه به استقبال از گام اول اين بسته به نظر مي‌رسد اين رقم بسيار بالاتر رود.  وي همچنين خاطر نشان كرد: در شش ماهه ابتداي سال رقم تسهيلات پرداختي بانك‌ها به 160 هزار ميليارد تومان رسيد كه در مقايسه با نيمه اول سال گذشته نرخ رشد اسمي معادل 9/4 درصد را تجربه كرده و با توجه به نرخ تورم 14/5 درصدي، رشد حقيقي پرداخت تسهيلات منفي بوده است.  وي همچنين به حجم تجارت خارجي كشور اشاره كرد و گفت: در هفت ماهه ابتداي سال حجم تجارت خارجي 48/3 ميليارد دلار بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد كاهش نشان مي‌دهد.
  
وزارت صنعت 16 درصد مجوزها را كم مي‌كند
همچنين در اين برنامه دكتر پدرام سلطاني و نايب رئيسس اتاق ايران با انتقاد از روند كند كاهش مجوزها از دولت انتقاد كرد وگفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از 100 مجوز تنها حاضر به حذف 16 مجوز شده است.
وي گفت: اگر وزارتخانه قرار است اين گونه در راستاي بهبود محيط كسب و كار اقدام كند، اصلاً فايده نداد. سلطاني افزود: استراتژي‌هاي توسعه صنعتي كشور را نبايد دولت بنويسد و وزارت صمت از زمان ادغام در كوچك‌سازي موفق نبوده است و هيچ برنامه مشخص و تدوين شده‌اي هم براي كوچك‌سازي ندارد. او با بيان دولت و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مسير را اشتباه مي‌روند، گفت: در شرايطي كه دولت و وزارتخانه‌ها باتوجه به كاهش شديد درآمد نفتي اگر فقط بتوانند مأموريت‌ها و وظايف خودشان را انجام بدهند، كاري بزرگ و هنر كرده‌اند.»
 
هر دولت يك برنامه استراتژيك
او با بيان اينكه بايد از گذشته درس گرفت و خطا‌ها را تكرار نكرد، گفت: «هر دولتي كه مي‌آيد وزارتخانه‌هايش شروع مي‌كنند از اول يك استراتژي و برنامه‌اي را تدوين كنند و تا پايان دوره طول مي‌كشد تا تدوين صورت گيرد و سپس همه چيز با پايان كار دولت بايگاني مي‌شود و خاك مي‌خورد و دولت بعد دوباره به دنبال استراتژي ديگري است، اما سؤال اين است كه با چنين شرايطي كار مملكت پيش مي‌رود؟»
پدرام ساطاني ادامه داد: «توجه داشته باشيد الان دو سال از روي كار آمدن دولت يازدهم گذشته و تازه معاون محترم وزير صنعت، معدن و تجارت برنامه جديد اين وزارتخانه را رو نمايي مي‌كند، پس چه زماني اين را مي‌خواهند اجرايي كنند؟
به گفته نايب رئيس اتاق ايران استراتژي‌هاي توسعه صنعتي كشور را از اين به بعد دولت نبايد بنويسد و اين كار بخش خصوصي است، وزارتخانه‌ها تنها بايد متولي محيط كسب و كار حوزه خودشان باشند. پدرام سلطاني در پايان پيشنهادي هم مطرح كرد و گفت: «هر وزيري پيش از اينكه دوره‌اش به پايان برسد بايد يك سند اختتاميه داشته باشد و در آن بگويد كه چه كارهايي انجام داده، چه كارهايي نيمه تمام مانده و چه كارهايي در برنامه بوده كه فرصت نداشته تا انجام دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
2
0
روحانی مچکریم مخالفان می سوزند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
0
1
اگر اعتماد مردم به دولت صفر بود با اين ... به زير فر رسيد وبا اين رويه دولت مردم خواهان انتخابات زودتر از موعد را خواهند كرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار