کد خبر: 747110
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
وحيد جليلي، رئيس شوراي سياستگذاري جشنواره مردمي فيلم عمار اعلام كرد
اولين نشست خبري ششمين جشنواره مردمي فيلم عمار در حالي روز گذشته در حسينيه هنر برگزار شد كه وحيد جليلي، رئيس شوراي سياستگذاري جشنواره عمار از اعلام وزارت ارشاد مبني بر عدم كمك مالي به اين دوره از جشنواره خبر داد.
مصطفي شاه‌كرمي
اولين نشست خبري ششمين جشنواره مردمي فيلم عمار در حالي روز گذشته در حسينيه هنر برگزار شد كه وحيد جليلي، رئيس شوراي سياستگذاري جشنواره عمار از اعلام وزارت ارشاد مبني بر عدم كمك مالي به اين دوره از جشنواره خبر داد.
به گزارش «جوان» نادر طالب‌زاده در ابتداي اين جلسه با اشاره به ويژگي‌هاي جشنواره «عمار» بيان كرد: جشنواره عمار توانست خلأهايي را در كشور ما پر كند. اين جشنواره اولين خانه فيلمسازي مستند را به صورت جدي ايجاد كرد و آثار جشنواره از صداوسيما گرفته تا سطح جامعه همه جا ديده مي‌شود. بخشي از جشنواره عمار رويكرد آموزشي آن است كه هميشه مقدس است و بخش ديگر، جذب مخاطبان و پخش آثار در سراسر ايران از روستاها گرفته تا شهرستان‌ها است كه در عمار ديده مي‌شود. خوشبختانه استقبال از جشنواره «عمار» به صورت طبيعي اتفاق افتاده است و وجه بين‌المللي اين جشنواره رو به گسترش است. من سال‌هاست كه با اهل فكر و رسانه مواجه مي‌شوم و مي‌بينم كه درك آنها از «عمار» بسيار جدي است و اين براي من باعث خوشبختي است. دبير جشنواره «عمار» با اشاره به جشنواره‌هايي كه در كشور ايران برگزار مي‌شود، افزود: ما يك كشور فرهنگي هستيم كه جشنواره‌هاي زيادي در كشور برگزار مي‌شود. وقتي مهمانان خارجي از كشورهاي مختلف به ايران مي‌آيند، سخنانشان درباره كشور ما قابل توجه است و نگاهشان به ايران غيرقابل مقايسه با كشورهاي ديگر است. در جشنواره، ما از يكسال گذشته به اين طرف به نوعي پختگي رسيده‌ايم و اميدوارم هر سال توليد، اكران و پخش ما بهتر از سال قبل باشد.
وحيد جليلي، رئيس شوراي سياستگذاري جشنواره مردمي فيلم عمار در ادامه اين نشست و در پاسخ به پرسش خبرنگار «جوان» درباره اينكه آيا بودجه‌اي به جشنواره «عمار» اختصاص داده شده است يا خير، اظهار كرد: با وجود مصوبه مجلس شوراي اسلامي كه بودجه يك ميلياردي را براي جشنواره «عمار» در نظر گرفته بود، دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صريحا اعلام كردند كه كمكي به جشنواره نخواهند كرد و البته اعلام كردند كه اين تصميم از جايگاه‌هاي بالاتري صورت گرفته است.
ارشاد براي حمايت از گروه هنر و تجربه، فضايي را در نظر مي‌گيرد و يارانه مفصلي را در اختيار آنها قرار مي‌دهد. ما توقع زيادي نداريم اما انتظارمان اين است اگر وزارت ارشاد نگاه ويژه‌اي به ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و مضامين مربوط به تاريخ انقلاب و بيداري اسلامي ندارد، حداقل نگاه يكساني در اين حوزه داشته باشد. وزارت ارشاد همان قدر به عناصري كه رسما اعلام مي‌كنند هيچ دلبستگي‌اي به انقلاب و جمهوري اسلامي ندارند و حتي خلاف مصالح نظام گام برمي دارند، كمك مي‌كند، به ما هم نگاه يكساني داشته باشد. البته جشنواره «عمار» از روزي كه شكل گرفته، خود را به اين نوع بودجه‌ها متكي نكرده است، با اين حال ما گلايه خود را مطرح مي‌كنيم.
وي از سه محور كه در جشنواره «عمار» به صورت جدي دنبال مي‌شود، نام برد و ادامه داد: گام اول در جشنواره مردمي «عمار» پيوست اجتماعي در هنر انقلاب اسلامي بود. هنر انقلاب اسلامي به اشكال گوناگون و با علل مختلف در بسياري از موقعيت‌ها بايكوت مي‌شد و امكان ارتباط با مخاطب از آن دريغ مي‌شد. در گام دوم ما به يك پيوست اقتصادي براي هنر انقلاب اسلامي نياز داريم كه هم به معناي كاستن هزينه‌ها و هم به معناي ايجاد زمينه و ظرفيت‌يابي براي پروژه‌هاي مختلف است و در ادامه اين روند، تبديل مخاطب به مشتري از ديگر اهداف جشنواره «عمار» است. پيوست سوم در حوزه بين‌الملل است كه ما نياز داريم در فضاي بين‌المللي حضور جدي‌تري داشته باشيم. هنر انقلاب از داشتن رسانه‌هاي بين‌المللي محروم است. بعضي از بهترين و حرفه‌اي‌ترين آثار هنري ما كه در جمهوري اسلامي ما توليد شده است، به مخاطبان خود نمي‌رسد.
مسئول شوراي سياستگذاري جشنواره مردمي «عمار» از ارائه ۱۲ فيلمنامه از توليدات اين جشنواره به صدا و سيما سخن گفت و توضيح داد: همه اين ۱۲ فيلمنامه از طرف صداوسيما رد شد و شايد اين فيلمنامه‌ها در تراز آثاري كه تلويزيون پخش مي‌كند، نبوده است. ما اميدواريم فيلمنامه‌هايي بنويسيم كه در تراز آثار تلويزيون باشند. البته بي‌انصافي نمي‌كنيم و از پوشش خوب رسانه‌اي از جشنواره پنجم «عمار» كه باعث ذوق‌زدگي دوستان ما در شهرستان‌ها شد، ممنونيم. در ادامه اين نشست كه با هدف اعلام اولويت‌ها و تبيين محورهاي ششمين دوره جشنواره عمار صورت گرفت سيدرسول منفرد، دبير اجرايي جشنواره با ارائه گزارشي از برخي اكران‌هاي پرتعداد آثار دوره قبل جشنواره گزارشي در مورد رويكرد جشنواره و پايان فرصت ارسال گفت: در فراخوان جشنواره امسال هشت موضوع در پنج بخش كلي ديده شده است كه دو موضوع «ايران و امريكا» و «انفجار دفتر نخست‌وزيري و شهداي هفتم تير» جزو موضوعات ويژه در اين دوره از جشنواره است. در جشنواره امسال بخش‌هاي تازه‌اي مانند بخش بازي‌هاي رايانه‌اي و گرافيك براي اولين بار به جشنواره عمار اضافه شده است.
جشنواره مردمي فيلم عمار از 8 تا 17 دي‌ماه سال جاري در سينما فلسطين برگزار مي‌گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار