کد خبر: 754270
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
رهبرانقلاب سياست‌هاي كلي محيط‌زيست را به سران قوا ابلاغ كردند
روز 17 اسفند سال گذشته را مي‌توان نقطه عطفي در حوزه محيط‌زيست كشور به حساب آورد. از اين رو كه مسئولان محيط‌‌زيست، منابع ‌طبيعي و فضاي سبز، به مناسبت روز درختكاري، ‌خدمت مقام معظم رهبري رسيدند. در اين ديدار، رهبر انقلاب توصيه‌ها و رهنمون‌هاي ارزنده و راهگشايي را براي برون‌رفت از چالش‌ها و بحران‌هاي زيست‌محيطي عنوان كردند.
علی خدایی بیجاری
روز 17 اسفند سال گذشته را مي‌توان نقطه عطفي در حوزه محيط‌زيست كشور به حساب آورد. از اين رو كه مسئولان محيط‌‌زيست، منابع ‌طبيعي و فضاي سبز، به مناسبت روز درختكاري، ‌خدمت مقام معظم رهبري رسيدند. در اين ديدار، رهبر انقلاب توصيه‌ها و رهنمون‌هاي ارزنده و راهگشايي را براي برون‌رفت از چالش‌ها و بحران‌هاي زيست‌محيطي عنوان كردند. توصيه‌هاي جامع معظم‌له، به تمام زيربخش‌هاي حوزه محيط‌زيست و منابع‌ طبيعي كه در دو سه سال اخير با بحران‌هاي مخربي دست به گريبان بوده‌اند، مربوط مي‌شد. در همين راستا، روز گذشته رهبر انقلاب سياست‌هاي كلي محيط‌زيست را در 15 بند ابلاغ كردند.
در سال گذشته رهبر انقلاب براي نخستين بار به‌ جاي كاشت نهال (كه برنامه هر‌ساله ايشان در روز درختكاري بود)، گلايه‌هايي را در حضور مسئولان و متوليان محيط‌زيست و منابع طبيعي كشور مطرح كردند و توصيه‌هايي را در خصوص حل مسائل و مشكلات زيست‌محيطي، همچون آلودگي‌هوا، پديده ريزگردها و دست‌اندازي به جنگل‌ها و مراتع ارائه كردند.  ايشان فضاهاي سبز را نيازمند برنامه‌ريزي، تدبير، پيگيري ‌مستمر و جدي و قاطعيت دستگاه‌هاي مرتبط دانستند و تأكيد كردند كه حفظ محيط‌زيست يك وظيفه حاكميتي است كه بايد با تهيه سند‌ ملي محيط‌ زيست و پيوست زيست‌محيطي براي همه طرح‌هاي عمراني و صنعتي و همچنين جرم‌انگاري تخريب محيط‌‌زيست، به اين وظيفه بسيار مهم، عمل شود.  ايشان به عنوان نمونه به موضوع آلودگي هوا در كلانشهرها و پديده ريزگردها اشاره كردند و فرمودند كه اين مشكلات، با صبر و حوصله و تدبير و پيگيري لازم، قابل‌حل هستند. در اين ديدار و ديدارهاي ساليان گذشته رهبر انقلاب با فعالان محيط‌زيست، توصيه‌هاي راهگشايي را براي برون‌رفت از بحران‌هاي زيست‌محيطي عنوان كرده‌اند. يكي از مهم‌ترين اين راهكارها توصيه به انجام آبخيزداري و آبخوان‌داري، برای غنا و احياي آبخوان‌ها و سفره‌هاي زيرزميني، همچنين جلوگيري از آلودگي و تبخير منابع آب است كه در شرايط امروزي بحران آب، امري مغتنم محسوب مي‌شود.  گلايه ايشان از بي‌توجهي دستگاه‌هاي نظارتي و متوليان حوزه محيط‌زيست و منابع طبيعي به پديده‌هاي مخرب و نوظهوري است كه در اخبار به گوش مي‌رسد. اين پديده‌هاي نوظهور شامل زمين‌خواري، دريا‌خواري، تخريب ‌باغات و فضاي سبز پايتخت، كوه‌خواري، ساخت‌وساز در ارتفاعات هزار و 800 مترشمال تهران، قطع درختان‌ در حاشيه شهرها، به ويژه شهر تهران، پديده ريزگردها و آلودگي‌هوا است . توصيه‌هاي گلايه‌آميز ايشان هشداري بود تا مسئولان در هر دستگاه و جايگاهي به فكر عملي‌كردن توصيه‌ها بيفتند. هرچند در آن زمان اقداماتي در راستاي عملي‌كردن توصيه‌هاي ايشان در دستگاه‌هاي مختلف صورت گرفت اماگويا عملكرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها، هنوز نتوانسته امر و انتظار مطلوب رهبري را تأمين كند. از اين ‌جهت ايشان روز گذشته سياست‌هاي كلي محيط‌زيست را خطاب به سران سه‌قوه ابلاغ كردند.
 
مأموريت به رؤساي قوا
به گزارش پايگاه اطلاع‌‌رساني دفتر مقام‌معظم‌ رهبري، روز گذشته حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، در اجراي بند يك اصل 110 قانون‌اساسي، در نامه‌اي به رؤساي قوا، سياست‌هاي كلي محيط‌زيست را ابلاغ كردند.  مهم‌ترين محورهايي كه در اين ابلاغيه بر ساماندهي آنها تأكيد و تصريح شده، عبارتند از: ايجاد نظام يكپارچه ملي محيط‌ ‌زيست، مديريت هماهنگ و نظام‌مند منابع حياتي، جرم‌انگاري تخريب محيط‌‌زيست، تهيه اطلس زيست‌بوم كشور، تقويت ديپلماسي محيط‌‌زيست، گسترش اقتصاد سبز و نهادينه‌سازي فرهنگ و اخلاق زيست‌محيطي. متن سياست‌هاي كلي محيط‌زيست كه پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين شده، به اين شرح است:
1- مديريت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حياتي(از قبيل هوا، آب، خاك و تنوع زيستي) مبتني بر توان و پايداري زيست‌بوم به ويژه با افزايش ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي حقوقي و ساختاري مناسب همراه با رويكرد مشاركت مردمي.
2- ايجاد نظام يكپارچه ملي محيط ‌‌زيست.
3- اصلاح شرايط زيستي به منظور برخوردار ساختن جامعه از محيط‌زيست سالم و رعايت عدالت و حقوق بين نسلي.
4- پيشگيري و ممانعت از انتشار انواع آلودگي‌هاي غيرمجاز و جرم‌انگاري تخريب محيط‌زيست و مجازات مؤثر و بازدارنده آلوده‌كنندگان و تخريب‌كنندگان محيط‌زيست و الزام آنان به جبران خسارت.
5- پايش مستمر و كنترل منابع و عوامل آلاينده هوا، آب، خاك، آلودگي‌هاي صوتي، امواج و اشعه‌هاي مخرب و تغييرات نامساعد اقليم و الزام به رعايت استانداردها و شاخص‌هاي زيست‌محيطي در قوانين و مقررات، برنامه‌هاي توسعه و آمايش سرزمين.
6- تهيه اطلس زيست‌بوم كشور و حفاظت، احيا، بهسازي و توسعه منابع طبيعي تجديد‌پذير (مانند دريا، درياچه، رودخانه، مخزن سدها، تالاب، آبخوان زيرزميني، جنگل، خاك، مرتع و تنوع زيستي به ويژه حيات وحش) و اعمال محدوديت قانونمند در بهره‌برداري از اين منابع متناسب با توان اكولوژيك (ظرفيت قابل تحمل و توان بازسازي) آنها بر اساس معيارها و شاخص‌هاي پايداري، مديريت اكوسيستم‌هاي حساس و ارزشمند (از قبيل پارك‌هاي ملي و آثار طبيعي ملي) و حفاظت از منابع ژنتيك و ارتقاي آنها تا سطح استانداردهاي بين‌المللي.
7- مديريت تغييرات اقليم و مقابله با تهديدات زيست‌محيطي نظير بيابان‌زايي، گرد و غبار به ويژه ريزگردها، خشكسالي و عوامل سرايت دهنده ميكروبي و راديواكتيو و توسعه آينده‌نگري و شناخت پديده‌هاي نوظهور زيست‌محيطي و مديريت آن.
8 - گسترش اقتصاد سبز با تأكيد بر:
1-8 - صنعتِ كم كربن، استفاده از انرژي‌هاي پاك، محصولات كشاورزي سالم و ارگانيك و مديريت پسماندها و پساب‌ها با بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي اقتصادي، اجتماعي، طبيعي و زيست محيطي.
2-8 - اصلاح الگوي توليد در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي و بهينه‌سازي الگوي مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژي به ويژه ترويج مواد سوختي سازگار با محيط‌‌زيست.
3-8 - توسعه حمل و نقل عمومي سبز و غيرفسيلي از جمله برقي و افزايش حمل و نقل همگاني به ويژه در كلانشهر‌ها.
9- تعادل بخشي و حفاظت كيفي آب‌هاي زيرزميني از طريق اجراي عمليات آبخيزداري، آبخوان‌داري، مديريت عوامل كاهش بهره‌برداري از آب‌هاي زيرزميني و تبخير وكنترل ورود آلاينده‌ها.
10- استقرار نظام حسابرسي زيست‌محيطي در كشور با لحاظ ارزش‌ها و هزينه‌هاي زيست‌محيطي (تخريب، آلودگي و احيا) در حساب‌هاي ملي.
11- حمايت و تشويق سرمايه‌گذاري‌ها و فناوري‌هاي سازگار با محيط‌زيست با استفاده از ابزارهاي مناسب از جمله عوارض و ماليات سبز.
12- تدوين منشور اخلاق محيط‌زيست و ترويج و نهادينه‌سازي فرهنگ و اخلاق زيست‌محيطي مبتني بر ارزش‌ها و الگوهاي سازنده ايراني - اسلامي.
13- ارتقاي مطالعات و تحقيقات علمي و بهره‌مندي از فناوري‌هاي نوآورانه زيست‌محيطي و تجارب سازنده بومي در زمينه حفظ تعادل زيست‌بوم‌ها و پيشگيري از آلودگي و تخريب محيط‌‌زيست.
14- گسترش سطح آگاهي، دانش و بينش زيست‌محيطي جامعه و تقويت فرهنگ و معارف ديني مشاركت و مسئوليت‌پذيري اجتماعي به ويژه امر به معروف و نهي از منكر براي حفظ محيط‌زيست در تمام سطوح و اقشار جامعه.
15- تقويت ديپلماسي محيط‌زيست با:
1-15- تلاش براي ايجاد و تقويت نهادهاي منطقه‌اي براي مقابله با گرد و غبار و آلودگي‌هاي آبي.
2-15- توسعه مناسبات و جلب مشاركت و همكاري‌هاي هدفمند و تأثيرگذار دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي در زمينه محيط‌‌زيست.
3-15-  بهره‌گيري مؤثر از فرصت‌ها و مشوق‌هاي بين‌المللي در حركت به سوي اقتصاد كم كربن و تسهيل انتقال و توسعه فناوري‌ها و نوآوري‌هاي مرتبط.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
0
1
رهبر معظم انقلاب "با رهنمود های شما در
حفظ محیط زیست"امیدواریم از این به بعد
شاهد بی مهری ها" نسبت به محیط زیست کشورمان نباشیم.
ابولفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
0
0
بسیارعالی...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار