کد خبر: 753889
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
حدود چهارسال پيش بزرگترين کارخانه کمپوست شمال شرق کشور با ظرفيت روزانه بيش از 250 تن زباله در 25 کيلومتري شهرستان بجنورد تاسيس شد تا علاوه بر بازيافت زباله هاي توليدي بجنورد، اسفراين، شيروان و آشخانه از ورود سالانه 33 ميليون ليتر شيرآبه زباله به منابع زيرزميني منطقه جلوگيري کند. تلنبار شدن زباله هاي چندين شهر در منطقه کوه بابا موسي ، تخريب سالانه بيش از سه هکتار زمين براي دفن زباله و هشدارهاي زيست محيطي باعث شد مطالعات کارشناسي و عمليات ساخت کارخانه مذکور با سرعت مطلوبي پيش برود.اما هفت ماه پس از شروع فعاليت ها کارخانه توليد الودگي و بوي تعفن و نامطبوع حاصل از فعاليت آن، راه نفس را بر اهالي روستاهاي مجاور بست. در نهايت مسئولان جز معلق کردن و تعطيلي کارخانه کمپوست بجنورد چاره نيافتند و مانع تداوم فعاليتش شدند!
مريم احمدي

 

اواخر سال 90 موضوع ساخت کارخانه کمپوست بجنورد به طور جدي پيگيري شد و اين واحد با همکاري 4 شهرداري استان و صرف ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بودجه از سوی شهرداری‌های مذکور و ۳۵ میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت راه‌اندازی شد تا گره چندين ساله زباله هاي توليدي شهرهاي خراسان شمالي را باز کند. اما درست چند ماه پس از شروع فعاليت بوي تعفن و آلودگي هاي محيطي در منطقه صداي اعتراض اهالي روستاها و مسئولان استاني را در آورد. تا اينکه بالاخره جلسات مکرر چاره انديشي به ناديده گرفتن ميليون ها تومان اعتبار و تعطيلي زودهنگام اين واحد منجر شد. از آنجا که دليل اصلي بروز مشکل مذکور بي دقتي در انجام مطالعات وعدم جانمايي صحيح براي رفع اين معضل مطرح شده بود مسئولان چاره اي جز تعطيلي و جابجايي اين کارخانه پيش پاي خود نمي ديدند راهکاري که علاوه بر هدر رفت منابع مالي زمينه ساز خسارت هاي زيست محيطي در منطقه شد. بنابه گفته محمد مهدی خاکشور، معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد تعطیلی اين کارخانه و جابجايي زباله ها فقط طي سال گذشته ۴ میلیارد ریال به اين اداره تحميل کرده است. علاوه بر اين، تعطیلی این کارخانه در دو سال گذشته و دفن غیراصولی زباله‌های شهر بجنورد در دامنه‌های کوه باباموسی، باعث بروز مشکلات زیست محیطی بسياري شده است!

هزينه ها بر باد رفت!

با وجود اينکه براي جانمايي کارخانه کمپوست بجنورد ارگان ها و سازمان هاي مختلف چون استانداري، شهرداري و ديگر ادارت دخيل بودند اما باز همين مسئله نقطه آغاز مشکلات کارخانه شد. درست چند ماه پس از راه اندازي کارخانه، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و استاندار خراسان شمالی در بازديد از کارخانه مذکور از مکان احداث آن انتقاد کردند و لزوم جانمايي جديد براي اين کارخانه مطرح شد. اين در حالي است که بنا به اعلام شوراي شهر بجنورد جانمايي اين کارخانه قبل از راه اندازي با موافقت دفتر فنی استانداری و معاونت وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی انجام شده و هیچ گونه مخالفتی از طرف دستگاه‌های مرتبط اعلام نشده بود. البته حسین آبسالان، مدیرکل وقت حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی با اعلام اينکه محیط‌زیست استان هیچ‌گونه مجوزی را برای اجرای کارخانه کمپوست کنونی بجنورد صادر نکرده و جانمایی این کارخانه با محیط‌زیست نبوده و اجرای این واحد از طریق یک کار گروه انجام شده سعي کرد اداره متبوعش را از اتهامات وارده مبرا کند!

با اين حال انچه در نهايت مورد توافق قرار گرفت تعطيلي موقت اين کارخانه براي يافتن راهکار منطقي بود . راه حلي که خود ماه ها طول کشيد و شرايط را بدتر کرد. همان زمان قرار شد بخش خصوصي وارد عمل شود و درکمتر از شش ماه کارخانه ديگري جايگزين شود تا مسئولان بتوانند ایرادهای کارخانه مذکور را برطرف و ان را مجددا وارد چرخه فعاليت کنند.اما از انز مان بيش از دو سال طول کشيد و نه تنها واحد جديدي جايگزين نشد بلکه کارخانه مذکور نيز به طور کامل تعطيل شد!

بالاخره تصميم نهايي گرفته شد!

پس از ماه ها کش وقوس بر سر جابجايي، تعطيلي يا ادامه فعاليت کارخانه کمپوست بالاخره تصميم نهايي گرفته و قرار شد به زودي سايت جديدي براي راه اندازي کارخانه کمپوست بجنورد اختصاص يابد.

مطالعات چندين ماهه براي ساخت کارخانه جديد کمپوست بجنورد بالاخره به تعيين منطقه نجف آباد براي احداث اين کارخانه با ظرفيت 300 تن رسيد. شهردار بجنوردبا تاييد اين خبر گفت: با ساخته شدن کارخانه کمپوست، زباله‌های شهرهای بجنورد، شیروان و فاروج برای بازیافت به آن محل منتقل و طبق نامه دادستانی دفن زباله در محل کوه باباموسی ممنوع خواهد شد!روح الله براتیان با اشاره به اينکه در کنار محل جدید ساخت کارخانه کمپوست محل دفن زباله نیز پیش بینی شده افزود: هزینه‌های ساخت برعهده وزارت کشور است و قرار بر این نیست تا شهرداری هزینه خاصی صرف کند. اين در حالي است که بنا به گفته محمد حسین علی نیامعاون عمرانی استانداری خراسان‌شمالی مقرر شده منابع مالی این کارخانه از محل سهم شهرداری‌های بجنورد، شیروان و فاروج که در گذشته در کارخانه کمپوست قدیم سرمایه گذاری کرده بودند، تامین می‌شود! تناقض گويي هاي مسئولان از همين ابتداي کار در کنار وجود نقاط مبهم بسيار براي عملياتي شدن اين تصميم و البته مشخص نبودن زمان ساخت و راه اندازي کارخانه مذکور اين نگراني را در دل اهالي ايجاد مي کند که شايد اين کارخانه هم پس از راه اندازي به نداشتن استانداردها و عدم رعايت اصول جا نمايي و غيره محکوم شده و در نهايت به تعطيلي بيانجامد! لازم به ذکر است معاون عمراني استانداري اعلام مدت زمان مورد نياز براي ساخت کارخانه جديد را وابسته به نوع تکنولوژي استفاده شده در آن دانسته که البته هنوز اين نوع تکنولوژي هم در هاله اي از ابهام قرار دارد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار