کد خبر: 754218
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
گفت‌و‌گوي «جوان» با حسين توكلي سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري در آستانه مسابقات جهاني
هشتادويكمين دوره مسابقات وزنه‌برداري جهان در حالـــي از 30آبان در مركز همايش جورج براون شهر هيوستون امريكا بين ۷۳۷وزنه‌بردار از پنج قاره دنيا برگزار مي‌شود كه بي‌ترديد غيبت بهداد سليمي در فوق سنگين بسياري از معادلات را بر هم زده است
وحيد صابري
هشتادويكمين دوره مسابقات وزنه‌برداري جهان در حالـــي از 30آبان در مركز همايش جورج براون شهر هيوستون امريكا بين ۷۳۷وزنه‌بردار از پنج قاره دنيا برگزار مي‌شود كه بي‌ترديد غيبت بهداد سليمي در فوق سنگين بسياري از معادلات را بر هم زده است. مصدوميت سليمي و محروميت سهراب مرادي در آستانه حضور در اين مسابقات بدترين اتفاق ممكن براي وزنه‌برداري ايران بود. اين در حالي است كه سليمي در اين مدت تلاش زيادي داشت تا در اين مسابقات عنوان قهرماني خود را از روس‌ها پس بگيرد.
 حسين توكلي سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري مي‌گويد آدم بدشانسي نيستم اما فروردين ماه وقتي هدايت تيم را برعهده گرفتم، هيچ وقت تصور نمي‌كردم كه در مهم‌ترين رويداد ورزشي جهان با تيمي ناقص راهي مسابقات شوم. آنچه در پي مي‌آيد حرف‌هاي مردي است كه خوب مي‌داند ميدان مسابقات جهاني وقتي با شانس كسب سهميه گره مي‌خورد چقدر حساس‌تر مي‌شود، مردي كه البته اميدي به علاقه‌مندان وزنه‌برداري نمي‌دهد.

آقاي توكلي با اين لشكر مصدوم و محروم وضعيت تيم ملي چندان اميدوار‌كننده نيست. به نظرتان تيم روي سكو مي‌رود؟
من قبلاً هم گفته بودم كه قول سكو دادن كار حرفه‌اي نيست اما حالا اوضاع خيلي بدتر شده كه بخواهم درباره سكو حرفي بزنم. بعد از مصدوميت سليمي كه در بدترين زمان ممكن اتفاق افتاد و شوك عجيبي به من و تيم وارد شد، حالا محروميت مرادي هم اوضاع را وخيم‌تر كرده است. حالا من يك سؤال از شما دارم آيا با اين اوصاف بايد توقع داشته باشيم كه تيم روي سكو برود؟
همه انتظار داشتند سهراب مرادي در مسابقات جهاني امريكا روي تخته برود. چه اتفاقي افتاد؟
من هم نمي‌دانم چرا اين اتفاق افتاد. سهراب مرادي يكي از بهترين‌هاي تيم ما بود كه روي مدالش حساب باز كرده بوديم. او در وزن خودش هم نفر اول بود. مي‌توانست در اين مسابقات هم به خودش و هم به ما كمك كند. بعد از جريان بازنشستگي و محروميت او و صحبت‌هاي آقاي مرادي با آيان تصور مي‌كرديم كه كار درست شود و مشكلي در مسابقات جهاني نداشته باشد و وقتي هم كه نام او در فهرست وزنه‌برداران جهاني قرار گرفت، شك ما به يقين تبديل شد اما واقعاً نمي‌دانم چطور شد كه به يك باره به رغم تمام تعاملات نام او حذف شد. در حق اين بچه در اين دو سال اخير اجحاف‌هاي بسياري شده است. اميدوارم بدشانسي‌هاي او زودتر تمام شود و او در مسابقات فجر روي تخته برود.

اوضاع ملي‌پوشان براي مسابقات چطور است؟
مجيد عسكري با ركورد ورودي 290 كيلوگرم در مكان هجدهم قرار دارد. او در آخرين ركوردگيري‌اش ۱۴ كيلو بيشتر وزنه زد اما همچنان چيني‌ها با ۳۳۰ كيلو حرف اول را در اين وزن مي‌زنند. جابر بهروزي در دسته 69 كيلوگرم با ركورد ورودي 320 كيلوگرم كار دشواري براي رقابت با مدعيان دارد. او در رده هشتم جاي دارد. رسول تقيان در دسته 77 كيلوگرم يكي از بهترين‌ها است كه در ليست اوليه رقابت‌هاي جهاني در مكان ششم قرار دارد. ركورد ورودي او 360 كيلوگرم است. صدرنشين اين وزن يك وزنه‌بردار از ارمنستان و يك وزنه‌بردار از چين با ركورد ورودي 370 است. كيانوش رستمي در ۸۵ كيلو فعلاً با ركورد ورودي 380 كيلوگرم نفر سوم است. علي هاشمي يكي از جوان‌هاي ماست كه با ركورد ۳۸۰ كيلو در جايگاه دوازدهمي قرار دارد. او جوان آينده‌داري است. نواب نصيرشلال در ۱۰۵ كيلو با مكان دومي جايگاه خوبي قرار دارد. ركورد ورودي او 415 كيلوگرم است. يكي از اتفاقات خوبي كه در اين وزن رخ داده غيبت ايلين ايليا است كه خيلي مي‌تواند به نفع نصيرشلال باشد. دسته 105+ كيلوگرم بهادر مولايي تنها نماينده ايران در رقابت‌هاي فوق‌سنگين است. به هر حال بضاعت ما همين است و با همين نفرات به مسابقات امريكا مي‌رويم.

غيبت سليمي، سهراب مرادي و سعيد محمدپور بايد موجب خوشحالي رقبا باشد؟
حتماً همين طور است. اين سه نفر مي‌توانستند تيم را روي سكو ببرند. به هر حال شرايط، شرايط خيلي سختي است. البته ما برنامه‌ريزي خاصي را انجام داده‌ايم چراكه فقط همين مسابقات كه نيست، من بايد همين تعداد را تا المپيك حفظ كنم. در حال حاضر توقعات از وزنه‌برداري بسيار بالاست و بضاعت ما هم به اين شكل است. اميدوارم نتيجه‌اي در شأن نام ايران بگيريم.

احتمال روي سكو رفتن تيم چقدر است؟
اولاً اينكه ما هفت نفره در اين مسابقات شركت مي‌كنيم. يعني يك تيم ناقص. من هميشه واقعيت‌ها را مي‌گويم حتي اگر به ضررم تمام شود. شخصاً تصور نمي‌كنم روي سكو برويم. انتظار معجزه هم ندارم. اگر سليمي، محمدپور و مرادي بودند شايد شانس 3 طلا ‌داشتيم اما اكنون قسمت اين است كه آنها بين ما نيستند. بضاعت تيم ما مشخص است.
تيم به لحاظ روحي چطور است. محروميت‌ها و مصدوميت‌‌ها تأثير منفي روي كار تيم داشته است؟
وزنه‌برداري از جمله رشته‌هاي سنگين ورزشي است و هميشه با مصدوميت همراه است. بچه‌ها همواره در گذشته و حال مصدوم بوده و نمي‌توان خرده‌اي به آن گرفت. اينكه برخي‌ها حاشيه درست مي‌كنند و مي‌گويند به خاطر نوع تمرينات اين مصدوميت‌ها به‌وجود مي‌آيد واقعاً درست نيست. البته گاهي نيز تمرينات تأثير دارد اما اينكه برخي بگويند كه نزديك مسابقات نبايد فشار آورد تا وزنه‌بردار مصدوم نشود، صحيح نيست. دوراني كه خود من وزنه مي‌زدم بارها مصدوم مي‌شدم پس بايد بگويم هميشه تمرينات باعث اين مصدوميت‌ها شده است. اينكه روحيه بچه‌ها پايين آمده باشد دروغ است اما به هر حال تأثير داشته است.

چند سهميه المپيك مي‌گيريم؟
اگر ما در اين مسابقات بتوانيم در ميان شش تيم برتر قرار بگيريم مي‌توانيم سهميه كامل المپيك را نيز به دست بياوريم. اما سهميه كامل المپيك زماني فايده دارد كه نفرات شاخص در هر شش وزن را داشته باشيم كه شانس كسب مدال داشته باشند، نمونه بارز آن المپيك 2000 سيدني بود كه هر شش ورزشكار شانس كسب مدال داشتند. اينكه ما الان چند سهميه بگيريم اما در المپيك ريو حرفي براي گفتن نداشته باشيم خيلي كار مهمي انجام نداده‌ايم. پس بايد كاري كنيم كه علاوه بر كسب سهميه در المپيك حرفي براي گفتن داشته باشيم.

به قهرماني در المپيك فكر مي‌كنيد؟
به هر حال المپيك بزرگ‌ترين مسابقات ورزشي است و قهرماني در آن يكي از مهم‌ترين افتخارات يك مربي محسوب مي‌شود. من هم از اين قضيه مستثني نيستم و اين آرزو را دارم. به شخصه كاري كه در دوران مربيگري‌ام در جوانان انجام مي‌دادم واقعاً مهم‌ترين هدفم در وزنه‌برداري بود. من طرحي را به آقاي مرادي داده‌ام تا پشتوانه‌سازي خوبي براي وزنه‌برداري صورت گيرد. وزنه‌برداري با توجه به مصدوميت‌هايي كه هست دوره حرفه‌اي يك ملي‌پوش را كوتاه مي‌كند پس ما بايد همواره تيمي فارغ از تيم اصلي و «ب»، تيم ديگري داشته باشيم تا جايگزين ملي‌پوشان باشد. پيشنهاد من تشكيل تيم اميد وزنه‌برداري است كه تا به حال آن را نداشته‌ايم و اين مي‌تواند يك پشتوانه‌سازي خوب باشد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار