کد خبر: 753302
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
انفجار تروريستي در ضاحيه بيروت 234 شهيد و زخمي برجاي گذاشت
شامگاه پنج‌شنبه انفجارهاي تروريستي جنوب پايتخت لبنان را لرزاند و ساعاتي بعد گروه تروريستي داعش با به عهده گرفتن مسئوليت اين انفجارها اعلام كرد هدف از اين عمليات ضربه زدن به حزب‌الله است...
محمد بابایی
شامگاه پنج‌شنبه انفجارهاي تروريستي جنوب پايتخت لبنان را لرزاند و ساعاتي بعد گروه تروريستي داعش با به عهده گرفتن مسئوليت اين انفجارها اعلام كرد هدف از اين عمليات ضربه زدن به حزب‌الله است، اما جنبش مقاومت اسلامي لبنان اعلام كرده نه تنها از جنگ با تروريسم عقب نخواهد كشيد بلكه پاسخ اقدامات تروريستي داعش كه عليه غيرنظاميان و مردم عادي صورت مي‌گيرد را در ميدان نبرد خواهد داد.
حوالي ساعت 6 بعد از ظهر به وقت لبنان دو انفجار پي در پي، منطقه برج البراجنه واقع در جنوب بيروت را لرزاند. بر اثر اين انفجارها بنابر اعلام وزارت بهداشت لبنان دست‌كم 34 نفر جان خود را از دست دادند و بيش از 200 نفر زخمي شدند. يك منبع آگاه امنيتي به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت كه اولين بمب‌گذار جليقه انفجاري‌اش را بيرون مسجد شيعيان و دومي آن را در داخل يك نانوايي در آن حوالي منفجر كرد.
گفته مي‌شود انفجارهاي روز پنج شنبه بيروت از مرگبار‌ترين حملاتي است كه طي سال‌هاي اخير در لبنان رخ داده است. دليل بالاي تلفات به اين دليل است كه انفجارها در ساعت و زمان پرازدحامي صورت گرفتند. ارتش لبنان طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه عاملان انفجار ساعت 6 بعد از ظهر كه زمان پرازدحامي است اين عمليات را انجام داده‌اند تا آمار تلفات را افزايش دهند. بنابر گفته ارتش لبنان، جسد سومين بمب‌گذار در نزديكي يكي از مراكز انفجار پيدا شده كه كمربند انفجاري همراه وي عمل نكرده است. بنابر گزارش خبرگزاري فرانسه، ظاهراً وي در اثر انفجار دوم و پيش از آنكه موفق شود وسايل همراهش را منفجر كند كشته شده بود. در همين حال برخي منابع خبري گزارش دادند كه نيروهاي امنيتي عامل چهارم عمليات تروريستي را روز پنج‌شنبه در منطقه انفجار دستگير كرده‌اند.  گروه تروريستي داعش ساعاتي پس از وقوع انفجارها با انتشار بيانيه‌اي در اينترنت اعلام كرد كه اعضاي اين گروه يك موتورسيكلت حامل مواد انفجاري را در برج البراجنه منفجر كرده‌اند و پس از تجمع افراد در پي انفجار اول، يك بمب‌گذار انتحاري با كمربند انفجاري خود به قلب جمعيت زده و بر شمار قربانيان افزوده است. به گفته داعش دو نفر از عاملان انفجارهاي فلسطيني و يك نفر ديگر سوري بودند.   در پي اين انفجارها يك روز عزاي عمومي در لبنان اعلام شد و كشورها و شخصيت‌هاي سياسي مختلف با صدور بيانيه‌هايي اين انفجار را محكوم كردند. «تمام صائب سلام» نخست وزير لبنان اين حملات را «غيرقابل توجيه» خواند و محكوم كرد و خواستار اتحاد جناح‌هاي رقيب لبنان عليه «توطئه‌ها براي ايجاد نزاع» شد. حسين جابري انصاري با  محكوميت شديد دو انفجار تروريستي جنوب بيروت كه به كشته و مجروح شدن تعداد زيادي از شهروندان بي‌گناه لبناني منجر شد، اين حادثه را به دولت و ملت لبنان و خانواده‌هاي شهدا تسليت گفت. سخنگوي وزارت امورخارجه ابراز اميدواري كرد با همبستگي ملت، مقاومت و ارتش لبنان و عزم جدي جامعه بين‌المللي در مبارزه با تروريسم، زمينه‌هاي برخورد فعال و مؤثر با جريان‌هاي افراطي و تروريستي فراهم و انسجام جامعه متنوع لبنان به عنوان نماد همبستگي و مقاومت حفظ شود.  از زمان شروع بحران سوريه به ويژه پس از ورود علني و مستقيم حزب‌الله به اين بحران گروه‌هاي تروريستي چندين بار مناطقي را در جنوب بيروت كه عمده ساكنين آن طرفدار حزب‌الله هستند را هدف قرار داده‌اند، اوج اين حملات بين تير تا بهمن ماه 1392 بود، در اين فاصله زماني حداقل 9 انفجار مناطق جنوب بيروت را لرزاند. اما حزب‌الله با تلاش گسترده و اجراي تدابير گسترده امنيتي موفق شد تا حدود خيلي زيادي از تكرار عمليات‌هاي تروريستي جلوگيري و امنيت نسبي را برقرار كند.
هر چند داعش در بيانيه خود اشاره‌اي به سوريه نكرده است اما به نظر مي‌رسد اقدام داعش براي جبران شكست‌هاي اين گروه در سوريه از حزب‌الله صورت گرفته است. جنبش مقاومت اسلامي لبنان نقش بسيار مهمي در مبارزه با گروه‌هاي ترويستي به ويژه داعش در سوريه به عهده دارد و از زمان ورود مستقيم خود به جنگ سوريه موازنه ميداني را به نفع نيروهاي دولتي تغيير داده است، به همين دليل گروه‌هاي تروريستي تلاش مي‌كنند از طريق هدف قرار دادن غيرنظاميان و انجام عمليات‌هاي تروريستي حزب‌الله را تحت فشار قرار داده و آن را مجبور به خروج از سوريه كنند اما مواضع مقامات حزب‌الله و گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از آن است كه نه تنها اين عمليات‌هاي تروريستي خللي در تصميم حزب‌الله براي مبارزه با تروريسم در سوريه ايجاد نمي‌كند بلكه اين جنبش تصميم گرفته است در ميدان رزم پاسخ گروه تروريستي داعش را بدهد. ليث ابوفضل خبرنگار پايگاه خبري المصدر نيوز در صفحه توئيتر خود نوشت: نگران نباشيد، حزب‌الله هر كسي را كه باعث كشته شدن مردم بي‌گناه شد را خواهد گرفت اما آنها اين كار در ميدان نبرد همانند مرد انجام خواهند داد.»  حسين خليل معاون سياسي دبيركل حزب‌الله لبنان در بازديد از محل گفت: «آنچه روي داد تأكيد مي‌كند كه ما در مسير درست در مقابله با تروريسم حركت مي‌كنيم.  نبرد با تروريسم ادامه دارد. اين نبرد كوتاه نيست بلكه نبردي طولاني بين ما و آنها است.» در همين حال منابع خبري گزارش دادند كه حزب‌الله به همراه ارتش سوريه در حال درهم كوبيدن مواضع گروه‌هاي تروريستي در مناطق مختلف سوريه هستند.  ساعاتي پس از انفجارها رزمندگان حزب‌الله به همراه واحدهاي ارتش سوريه موفق شدند وارد شهر «الحاضر» در 30 كيلومتري جنوب شهر حلب شوند و در كمتر از چهار ساعت اين شهر فتح شد و تروريست‌هاي جبهه النصره و احرار الشام نيز به سمت شهرك العيس در غرب شهر الحاضر عقب‌نشيني كردند. تسلط بر شهر الحاضر دو روز پس از آن رخ داد كه نيروهاي مقاومت موفق شدند محاصره نزديك به سه ساله فرودگاه نظامي كويرس در حلب را بشكنند. سقوط تل‌العيس در كنار الحاضر، به معناي كنترل كامل ارتش سوريه بر بزرگراه حلب- دمشق خواهد بود و علاوه بر اين، يكي از راه‌هاي امدادي تروريست‌ها در جنوب حلب و مهم‌تر از آن قطع ارتباط حلب و ادلب از اين منطقه است. همچنين رامي عبدالرحمان مدير گروه موسوم به ديده بان حقوق بشر سوريه كه به مخالفان نزديك است، به خبرگزاري‌ها گفت كه آزادسازي شهر الحاضر و دو شهرك مذكور زمينه را براي آزادسازي دو شهرك شيعه نشين فوعه و كفريا در استان ادلب هموار مي‌كند. اين مناطق قريب به هشت ماه است كه در محاصره كامل گروه‌هاي تروريستي به ويژه جبهه النصره قرار دارد. روز گذشته همچنين نيروهاي حزب‌الله كنترل شهرك‌هاي «بانص» و «رسم الصهريج» در ريف جنوبي حلب را به دست گرفتند. اين دو شهرك در جنوب غرب شهر «العيس» واقع در ريف جنوبي حلب قرار دارند. در همين حال منابع خبري از آماده شدن حزب‌الله براي انجام عمليات‌گسترده در شمال حلب خبر دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار