کد خبر: 746316
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
فروش كتب روشنفكري در 20 سال 330هزار و يك كتاب انقلابي در يك سال 400هزار نسخه
مقايسه كلي آمار فروش كتاب‌هاي يك نويسنده مشهور روشنفكر با ميزان فروش كتاب‌هاي جبهه انقلابي همچون «من زنده‌ام» و «دا» نشان مي‌دهد كه مردم به مراتب گرايش و توجه بيشتري به كتاب‌هاي ارزشي نشان مي‌دهند.
سميرا سروش
مقايسه كلي آمار فروش كتاب‌هاي يك نويسنده مشهور روشنفكر با ميزان فروش كتاب‌هاي جبهه انقلابي همچون «من زنده‌ام» و «دا» نشان مي‌دهد كه مردم به مراتب گرايش و توجه بيشتري به كتاب‌هاي ارزشي نشان مي‌دهند.
مجله فرهنگي هفت راه به تازگي دست به مقايسه جالب توجهي زده است. اين مجله بر پايه آماري كه مجله جهان كتاب از كتاب‌هاي منتشر شده «‌زويا پيرزاد» منتشر كرده به اين نتيجه رسيده است كه كتاب‌هاي ارزشي چون «من زنده‌ام» و «دا» از نظر ميزان تيراژ و فروش در عرض مدت يك سال به موفقيتي دست پيدا كرده‌اند كه مجموع كتاب‌هاي «چراغ‌ها را من خاموش مي‌كنم»‌، «عادت مي‌كنم» و «سه كتاب» زويا پيرزاد در مدت زمان يك دهه و نيم نتوانسته‌اند به آن دست يابند. اين مقايسه نشان داده است كه همه كتاب‌هاي نويسنده پرفروش روشنفكر در 20 سال اخير 330 هزار نسخه فروخته است اما يك كتاب انقلابي همچون «من زنده‌ام»‌ توانسته در عرض مدت يك سال به فروش 400 هزار نسخه‌اي برسد، در عين حال كتاب‌هاي «‌رويا پيرزاد» سال به سال با كاهش تيراژ در هر چاپ نيز مواجه شده است. كتاب‌هاي اين نويسنده مشهور قشر روشنفكري در حالي فروش كمي داشته و دارد كه نام او اغلب در ليست مربوط به اسامي نويسندگان پرفروش قشر روشنفكري ذكر مي‌شود و بنابراين اين سؤال مطرح است كه اگر پيرزاد صاحب آثار پرفروش كتاب‌هاي روشنفكري است پس اعداد و ارقام مربوط به فروش و تيراژ كتاب‌هاي نويسنده‌هاي كمتر شناخته شده اين قشر در چه شرايطي قرار دارد. در واقع اين مقايسه گوياي آن است كه جناح روشنفكري در بهترين حالت توان رقابت با آثار شاخص ارزشي را ندارد، چنانكه كتاب «من زنده‌ام» ظرف يك سال اخير به تيراژ 400 هزار نسخه رسيده و كتاب «دا» نيز در ظرف مدت هفت سال توانسته تيراژ و ميزان فروش خود را به 700 هزار نسخه برساند.
اين دو كتاب از جمله آثار جبهه فرهنگي انقلاب هستند كه با تقريظ مقام معظم رهبري راهي بازار نشر و كتاب شده‌اند. كتاب‌هاي مفتخر به داشتن تقريظ مقام معظم رهبري معمولاً راهشان را به ليست كتاب‌هاي پرفروش سال باز مي‌كنند و در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران نيز جزو پرفروش‌ترين‌ها مي‌شوند. «دختران آفتاب» تازه‌ترين كتاب تقريظي رهبر انقلاب است كه در مورد آن نيز مي‌توان فروش بالا را انتظار داشت. عقب ماندن فروش كتاب‌هاي جريان روشنفكري از آمار فروش و تيراژ كتاب‌هاي ارزشي اين هشدار عميق را متوجه نويسندگان و ساير فعالان حوزه ادبيات و نشر در اين قشر مي‌كند؛ اينكه شكاف عميقي ميان علايق آنها و سلايق جامعه در حال شكل‌گيري است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار