کد خبر: 747597
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
احمد محمدتبريزي

سال‌هاي سخت دوري از فرزند و سال‌هاي طولاني چشم‌انتظاري براي شنيدن خبري از جگرگوشه‌شان را صبورانه انتظار كشيدند تا شايد كسي، در هياهوي شلوغي زندگي‌هاي امروزمان، قاصد خوش‌خبرشان باشد. مادران چشم انتظار عجيب سخت و مقاومند. با تمامي بي‌قراري‌هايشان، آدم از آرامش‌شان جان مي‌گيرد و سرشار مي‌شود.

خبر رسيد كه مادر دو شهيد چشم انتظار جدايي فرزندان شهيدش را تاب نياورد و اين عالم خاكيِ فاني را با تمام دلتنگي‌ها و فراق‌هايش بدرود گفت و پس از سال‌ها به فرزندانش پيوست. حاجیه خانم طاهره مومنی مادر شهیدان عبدالمطلب و مسلم مومنی در سن 83 سالگی پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری به دیار باقی شتافت تا گوهري از قافله مادران شهيد كم شود. هر روزي كه مي‌گذرد مادران چشم‌انتظار و ديگر مادران شهيد بر سنشان افزوده مي‌شود و پا به كهنسالي مي‌گذارند و امكان از دست دادن اين گنجينه‌هاي ناب زندگي وجود دارد. شهيدان در دامان اين مادران تربيت شدند و خلوص و ايمانشان در سايه حضور مادرانشان متبلور شد تا در جواني جلوه‌گر يكي از پاك‌ترين نسل‌هاي بشري باشند.

عبدالمطلب و مسلم مومنی همزمان با شروع رسمي جنگ تحميلي عازم جبهه‌ و مناطق عملياتي مي‌شوند اما هیچ‌گاه پیکر مطهرشان به میهن اسلامی بازنمي‌گردد تا این دو اسوه ایثار و شهادت به جمع رزمندگان جاویدالاثر بپیوندند. حالا حساب كنيد مادر اين دو شهيد پس از گذشت اين همه سال چه روز و شب‌هايي را سپري كرده است. افسوس كه ما با شنيدن خبر فوت والدين شهدا ياد آنها مي‌افتيم و در بقيه مواقع از آنها غافل هستيم و نمي‌دانيم آنها در اين مدت چه‌ها كشيده‌اند. درد از دست دادن فرزند درد جانكاهي است و از آن بزرگ‌تر درد بي‌خبري است. اينكه نتواني براي آخرين بار پيكر فرزند شهيدت را يك بار ديگر ببيني، در آغوش بكشي و ببوسي،‌سنگيني غمش همچون يك كوه تا پايان عمر بر شانه‌هاي نحيف مادران چشم انتظار سنگيني مي‌كند. كسي جز آنها هم طاقت ماندن زير چنين درد و غم و غصه‌اي را ندارد. هيچ‌كس ديگري هم متوجه حال و روز غريب‌شان نخواهد شد و تنها خودشان صبورانه اين غم را همراه خود مي‌كشند و تا آخرين لحظه‌هاي عمر اميدوارانه منتظر مي‌مانند.

كاش مادران چشم‌انتظار را قبل از شنيدن خبر كوچشان از اين عالم دريابيم و گوش‌شنوايي براي درد دل‌هايشان باشيم. حرف‌هاي آنها هر چند به ظاهر ساده است ولي درس‌هاي بزرگي در كلام‌شان نهفته است كه با شنيدنشان دريچه‌اي تازه به رويمان باز خواهد شد. نگذاريم مادران شهيد، حرف‌ها و درد دل‌هايشان را با دلتنگي همراه خودشان ببرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار