کد خبر: 753504
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
علي قنادي
نياز استراتژيك امريكا به 11 سپتامبر اروپايي14 سال بعد از 11 سپتامبر، شهر پاريس جمعه شب شاهد خونين‌ترين حادثه تروريستي از سال 1994 تاكنون و به روايتي بعد از جنگ دوم جهاني بود. اروپايي‌ها احتمالاً در حد و اندازه‌هاي دولت نومحافظه كار جورج بوش توان و البته اراده لازم براي ورود به خاورميانه را نخواهند داشت، ولي حوادث تروريستي پاريس، از لحاظ تبعات امنيتي كه مي‌تواند بالقوه به بار بياورد، شبيه‌ترين حادثه به حوادث تروريستي 11 سپتامبر است. تصور عمومي در بين مراكز تصميم سازي سياست خارجي در امريكا اين است كه وقتي واشنگتن در چارچوب استراتژي چرخش آسيايي (Pivot to Asia) سرگرم مهار چين شده، اروپا بايد تعهدات بيشتري در خاورميانه به عهده بگيرد.
امريكايي‌ها مي‌گويند در طول هفت دهه بعد از جنگ دوم جهاني ، اروپا زير چتر امنيتي امريكا بوده و حالا كه ايالات متحده اولويت بزرگ تر مهار چين را در دستور كار قرار داده، اروپا بايد بخش قابل ملاحظه‌اي از سهم امنيتي خاورميانه را قبول كند. تحركات امريكا در «خارج نزديك چين» با اعزام ناوهاي هواپيما بر، بمب افكن‌هاي بي - 52 و اتحاد و ائتلاف با همسايگان پكن، روندي تصاعدي پيدا كرده و اروپايي‌ها نيز بعد از چندين دهه، قصد حضوري جدي تر در خاورميانه دارند. از تأسيس پايگاه دريايي بريتانيا در بحرين بعد از پنج دهه و ورود ناو هواپيمابر شارل دوگل به خليج فارس تا تصميم پاريس و لندن براي ايفاي نقش برجسته تر در بحران سوريه، همگي نشان دهنده تمايل روز افزون اروپاييان براي بازگشت به خاورميانه است. گزارش جديدي كه «چتم هاوس» انگليس با عنوان «بريتانيا، اروپا و جهان» در اكتبر 2015 منتشر كرده، نشان مي‌دهد لندن پذيرفته در فضاي تمركز امريكا روي شرق آسيا، نقش برجسته‌تري در خاورميانه ايفا كند. در روند بازگشت اروپاييان، عرب‌هاي حوزه خليج‌فارس و فراتر از آن، نقش معين و گاه متحد اروپا را ايفا خواهند كرد و دقيقاً به همين دليل است كه اشتون كارتر وزير دفاع امريكا اخيراً در گفت و گو با آتلانتيك، عرب‌هاي حوزه خليج فارس را ترغيب كرد نقش مستقيم‌تري در بحران‌هاي خاورميانه ايفا كنند: « اگر شما نگاه كنيد كه ايراني‌ها در كجا نفوذشان را اعمال مي‌كنند، [مي‌بينيد] كه آنها داخل بازي در روي زمين هستند. . . اين احساس وجود دارد كه برخي دولت‌هاي خليج [فارس] مي‌خواهند از فاصله 30 هزار پايي در بازي باشند.»
برآورد كلي اين است كه اروپا و اعراب، در قبول تعهدات امنيتي جدي‌تر در خاورميانه، كندي به خرج مي‌دهند. ديدگاه امريكايي مي‌گويد در حالي كه روسيه در حال بلعيدن خاورميانه است، اروپا و در كنار آن اعراب، بايد واكنش چابك‌تر و سريع تري از خود در خاورميانه نشان بدهند تا واشنگتن بتواند با آسودگي بيشتر سراغ اژدهاي زرد چيني در شرق برود. در چنين حال و احوالي، اروپا به يك 11 سپتامبر با مختصات خودش نياز داشت تا كشورهايي مانند فرانسه و بريتانيا را با سرعت بيشتري به سمت خاورميانه براند. 11 سپتامبر نيويورك امريكا را به خاورميانه آورد ولي حالا كه امريكايي‌ها مي‌خواهند تعهداتشان را در خاورميانه كمتر و سراغ چين بروند، يك 11 سپتامبر اروپايي نياز بود تا اروپا را با سرعت بيشتري به خاورميانه سوق بدهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار