کد خبر: 753888
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
حفظ سلامتي مردم در گرو تعطيلي کشتارگاه‌هاي سنتي
کشتارگاه‌ها از جمله مراکز اصلي ذبح دام به حساب مي‌آيند که نقش تعیین‌کننده‌ای در سلامت غذایی مردم‌ دارند. از اين رو توجه به رعايت نکات بهداشتي در اين مناطق از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. طبق آخرين آمار به دست آمده 304 کشتارگاه سنتی در کشور وجود دارد که تهديدي براي سلامت مردم به حساب مي‌آيد...
ميترا شهبازي

سازمان دامپزشکی و سازمان همیاری شهرداری‌ها تفاهم نامه‌اي منعقد کرده‌اند تا بر اساس آن کشتارگاهای سنتی با برنامه‌ریزی مشخص تعطيل شوند و جاي خود را به کشتارگاه‌هاي صنعتي بدهند. از بين استان‌هاي کشور، کشتارگاه‌هاي لرستان با مشکلات بسياري دست و پنجه نرم‌ مي‌کنند. عدم وجود سالن‌های پیش سرد، ناقص بودن سیستم تصفیه فاضلاب، نبود کوره لاشه سوز و غيره از مشکلاتي هست که اين مراکز را به سمت تعطيلي کشانده است.

+++

کشتارگاه‌ها به عنوان مراکز اصلی ذبح دام در استان‌ها ، نقش تعیین‌کننده‌ای نيز در سلامت غذایی مردم‌ دارند. اکنون بیشتر مشکلات و مسائلی که در کشتارگاه‌ها وجود دارد مربوط به کشتارگاه‌های سنتی است که در بیشتر موارد از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. از 74 کشتارگاه صنعتی و 304 کشتارگاه سنتی که در کشور وجود دارد، 48 کشتارگاه صنعتی دیگر نيز در دست‌ ساخت است. مدیرکل دامپزشکی استان لرستان با تأکید بر توجه ویژه مسئولان در ساماندهی کشتارگاه‌های لرستان، مي‌گويد: در سال‌های 86 و 93 تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان دامپزشکی و سازمان همیاری شهرداری‌ها منعقد و براساس آن تجهیز ناوگان حمل‌ و نقل گوشت، اهتمام در اجرای قوانین دامپزشکی، تأمین گوشت سالم برای شهروندان، تعطیل کردن کشتارگاهای سنتی با برنامه‌ریزی مشخص، پرهیز از سرمایه‌گذاری در کشتارگاه‌های روستایی و اجرای طرح پیش سردی در کشتارگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت. ابراهیم توکلی با اشاره به اينکه 9 کشتارگاه صنعتی، سنتی و نیمه‌صنعتی در استان لرستان وجود دارد، مي‌افزايد: از این تعداد دو کشتارگاه صنعتی در شهرستان‌های کوهدشت و خرم‌آباد و سه کشتارگاه سنتی در شهرستان‌های درود، پلدختر و ازنا وجود دارد. همچنين چهار کشتارگاه نیمه‌صنعتی در شهرستان‌های بروجرد، الیگودرز، دلفان و سلسله وجود دارد که دو کشتارگاه با همکاری بخش خصوصی و مابقی توسط شهرداری ساماندهی و تجهیز شده‌اند.اما با اين حال اين تعداد کشتارگاه جوابگوي نيازهاي استان نيست. اداره دامپزشکی نيز به‌طور مستقیم و مستمر بر روند کشتار دام و نگهداری از گوشت تا عرضه به بازار در این مراکز نظارت دارد، اکنون نيز 16 بازرس کار نظارت بر این کشتارگاه‌ها را به عهده دارند.

وضعيت نابسامان کشتارگاه‌ها

مدیرکل دامپزشکی لرستان با تأکید بر تعطیلی کشتارگاه ازنا به دلیل مشکلات بهداشتی و زیرساختی فراوان، مي‌گويد: متاسفانه این کشتارگاه از حداقل امکانات بهداشتی لازم نيز محروم است و به دلیل عدم ساماندهی فاضلاب این کشتارگاه و هدایت آن به داخل رودخانه می‌تواند سبب شیوع بیماری‌های خطرناکي در منطقه شود. توکلی با انتقاد از عدم وجود سالن‌های پیش سرد در کشتارگاه‌های استان لرستان براي خنک کردن گوشت، مي‌افزايد: تنها کشتارگاه‌های شهرستان‌های بروجرد و خرم‌آباد مجهز به این سیستم هستند که جاي تاسف دارد تاکنون به بهره‌برداری هم نرسيده‌اند. اکثر کشتارگاه‌های استان سیستم تصفیه فاضلاب ناقص دارند که سبب آلودگی محیط‌زیست و تکمیل چرخه انتقال بیماری‌ها می‌شود که باید به‌ سرعت به این موضوع رسیدگی شود. البته مشکل‌کشتارگاه‌هاي استان لرستان تنها در نبود سيستم خنک کردن گوشت خلاصه نمي‌شود و به گفته مدیرکل دامپزشکی لرستان، نبود کوره لاشه سوز، عدم تجهیز ناوگان زنجیره سرد حمل‌ و نقل گوشت، عدم وجود کارواش آب‌گرم در کشتارگاه هم از ديگر مشکلات اين حوزه است. متاسفانه قرار بود کوره لاشه‌سوز برای کشتارگاه‌های استان خریداری شود اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده و مسئولان در خواب غفلت به سر مي‌برند. توکلی با بیان اینکه سه کشتارگاه سنتی در شهرستان‎های دورود، پلدختر و ازنا وجود دارند که زیر نظر شهرداری است، مي‌گويد: شهرستان‎های چگنی، رومشکان و سپیددشت فاقد کشتارگاه هستند. از بين شهرستان‌هايي که داراي کشتارگاه هستند اما مشکلاتي جدا از آنچه ديگر شهرستان‌ها با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند هم دارند، براي نمونه، شهرستان کوهدشت علاوه بر مشکلات ياد شده، با کمبود آب رو به رو است. کشتارگاه نورآباد نیز سیستم فاضلاب کاملی ندارد و برای آن پیش‎سرد ساخته نشده است.کمبود آب مهم‎ترین مشکل اکثر کشتارگاه‎های دام استان به ویژه شهرستان‎های بروجرد و دورود است.  مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به اينکه کشتارگاه‎های معمولان، چگنی و زاغه بايد هر چه سریع حذف شوند، مي‌افزايد: متاسفانه علاوه بر مشکلاتي که چندي قبل گفته شد، تجمع افراد غیرمعمول در کشتارگاه‌ها نيز مشکل ساز شده که برای برقراري نظم کاری و نظارت بهداشتی باید از ورود آنها جلوگیری شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار