کد خبر: 751811
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
محمدجواد اخوان
شناسايي و بازداشت تعدادي از عوامل نفوذي دشمن در رسانه‌ها از سوي سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بخشي از ابعاد پنهان پروژه پيچيده نفوذ را آشكار ساخت، البته همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت اين برخورد امنيتي- قضايي با عصبانيت دشمن مواجه شد و اين نوع واكنش، به‌خوبي اين حقيقت را آشكار ساخت كه نفوذ واقعيتي انكارناپذير بوده و در ارتباط داشتن عوامل مذكور با پروژه نفوذ نبايد ترديد كرد.
اما آنچه بيشتر محل تأمل است، انتشار جملاتي منتسب به رئيس‌جمهور محترم در فضاي مجازي است كه ظاهراً بي‌ارتباط با بازداشت‌هاي اخير نيز نيست. برخي رسانه‌ها از رئيس‌جمهور نقل كرده‌اند كه ايشان در جلسه اخير هيئت دولت گفته است: «نبايد بي‌خودي برويم يكي دو نفر را از اينجاوآنجا به بهانه‌اي بگيريم و پرونده‌سازي بكنيم و بعد پرونده را در كشور بزرگ كنيم و بگوييم اين خط، خط نفوذ است و جريان نفوذي است.» اگر نقل‌قول جملات فوق به آقاي روحاني درست باشد، بايد گفت كه مع‌الأسف در مواجهه با پروژه نفوذ، آسيب‌هاي جدي داريم كه ضروري به‌نظر مي‌رسد به‌طور اجمالي بدان‌ها پرداخته شود.
1ـ از اساسي‌ترين ويژگي‌هاي پروژه نفوذ مي‌توان به دو خصيصه «اختفا» و «استتار» اشاره كرد. اختفا به‌معناي پنهان‌كاري اصل نفوذ است تا عناصر نفوذي تا حد ممكن از چشم جامعه هدف دور باشند. ويژگي ديگر يعني «استتار» نيز بدان معناست كه عوامل نفوذي در پوشش‌هاي فريبنده و گاه جذاب چنان تصويري وارونه از خود بروز مي‌دهند كه برخي از اساس منكر نفوذي بودن آنها شده و اعتماد بي‌حدوحصر خود را بذل آنان مي‌كنند. مروري بر پروژه‌هاي نفوذ دشمن در دهه اول انقلاب اسلامي به‌خوبي نشان‌دهنده آن است كه چطور عوامل نفوذي در پيرامون برخي شخصيت‌ها، چنان رسوخ كرده و اعتمادزايي كردند كه حذف عوامل نفوذي به بهاي گران ريزش برخي چهره‌هاي موجه، انجام پذيرفت. اكنون مي‌توان گفت به‌نظر مي‌رسد برخي عوامل نفوذي تا حدي موفق عمل كرده‌اند كه برخي خواص حاضر به پذيرش نفوذي بودن آنها نيستند!
2ـ يكي از ويژگي‌هاي ديگر نفوذ، «شناسايي آماج و هدف‌گيري متناسب» است كه به اين معناست كه جريان‌هاي نفوذگر معمولاً سراغ اهدافي مي‌روند كه احتمال بيشتري براي رسوخ يابي در حلقه پيرامون و چارچوب‌هاي ذهني آنهاست. متأسفانه بايد گفت تجربه تاريخ انقلاب اسلامي نشان مي‌دهد يكي از مهم‌ترين نشانگاه‌هاي نفوذ دشمن در طيفي از خواصي است كه «سهل‌انديشانه» با اين نوع از مسائل برخورد كرده و در كنار آن عده‌اي از روشنفكرنمايان با تئوري‌پردازي در قالب‌هايي همچون «توهم توطئه» مسير سهل‌انديشي و ساده‌انگاري را هموار مي‌سازند. مروي بر عاقبت چهره‌هايي همچون مرحوم شريعتمداري، مرحوم منتظري و. . . به‌خوبي نشان‌دهنده تأثير آسيب سهل‌انديشي بر موفقيت جريان رخنه‌گر و سوءعاقبت آماج نفوذ است.
3ـ ويژگي ديگري كه بايد در مورد نفوذ شناخت، رابطه و نسبت آن با موضوع منافع ملي و مصالح كشور است. جريان نفوذگر معمولاً روي گسل‌ها مستقر شده و از تشديد شكاف‌ها‌ حداكثر استفاده را مي‌نمايد. نفوذي‌ها معمولاً براي آنكه براي خود چتري از حفاظت و صيانت در برابر شناسايي و برخورد ايجاد كنند، خود را با جريان‌هاي سياسي و حلقه‌هاي خواص گره مي‌زنند تا برخورد با آنها به‌مثابه عمل سياسي تلقي شده و به نام پرهيز از «سياسي‌كاري» مانع از برخورد با آنها شوند. عوامل نفوذي، گاه در مخيله ذهني برخي خواص چنان جاي مي‌گيرند كه نخبگان سياسي حتي حيات سياسي خود را به سرنوشت اين عوامل نفوذ گره زنند و بدين‌ترتيب هزينه برخورد با نفوذي‌ها بالا برود.
در چنين شرايطي بايد گفت براي خواص سياسي و نخبگان حاكميتي ما تنها آنچه بايد ارزشمند و داراي اصالت باشد، منافع ملي و مصالح كشور است و نبايد قرابت‌هاي خانوادگي، قبيله‌گرايي‌هاي سياسي و رقابت‌هاي جناحي موجب شود تا چشم خود را به‌روي واقعيتي به نام نفوذ ببندند و با اين حقيقت، سهل‌انديشانه برخورد كنند. اكنون و بر اساس ويژگي‌هاي ذكرشده مي‌توان گفت به‌نظر مي‌رسد پروژه رخنه رسانه‌اي تنها بخشي از پروژه وسيع نفوذ در جمهوري اسلامي ايران است كه احتمالاً اين پروژه ابعاد نگران‌كننده‌تري نيز دارد. ايجاد شكاف ميان نخبگان و ترويج سهل‌انديشي در برابر نفوذ در ميان خواص، قطعاً ديگر قطعه‌هايي از پازل بزرگ راهبرد جريان نفوذي هستند كه نقش پشتيبان از ديگر ابعاد اين پروژه را دارند.
به تعبير زيبا و حكيمانه رهبر معظم انقلاب اسلامي «مشكل كنوني كشور متأسفانه به‌خاطر وجود آدم‌هاي بعضاً بي‌خيال و بعضاً سهل‌انديش [است] كه البته معدودند، اقليتند، در مقابل انبوه عظيم جمعيت انقلابي و آگاه و بصير كشور چيزي نيستند اما فعالند،  مي‌نويسند، مي‌گويند، تكرار مي‌كنند، تكرار مي‌كنند! دشمن هم به اينها كمك مي‌كند.» بي‌شك در وضعيت كنوني خواص بايد در مقابل منافع ملي و مصالح نظام و انقلاب، مسئولانه‌تر عمل كنند و اجازه ندهند، گفتار و رفتار آنها دشمن و جريان نفوذي را اميدوارتر و دوستان و دلسوزان انقلاب را دغدغه‌مندتر سازد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
0
0
نقل قول نیست فیلمش در فضای مجازی است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار