کد خبر: 746547
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
توهين كارشناس صداوسيما به سردار شهيد همداني تلنگري براي رسانه ملي است
توهين يك كارشناس آشپزي در صداوسيما به سردار شهيد حسين همداني كه با اخراج او از برنامه «به خانه برمي‌گرديم» شبكه پنجم سيما همراه شد، جدا از خبرساز شدنش نمك بر زخم كهنه‌اي ريخته است.
الناز خمامي‌زاده
توهين يك كارشناس آشپزي در صداوسيما به سردار شهيد حسين همداني كه با اخراج او از برنامه «به خانه برمي‌گرديم» شبكه پنجم سيما همراه شد، جدا از خبرساز شدنش نمك بر زخم كهنه‌اي ريخته است. اينكه چرا صداوسيما به عنوان تلويزيون دولتي كشور محل نفوذ چهره‌هايي شده كه ظاهر و باطنشان با هم يكي نيست؛ افرادي كه بعضاً به داشتن شخصيتي متفاوت از شخصيت واقعي‌شان تظاهر مي‌كنند اما وقتي لباس صداوسيما را از تن خارج كردند چهره‌شان عوض مي‌شود.
صداوسيما در سال‌هاي گذشته تجارب عجيبي را از سر گذرانده است. در مواردي چند، برخي مجريان و چهره‌هاي معروف يا كمتر شناخته شده آن كه حتي به جامعه پيام‌هاي اخلاقي مي‌دادند آن چنان مرتكب تناقضات رفتاري شدند كه بسياري از مخاطبان و بينندگان رسانه ملي را در بهت و حيرت فرو بردند. حالا يك اتفاق عجيب ديگر رخ داده است. مائده حجاري، كارشناس آشپزي برنامه «به خانه برمي‌گرديم» شبكه پنجم سيما كه با ظاهري آراسته و مطابق با منشور پوششي صداوسيما در اين برنامه ظاهر مي‌شد به سردار شهيد همداني توهين كرده است.
داستان از جايي كه آغاز مي‌شود كه محمد تاجيك، عكاس مشهور و حرفه‌اي كشور در صفحه اينستاگرام خود پستي را به سردار همداني اختصاص مي‌دهد تا حمايتش از اين شهيد والامقام را منعكس كرده باشد. پست او و تصويري كه وي از حضور مردمي در مراسم تشييع پيكر سردار همداني منتشر كرده با استقبال بسياري از مردم مواجه مي‌شود. «سردار رشادت»‌، «فدا شده»، «چقدر خوب مي‌روند و چقدر بد مانده‌ايم» ‌از جمله نظرات مردمي است كه پيش از ارسال نظر مائده حجاري درباره اين پست ارسال شده است. بعد از آن كارشناس اسبق آشپزي برنامه «‌به خانه برمي‌گرديم» نظر توهين‌آميز خود را درباره شهيد همداني ارسال كرده كه البته اين نظر با انتقاد تند ساير كاربران مواجه شده است. صفحه اينستاگرام تاجيك در دو روز گذشته حسابي شلوغ و پررفت و آمد شد. كارشناس هتاك نيز از قضا هم عكس پروفايل اينستاگرام خود را حذف كرد و هم نظر توهين‌آميزش را. با اين حال در صفحه مربوط به پست «سردار همداني» محمد تاجيك، مردم همچنان نظرات و انتقادات آتشين و تند خود را نثار حجاري مي‌كنند چراكه اگر شهيد همداني و امثال او نبودند ايران همچون عراق، افغانستان و سوريه به ويرانه تبديل شده بود.
بعد از اين اتفاق تهيه‌كننده برنامه «‌به خانه برمي‌گرديم» بلافاصله از اخراج حجاري خبر داد. سعيد لطفي گفت كه اين كارشناس در دوره پيش از او به اين برنامه دعوت شده و با توجه به مطلب توهين‌آميزش ديگر به هيچ عنوان از او دعوت نخواهد شد. اين تهيه‌كننده خاطرنشان كرده است: «امكان نخواهد داشت ما از مجرياني كه چنين توهين‌هايي را انجام مي‌دهند، در برنامه‌مان دعوت كنيم و او براي هميشه اخراج شده است.»
اگرچه توهين كارشناس آشپزي صداوسيما به مقام يك شهيد در نگاه اول تعجب‌آور به نظر مي‌رسد اما حقيقت اين است كه بينندگان رسانه ملي در سال‌هاي گذشته نه در سطح كارشناس برنامه بلكه گاه در سطح مجري، هنرمند و حتي تهيه‌كننده شاهد بروز تناقضاتي در ظاهر و باطن برخي افراد بوده‌اند. در مورد حجاري نيز كمتر كسي فكرش را مي‌كند كه اين كارشناس آشپزي، صاحب تصاويركم و بيش متفاوت از ظاهري باشد كه در قاب تلويزيون از او نمايش داده مي‌شود. اينكه صداوسيما با آن ضوابط سختگيرانه و دژي كه براي ورود و خروجش بايد از هزار مانع گذشت اجازه ورود او و نظاير او را به اين نهاد دولتي داده باشد، سؤال‌هاي تكراري را به ذهن مردم مي‌آورد. چگونه رسانه ملي محل نفوذ و ظهور اين چهره‌ها شده است. افرادي كه بعضاً حتي در قامت چهره‌هاي متدين هم ظاهر شده و كدها و پيام‌هاي اخلاقي را به جامعه صادر و منتقل مي‌كنند اما ناگهان با افشاي يك حقيقت درباره چهره واقعي آنها جامعه در شوك فرو مي‌رود. هتاكي يك مجري تنها تلنگري براي توجه به ابعاد بزرگ‌تر ماجرايي است كه در پشت ديوارهاي صداوسيما در حال وقوع است؛ فاجعه دورويي.
به نظر مي‌رسد كه مشكل اين روزهاي صداوسيما «سلامت اعتقادي آنتن‌سواران» باشد؛ شايد شاه‌كليد حل اين معما و پاسخ اين سؤال را بتوان در عملكرد مثبت برنامه‌هايي چون «90» و «خندوانه» و شكست اكثر برنامه‌هاي صداوسيما جست. در صداوسيماي اين روزها سخت بتوان مجريان و حتي برنامه‌سازاني را پيدا كرد كه خود واقعي‌شان باشند و نقشي به غير از شخصيت واقعي‌شان را بازي نكنند. حتي بسياري از بازيگران رسانه ملي هم در تلويزيون ظاهري 180 درجه متفاوت از خود واقعي‌شان دارند و اعتقاداتشان با گفتارشان يكي نيست. خلوص رفتار، ايمان به كار و داشتن استراتژي مقوله‌هاي فراموش شده‌اي هستند كه بدون آنها ورود افراد بيگانه به جام جم خيلي آسان‌تر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار