کد خبر: 746889
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
برنامه اعتراضي ارشاد چيست؟
نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت در حالي از امروز آغاز به كاركرد كه با وجود انتشار تصاويري از غرفه تعطيل ايران، برخي از ناشران داخلي بنا بر اعلام رسانه‌هاي آلمان در نمايشگاه حضور دارند.
 نخستين روز از شصت و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت در حالي امروز آغاز مي‌شود كه با وجود انتشار تصاويري كه حاكي از بسته بودن غرفه ايران با وجود آماده بودن براي استفاده است، برخي از ناشران ايراني در اين نمايشگاه حاضر شده‌اند.  در همين زمينه خبرگزاري آلماني دويچه‌وله خبر از حضور ۱۰ ناشر ايراني در اين نمايشگاه داده بود.
اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران و نيز برخي تشكل‌هاي نشر كشور با ارسال نامه‌اي خطاب به رئيس اين نمايشگاه به حضور سلمان رشدي در نشست افتتاحيه اين نمايشگاه اعتراض و از حضور در آن امتناع كرده بودند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي به‌عنوان متولي حضور ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كتاب هم با انتشار خبر حضور سلمان رشدي، نويسنده مرتد در اين نمايشگاه، از حضور در آن با وجود تمهيدات متعدد تدارك ديده شده، امتناع كرده و اين نمايشگاه را تحريم كرده بودند.
اما واكنش معاون فرهنگي ارشاد به خبر منتشر شده در خبرگزاري دويچه‌وله هم در نوع خود جالب بود: «هيچ ناشر دولتي در نمايشگاه امسال حضور ندارد اما ناشراني كه شما اشاره كرديد به اعتبار اينكه از قبل تصميم به حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت گرفته بودند، در اين نمايشگاه حضور دارند. شما مي‌دانيد كه نمايشگاه كتاب فرانكفورت در چند سال قبل اساساً به اين شكل برگزار مي‌شد كه بيشتر ناشران خصوصي به صورت انفرادي در آن حضور پيدا مي‌كردند. در دو سال گذشته هم تلاشي صورت گرفت براي اينكه ناشران به صورت تجميعي در غرفه ملي حضور پيدا كنند اما تحميلي در كار نبود.»
سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه سه‌شنبه شب گذشته و در حاشيه جشنواره مصرف كالاهاي فرهنگي به سؤالات خبرنگاران پاسخ مي‌داد، در عين حال در پاسخ به خبرنگاران تأكيد كرد: طبيعي بود كه عده‌اي هم از قبل برنامه‌هايشان را ريخته بودند و كارهايشان را انجام داده بودند و به فرانكفورت هم رفته‌اند. اين ۱۰ ناشري هم كه مطرح مي‌شوند، بخشي از ايران و بخشي هم از بيرون ايران در نمايشگاه امسال حضور دارند اما آنها هم با گفت‌وگوهايي كه با آنها صورت گرفته، فضاهاي اعتراض‌آميز خودشان را نسبت به اين مسئله خواهند داشت. گفته شده كه همه آنها يا بخش اصلي آنها به عنوان نخستين گام در روز افتتاحيه، در روز نخست در غرفه‌هايشان را مي‌بندند. اين قدم اول است، كارهاي ديگري هم براي نشان دادن اعتراض به اين مسئله، انجام خواهد شد.
صالحي همچنين درباره وضعيت غرفه ايران هم گفت: دو نفر از دوستان در مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران براي حل و فصل مالي و اداري كارهاي باقيمانده به نمايشگاه رفتند و الان هم مشغول حل و فصل اين كارها هستند. معاون فرهنگي ارشاد ادامه داد: در كنار اين مسئله هم با توجه به اينكه قرار بود غرفه ايران كه بسته مي‌شود، در عين حال فضاي اعتراض‌آميز غرفه ايران نسبت به اين موضوع همچنان باقي بماند، مقرر شد اين دوستان برخي از كارهايي كه ناظر بر ارائه اين اعتراض‌هاست، انجام دهند كه در حال انجام اين امور هستند. در حد اينكه نشان دهد چرا اين غرفه در اين ايام بسته مي‌ماند و اين اتفاق با چه نگاهي افتاده است؟ غرفه ايران فضاي اعتراض‌آميز خودش را تا پايان نمايشگاه حفظ خواهد كرد. در همين حال اميرمسعود شهرام‌نيا، مديرعامل مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي اعلام كرد بنرهاي اعتراضي ايران نسبت به حضور سلمان رشدي امروز در غرفه ايران نصب خواهد شد و افرادي براي بيان علت تعطيلي غرفه به مردم در محل غرفه حضور خواهند داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار