کد خبر: 753502
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
350 كشته و زخمي در شب طوفاني پاريس
هشت تروريست داعشي شامگاه جمعه، پاريس را صحنه تاخت و تاز خود كردند؛ تاخت و تازي تروريستي كه كمتر پايتخت اروپايي طي چند دهه گذشته شاهد آن بوده است.
روح‌الله صالحي
هشت تروريست داعشي شامگاه جمعه، پاريس را صحنه تاخت و تاز خود كردند؛ تاخت و تازي تروريستي كه كمتر پايتخت اروپايي طي چند دهه گذشته شاهد آن بوده است.به اين ترتيب، پيش بيني مكرر بشار اسد و رهبران خاورميانه اي تعبير شد كه هشدار داده بودند برخورد گزينشي با تروريسم، دير يا زود دامن اروپا را هم خواهد گرفت. دستگاه‌هاي امنيتي امريكا مي‌گويند هيچ تهديد فوري خاك امريكا را تهديد نمي‌كند ولي رئيس جمهور فرانسه حمله تروريست‌ها را اعلام جنگ داعش به كشورش توصيف كرده و قرار است نشستي مشترك با متحدين اروپايي اش ترتيب دهد؛ نشستي كه  مي‌تواند زمينه‌ساز ورود مستقيم تر فرانسه و متحدان غربي اش در بحران سوريه باشد.در عمليات تروريستي جمعه‌شب كه در هفت نقطه پاريس انجام شد بيش از 350 تن كشته و زخمي شدند.
پايتخت فرانسه براي دومين بار در سال جاري ميلادي شاهد حملات تروريستي بود. پس از حملات تروريستي به دفتر مجله شارلي ابدو در ماه ژانويه كه طي آن دهها تن كشته و زخمي شدند، پاريس شب خونين ديگري را تجربه كرد و فرانسه را در وحشت و سكوت فرو برد. در سلسله انفجارهايي كه در نخستين دقايق بامداد شنبه (به وقت تهران) در پاريس پايتخت فرانسه رخ داد 160 تن كشته و بيش از 200 تن ديگر زخمي شدند. افراد مسلح و بمبگذاران به رستوران‌، يك سالن كنسرت و يك استاديوم ورزشي در پاريس حمله كردند. اولين اقدام تروريستي هنگامي رخ داد كه يك مرد مسلح به كلاشنيكف، چندين نفر را در رستوراني پرازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمي كرد.
پس از آن دو انفجار در نزديكي ورزشگاه «استادو فرانس»، جايي كه مسابقه فوتبال بين آلمان و فرانسه در حال برگزاري بود، به وقوع پيوست. اين اتفاق در حالي رخ داد كه ساعاتي پيش از آن، گزارش شده بود به دنبال تهديد تروريستي تيم فوتبال آلمان، هتل محل اقامت بازيكنان تيم ملي اين كشور تخليه شده است. سومين اقدام تروريستي در پاريس، مربوط به تيراندازي دو مرد مسلح به شركت‌كنندگان در يك كنسرت موسيقي بود. اين دو دست‌كم 20 گلوله به سمت جمعيت شليك كردند و نزديك به 100 نفر از حاضران را گروگان گرفتند. اين گروگانگيري در نزديكي مركز هنري «باتاكلان» انجام شده است. به گفته يك مقام پليس پاريس هفت تن از افراد مسلح كشته شدند و يكي از آنها فرار كرده است. اين حملات همزمان با نشست وين درباره بررسي بحران سوريه انجام شد؛ نشستي كه قرار بود در آن تروريست‌هاي بد و خوب از هم متمايز شوند. به گزارش يورونيوز، حملات پاريس پس از جنگ جهاني دوم در فرانسه بي‌سابقه بود.
 
اعلام حالت اضطراري در فرانسه
حملات تروريستي فرانسه به روايت يورو نيوز، بعد از جنگ جهاني دوم بي سابقه است.رئيس جمهور فرانسه پس از اين حملات در سراسر فرانسه وضعيت اضطراري اعلام كرد. اين براي نخستين بار در 70 سال  گذشته است كه وضعيت اضطراري سراسري در فرانسه اعلام مي‌‌شود. به گزارش سي‌ان‌ان، فرانسه همچنين مرزهاي خود را بست تا مانع فرار تروريست‌ها شود. به گزارش فرانس 24، فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه در تلويزيون ظاهر شد و اين حوادث را وحشتناك خواند. اولاند در سخنراني خود با محكوميت حملات پاريس  اعلام كرد كه داعش با اين اقدام اعلان جنگ كرده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اولاند همچنين با حضور در محل اين حملات وعده داد فرانسه جنگي بي رحم و شفقت عليه تروريسم به راه خواهد انداخت. همچنين 120 هزار نيروي امنيتي در سراسر فرانسه مستقر شدند.
 
داعش: اين خونبهاي سوريه است
گروه تروريستي داعش در بيانيه‌اي رسمي، مسئوليت حملات تروريستي پاريس را برعهده گرفت. در بخشي از اين بيانيه آمده است كه «هشت برادر» از اعضاي داعش با كمربند انفجاري، تفنگ و مسلسل اقدام به انجام عمليات در چند بخش پاريس مركز فرانسه كردند. داعش در بيانيه خود اعلام كرده است كه پس از پاريس نوبت ايتاليا، انگليس و امريكاست. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، داعش در بيانيه خود اعلام كرد:«اين خون بهاي سوريه است، اين 11سپتامبر فرانسه است.» داعش همچنين براي حملات بيشتر در فرانسه فراخوان داده و دربيانيه خود از تعبير «صليبيان» استفاده كرده است.  حملات پاريس چند روز پس از آن رخ داد كه فرانسه ناو نظامي شارل دوگل را به خاورميانه فرستاد تا از نزديك حملات به داعش را مديريت كند. همچنين هفته گذشته جنگنده‌هاي فرانسه مواضع داعش در سوريه را بمباران كردند و شايد حملات پاريس پاسخي به حملات هوايي فرانسه باشد تا با ايجاد رعب و وحشت در داخل اين كشور مقامات پاريس را به عقب نشيني از مواضع ضد‌تروريستي خود وادار كنند.
 
حمايت همه‌جانبه اروپا از فرانسه
روزنامه فرانسوي فيگارو از قول منابع امنيتي نقل كرده كه يك گذرنامه سوري در جريان بازرسي بدني از يكي از عوامل تروريستي پاريس خبر داد؛ موضوعي كه به رهبران اروپايي اجازه مي‌دهد نوك پيكان خود را به سمت سوريه نشانه بگيرند. رهبران اروپا حمايت خود را از فرانسه در مقابله با تروريست‌ها اعلام كردند. انگليس طي هفته‌هاي اخير براي ورود به سوريه براي نبرد با داعش تمايل نشان داده بود و همين ديروز هم ديويد كامرون، نخست وزير انگليس ضمن محكوم كردن حملات پاريس خواستار تشكيل جلسه بحران شد. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان هم اعضاي دولت را براي برگزاري نشست فوق‌العاده براي بررسي پيامدهاي حملات پاريس، فراخواند و وزير كشور آلمان اعلام كرد كشورش پيشنهاد كمك نيروهاي ويژه ضدترور را به فرانسه داده است. باراك اوباما، رئيس جمهور امريكا گفته كه واشنگتن همراه پاريس خواهد بود ولي مانند متحدين اروپايي فرانسه، از برنامه ريزي براي اقدام مشترك سخني نگفت. وزارت امنيت داخلي امريكا هم گفته كه هيچ تهديدي فعلاً براي امريكا وجود ندارد.  مايكل ليتر، رئيس مركزملي مبارزه با تروريسم امريكا  پيچيدگي حملات پاريس را با  پيچيدگي حملات تروريستي سال 2008 بمبئي هند مقايسه كرده و مي‌گويد به خاطر همين بايد در سطح ارزيابي خود از تهديدات تروريستي تغيير ايجاد كند.
  
تروريسم دامن حاميانش را گرفت  
بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در ديدار با هيئتي فرانسوي گفت:«فرانسه روز جمعه شاهد حملاتي بود كه ما از پنج سال پيش در سوريه با آن زندگي مي‌‌كنيم.» بشار الجعفري، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل نيز گفت:« تروريسم دامن حاميانش را گرفته است.» فرانسه از جمله كشورهايي است كه بيشترين اعزام تروريست به سوريه را داشته و بارها نگراني خود را از بازگشت اين تكفيري‌ها به كشور اعلام كرده است. پاريس همچنان بر سرنگوني اسد تأكيد دارد و حتي حاضر به پذيرش وي در دوره انتقالي نيست. ديميتري مدودف، نخست وزير روسيه نيز ديروز گفت: بايد اتحادي بين غرب و روسيه براي مقابله با داعش ايجاد شود.
  
محكوميت جهاني
بلافاصله پس از حملات تروريستي، رهبران جهان يكي پس از ديگري اين حملات را محكوم كرده و ابراز همدردي خود را با فرانسه اعلام داشتند. ناتو حمايت خود را از دولت فرانسه در مبارزه با تروريسم اعلام كرد. عربستان سعودي، خواستار همبستگي بين‌المللي با پاريس شد. عربستان درحالي اين حملات را محكوم مي‌ كند كه خود حامي اصلي تكفيري‌ها در خاورميانه است. رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور تركيه نيز اعلام كرد:«به‌عنوان يك كشوري كه به خوبي رفتار و پيامدهاي تروريسم را مي‌‌داند، ما كاملاً رنجي را كه فرانسه در حال حاضر تجربه مي‌‌كند درك مي‌‌كنيم.» محكوميت حملات پاريس درحالي است كه بيش از چهار سال است كه مردم سوريه قرباني جنايات تروريست‌ها شده اند ولي تاكنون نه تنها محكوميت جهاني عليه اين جنايات بشري انجام نشده است بلكه قدرت‌هاي غربي به ادامه بحران براي رسيدن به اهداف خود دامن مي‌‌زنند و با حمايت از تروريست‌ها آتش جنگ در منطقه را شعله ور مي‌كنند.
  
مقدمه براي ورود به سوريه
پاريس حملات تروريستي پاريس را اعلان جنگ داعش به فرانسه توصيف كرده؛ موضوعي كه مي‌تواند زمينه‌ساز دخالت گسترده تر فرانسه در سوريه را فراهم كند. اولاند گفته است: «اين اقدام اعلان جنگ داعش عليه فرانسه بود؛ اقدامي كه در خارج از فرانسه برنامه ريزي شد و با همدستي در داخل صورت گرفت.» لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در مصاحبه با خبرنگاران گفت:«حملات پاريس نياز فوري به هماهنگي در جنگ با تروريسم را نشان داد.» وي تصريح كرد: جنگ بي‌رحمانه‌اي را عليه تروريسم آغاز مي‌‌كنيم. وي  همچنين از توافق امريكا و فرانسه براي مبارزه با تروريسم خبر داد.  رسانه‌ها از تعبير 11 سپتامبر براي حملات تروريستي پاريس استفاده كردند تا شدت حملات را بزرگ جلوه دهند. جف وايت، فعال توئيتري مي‌‌گويد: با اين حملات فرانسه اقدامات ضد تروريستي خود در خاورميانه را افزايش خواهد داد. زمزمه ورود زميني به سوريه به بهانه مقابله با داعش در هفته‌هاي اخير از سوي مقامات امريكايي و تركيه مطرح شده و شايد حملات پاريس مجوز ورود نظامي به سوريه را صادر كند. برخي ناظران غربي بر اين باورند كه ورود نظامي روسيه به سوريه موازنه ميداني را به نفع محور مقاومت تغيير داده و تشديد حملات غرب عليه تروريست‌ها در هفته‌هاي اخير براي مقابله با نفوذ ايران و روسيه در منطقه است. 

رئيس سابق سيا: بوش هشدارها درباره حملات ۱۱ سپتامبر را ناديده گرفت
رئيس سابق سازمان سيا اعلام کرد: دولت «جرج بوش» رئيس‌جمهور سابق امريكا با اينکه دو ماه پيش از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر از هشدارها در خصوص احتمال وقوع چنين حملاتي مطلع بود، اما آنها را ناديده گرفت. به گزارش فارس، درست ساعاتي پس از وقوع حملات تروريستي پاريس جورج تنت، رئيس اسبق سازمان سيا در خصوص حملات 11سپتامبر 2001 افشاگري کرد. جورج تنت و «کوفر بلَک»، رئيس بخش ضد تروريسم سيا، تأييد کردند که دقيقاً دو ماه پيش از وقوع حملات 11 سپتامبر به کاندوليزا رايس، مشاور وقت امنيت ملي دولت جورج بوش طي نشستي فوق‌العاده هشدار داده شد حمله‌اي قريب‌الوقوع در ابعاد «بزرگ» در خاک امريكا رخ خواهد داد. در ماه مي همان سال، تنت و بلک پيش‌نويس متني تحت عنوان «Blue Sky» را تهيه کرده بودند و خواستار تلاش‌هاي مشترک براي پايان دادن به تهديدات گروه تروريستي القاعده از طريق «ورود به پناه‌گاه‌هايشان در خاک افغانستان، آغاز عمليات شبه‌نظامي و ايجاد پلي به ازبکستان» شده بودند. بنا به اظهارات رئيس پيشين سيا، با وجود اين هشدارها، کاخ سفيد نسبت به آنها بي‌توجهي نشان داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار